דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

לקראת אישור סופי: רק 40% ממחיר דירה חדשה יוצמדו למדד תשומות הבנייה

החוק שאושר בוועדת הכספים מגביל את ההצמדה ואת האפשרות של קבלן לקבל פטור מתשלום פיצוי על איחור מסירת דירה

דירות חדשות בגבעת אולגה, חדרה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/ פלאש90)
דירות חדשות בגבעת אולגה, חדרה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/ פלאש90)
דוד טברסקי

וועדת הכספים אישרה היום (רביעי) את התיקון לחוק המכר לקריאה שניה ושלישית. החוק מגביל את ההצמדה למדד תשומות הבנייה ולהוציא ממנו את מחיר הקרקע. יוזמי החוק מצפים שהוא יוזיל את מחירי הדירות החדשות. לצד זאת, קיים חשש שהקבלנים יעלו את המחירים כדי לפצות על אובדן ההצמדה.

לפי התיקון הקבלן יצמיד למדד רק 40% ממחיר הדירה. . עוד קובעת הצעת החוק כי קבלן יהיה פטור מפיצוי בגין איחור רק במידה והרוכש גרם לאיחור או בגין סיכול חוזה, וכן כי קבלנים שיאחרו במסירה, ישלמו עד 150% שכר דירה לרוכשים מידי חודש

נכון להיום מוצמדים מחירי הדירות למדד תשומות הבנייה, כדי לפצות קבלנים על התייקרות החומרים במהלך הבנייה. הצעת החוק תוציא את מרכיב הקרקע שלא מושפע מההתייקרות מההצמדה, לא תאפשר לקבלנים לגרוף ערך נוסף מלבד מרכיב הבנייה.

התאחדות הקבלנים התנגדה למהלך לאורך כל דרכו וטענה שהיזמים יפצו את עצמם על ההפסדים מהתיקון על ידי העלאה מחודשת של מכירי הדירות. "תיקון החוק במצבו הנוכחי לא יביא לשינוי שכה נדרש בענף הדיור" אמר יו"ר התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, שטען שהשינוי היחיד הנדרש להורדת מחירי הדיור יהיה בהגדלת ההיצע.

"אנחנו מתקנים עיוות של שנים שהביא להוצאות עודפות ברכישת הדירה" אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) "קידמנו את החוק במהירות האפשרית, מתוך הבנה שהמצב הקיים לא יכול להימשך, במיוחד כאשר המדד עולה ומוסיף על מחירי הדיור.

"במשך השנים, אלפי ומאות אלפי זוגות צעירים חויבו לשלם ללא שום היגיון, סכומי עתק שלא נלקחו בחשבון בעת חתימת החוזה ושאינם בשליטתם" אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), מיוזמי החוק. סמוטריץ' ניסה להכיל באופן רטרואקטיבי את השינוי בחוק על רכישות שנעשו בשנים האחרונות במסגרת מחיר למשתכן, אך המהלך זכה להתנגדות גורפת בקרב היועצים המשפטיים, ולא הוכל בתוך נוסח החוק הסופי.

במצב בחוק הקיים, איחור במסירה מעל 60 ימים מזכה את הקונה, החל מהיום הראשון, בפיצוי חודשי בגובה 150% מדמי השכירות בדירה דומה, ולאחר שמונה חודשים – 125%, אך ישנו סעיף הקובע, "חריג", לפיו הצדדים לחוזה המכר רשאים להסכים כי לא יחול פיצוי על איחור במסירה שנגרם כתוצאה מנסיבות שאינן בשליטת המוכר ושהסיכון להתרחשותן ולתוצאותיהן אינו מוטל עליו.

במשרד הבינוי הציגו כי על סמך סעיף החריג, בכל החוזים מוכרים מקצים לרוכשים סיכונים שלרוכשים אין כל אפשרות למנוע, ובכך פוטרים את עצמם מתשלום הפיצוי הקבוע בחוק, ובעקבות כך מוכרים קובעים מועדי מסירה לא ריאליים, כאשר לפי נתוני המשרד איחור ממוצע עומד על 316 ימים.

מצב זה מביא לחוסר ודאות בקרב הקונה, שגם ממשיך לשאת בעלויות שכר הדירה, המשכנתא ועלויות נוספות בגין כך, ובנוסף מספר הרוכשים שתובעים מוכרים ומממשים את זכותם לפיצוי בגין איחור במסירה הוא קטן מאוד.

כך מבקשת הצעת החוק לקבוע כי מוכר יהיה פטור מתשלום פיצוי בשל איחור במסירה, רק במקרה שהאיחור נגרם כתוצאה ממעשה או ממחדל של הרוכש, או במקרה שהאיחור הוא תוצאה של סיכול החוזה כמשמעותו בחוק החוזים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!