דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

נתניהו: ״יוקר המחייה שובר שיאים, ואין ממשלה בישראל״

חברי הכנסת מצביעים על הסתייגויות לחוק פיזור הכנסת | אתמול (ד׳) הוקפצו חברי הכנסת מהקואליציה למליאה בחצות בעקבות חשש שהליכוד יקים ממשלה חלופית

בנימין נתניהו במליאת הכנסת (צילום ארכיון: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו במליאת הכנסת (צילום ארכיון: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

פיזור הכנסת צפוי הבוקר (ה׳) סביב השעה 9:00. חברי הכנסת הוקפצו לחזור למליאה בחצות, לאחר שכבר נקבע שהכנסת תפוזר רק בחמישי. ביש עתיד חששו מהצבעה על ממשלה חלופית, וקראו לחברי הקואליציה להגיע במהירות.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אמר בנאומו: "האזנתי לרחשי הלב שלכם, שמעתי על הבעיות והמצוקות שלכם. התבוננתי ולמדתי הרבה. כל מי שמקשיב לכם אזרחי ישראל רואה שמשהו יסודי השתבש בשנה האחרונה במדינה שלנו".

"תחת ממשלת בנט-לפיד הכבוד הלאומי הושפל", הוסיף נתניהו. "הביטחון האישי התערער, הכבוד הלאומי הושפל, הפחד מאויבינו גבר. דגלי ישראל הוסרו, דגלי אש"ף הונפו ואין תמונה שמבטאת את זה יותר מאותן צעירות בירושלים שמסירות בפחד נורא את דגלי ישראל מהמכוניות שלהן מול דגלי אש"ף ברקע. יוקר המחייה מכה בכיס של כולנו – בדלק שהתייקר, המשכנתאות, במזון, בחלב. סל הקניות של כל ישראל שובר שיא ואין ממשלה. אין מרפא".

אחד הפערים האחרונים שנשארו לפני העלאת החוק לפיזור הכנסת הוא חוק המטרו אותו מנסים לדחוף שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי, עוד בכנסת הנוכחית. ישראל ביתנו הודיעו שלא יוותרו על העברתו, גם במחיר של דחיית מועד פיזור הכנסת.

ישראל ביתנו הגישה מאות הסתייגויות במחאה על עיכוב חוק המטרו. שר האוצר אביגדור ליברמן ביקש מחברי הקואליציה "לשים את כל השיקולים הפוליטיים בצד ולפעול אך ורק לטובת האינטרס הלאומי". גם מפלגת העבודה הגישה הסתייגויות רבות על רקע אי העברת החוק. מרצ מסתייגת מפיזור הכנסת ודורשת להוריד את אחוז החסימה.

ברשימה המשותפת הצטרפו והגישו לא פחות מ-12 אלף הסתייגויות, בניסיון לעכב את פיזור הכנסת עד לפקיעת תקנות יו"ש בחצות של יום חמישי. התקנות יוארכו אוטומטית רק אם הכנסת תתפזר.

75 בעד ו-5 מתנגדים: פיזור הכנסת עבר בקריאה ראשונה

החוק לפיזור הכנסת ה-24 עבר במליאה בקריאה ראשונה. בהתאם להסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה, החוק צפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית עד הלילה בחצות, וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, יתמנה לראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל. לפי חוק יסוד הממשלה, מינויו של לפיד ייכנס לתוקף החל מחצות, ומחר צפוי להתקיים טקס החילופים במשרד ראש הממשלה.

75 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, ו-5 חברי כנסת מישראל ביתנו התנגדו לו. בסיעה מאיימים כי יפעלו לדחיית הבחירות במידה והאופוזיציה לא תפסיק את נסיונותיה לבלום את חוקי המטרו והוויזות. לדברי שר האוצר אביגדור ליברמן, "בכוונתנו להגיש מאות הסתייגויות על חוק פיזור הכנסת והאבסורד שנקרא 'הגדלת מימון המפלגות' לפני העברתם הסופית, ולעשות כל מאמץ בכדי להעביר את חוק המטרו".

לפי ההסכמות שהושגו אתמול בוועדת הכנסת, תאריך הבחירות ייקבע בהצבעה במליאה על ידי חברי הכנסת, מבין שתי חלופות: ה-25 באוקטובר, שבו תומכת האופוזיציה, וה-1 בנובמבר, שמועדף על ידי הקואליציה.

הצעת החוק לפיזור הכנסת אוחדה עם הצעת חוק מימון מפלגות, שנדונה אתמול בוועדת הכנסת, והוגשה על ידי חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד), שבמפלגתו ביקשו להעלות את סכום המימון לכל ח"כ מ-1.4 מיליון ש"ח  ל-1.66 מיליון, ובסך הכל בכ-32 מיליון ש"ח. הצעת החוק התקבלה ברוב של 75 בעד, 5 נגד ואחד נמנע.

לפי ההסכמות שנקבעו בוועדת הכנסת אתמול, המליאה תקדם עד פיזורה חבילת חוקים מוסכמת, בהם חוקי מענקי האומיקרון וחוקים הנוגעים לרפורמת נפש אחת לשיפור רווחתם של נכי צה"ל. החוקים הנוגעים לבחירות, כמו הקטנת אחוז החסימה, הגבלת כהונת רה"מ ואיסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה, לא יובאו להצבעה.

לפי ההסכמים הקואליציוניים, עם סיום תפקידו של נפתלי בנט כראש הממשלה, הוא ימונה לשר הממונה על איראן, לשר הפנים ולראש הממשלה החליפי. יאיר לפיד יסיים את כהונתו כשר החוץ ובמקומו ימונה גדעון סער. סער יסיים את כהונתו במשרד המשפטים ובמקומו תמונה איילת שקד, שתסיים את כהונתה במשרד הפנים. עם זאת, לא ברור בשלב זה האם ההסכמים ימומשו.

לפיד צפוי לעבור באופן מיידי לירושלים, אך בשל שיפוצי מעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור, הוא עשוי לעבור לבית המשמש את מאבטחי המעון הרשמי בשכונת טלביה הסמוכה למעון.

חוק המטרו, האיזוק האלקטרוני וחוקים נוספים מחכים לרגע האחרון

רצף של דיונים המתקיימים במליאה ובוועדות לצד הדיונים על חוק פיזור הכנסת, הם על החוקים שטרם עברו, בהם תיקון החוק למניעת אלימות במשפחה, בו מי שהוצא נגדו צו הרחקה בעקבות אלימות במשפחה, יחוייב באיזוק אלקטרוני לאיתורו. יו"ר הכנסת מיקי לוי חזר לאורך כל המליאה על קריאתו לאשר את הצעת החוק, שכבר אושרה בממשלה.

עתידו של חוק המטרו, המתקצב מינוי של בעלי תפקידים בניהול המטרו, גם אינו ברור.  "ההתנגדות היא פוליטית כרגע, כי זה משא ומתן", אמר הבוקר ח"כ דוד ביטן (הליכוד), "המטרו לא נפגע, התקציב אושר. הוויכוח זה תפקידים ומנהלת, את זה אפשר לעשות בעוד שלושה חודשים. הם יכולים לקבל את זה, בתמורה לחוקים אחרים" אמר ביטן כשהוא מתייחס לדרישת האופוזיציה להקדמת הבחירות, כך שייערכו בתקופת "בין הזמנים" בהן תלמידי הישיבות בחופשה.

החוק לפטור מוויזה לארה"ב, שמקודם על ידי שרת הפנים איילת שקד ובתמיכת שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, עומד גם הוא כקלף מיקוח עבור האופוזיציה, שמקשה עליו לעבור. ניידס אמר כי מתחילת כהונתו הוא מקדם את החוק שיסייע לישראלים רבים, לדבריו. בציוץ שפרסם הוא קרא "לשים את השיקולים הפוליטיים בצד ולשים בראש סדר העדיפויות את אזרחי ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!