דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

איסור הפצת שמות נפגעים, נקודות זיכוי לעולים: אלו החוקים שאישרה הכנסת ה-24 רגע לפני התפזרותה

חברי הכנסת אישרו שורה של חוקים שהעבודה עליהם החלה במהלך כהונת הכנסת היוצאת | בין החוקים החדשים: מאגר 'אל תתקשרו אלי', החמרת ענישה בעבירות אלימות נגד קטינים, והרחקת אוהדים אלימים מהמגרשים ל-6 חודשים

מליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אסף צבי

את הדיונים ולהצבעות על פיזור הכנסת ה-24 ליווה מרתון חקיקה, שכלל אישור סופי של חוקים שהעבודה עליהם החלה במהלך כהונת הכנסת. מלבד החוק לפיצוי עסקים על נזקי גל האומיקרון, חברי הכנסת המתפזרת אישרו בקריאה שנייה ושלישית מגוון חוקים שישפיעו על חייהם של אזרחי ישראל. בניגוד לקרבות המאסף של הקואליציה להשגת רוב בכל חוק, הפעם החוקים אושרו בהסכמת הקואליציה והאופוזיציה.

איסור פרסום מידע על נפגעים

לפי החוק שאושר, אין לפרסם את שמו של נפגע כהגדרתו בהצעת החוק וכן כל מידע אחר שעלול להביא לידי זיהויו על ידי כלל הציבור, ובכלל זה על ידי סביבתו הקרובה, כל עוד גורם רשמי לא אישר שנמסרה הודעה לבני משפחתו של הנפגע בדבר פגיעתו. איסור הפרסום יפוג בחלוף 24 שעות ממועד הפגיעה והוא לא יחול על הנפגע, על בני משפחתו ועל מידע שהם התירו לפרסם. בחוק נקבעו סייגים לאיסור הפרסום וכן שפרסום בניגוד להוראות החוק יהיה עוולה אזרחית ובית המשפט יהיה רשאי לפסוק פיצויים בלא הוכחת נזק בסכום שלא יעלה על 10,000 שקלים חדשים. את ההצעה הגישו ח"כ יצחק פינדרוס וקבוצת חברי כנסת.

מענקי האומיקרון לעסקים

לפי החוק, יינתן מענק סיוע לעסקים קטנים ובינוניים שמחזור עסקאותיהם נפגע בשל התפשטות זן האומיקרון בחודשים ינואר ופברואר 2022, בהתאם למודל של מענק השתתפות בהוצאות קבועות שניתן לפי חוק התוכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020.

המענק נוגע לעסקים עם מחזורים של בין 18 אלף שקלים ל-80 מיליון, אשר ספגו ירידה של 25 אחוז לפחות, במחזור עסקיהם בתקופת התפשטות האומיקרון, לעומת מחזור העסקאות בשנת הבסיס. סכום המענק כאמור ישתנה בהתאם למחזור עסקאותיו של העוסק בשנת הבסיס. כך למשל, לגבי עסקים קטנים עם מחזור של עד 300 אלף שקלים – יעמוד גובה הפיצוי על 4,350 ועד 9,350 שקלים לעסק. גובה המענק משתנה לפי גובה המחזור של העסק, בקבוצות של 50 אלף שקלים.

נקודות זיכוי במס הכנסה לעולים חדשים

החוק של ולדימיר בליאק ואלכס קושניר מאריך לעולים חדשים את תקופת הזכאות לנקודות זיכוי בשנה שעומדת כיום על 42 חודשים, וקובעת שבשנה הראשונה מעלייתו לישראל יהיה עולה זכאי לנקודת זיכוי אחת נוספת.

החמרת ענישה בעבירות אלימות נגד קטינים

לפי התיקון שאושר לחוק העונשין, הענישה בעבירות אלימות נגד קטינים או חסרי ישע בשני אופנים: האחד, לקבוע נסיבה מחמירה לעבירת התקיפה כך שהעונש על תקיפת קטין או חסר ישע על ידי האחראי עליו שאינו בן משפחתו יעמוד על ארבע שנות מאסר. השני, לקבוע כהוראת שעה עונש מזערי של מאסר שיוטל על אחראי על קטין או חסר ישע במסגרת חינוכית או טיפולית שאינו הורהו או בן משפחה אחר שלו והורשע בתקיפת הקטין או שהורשע בהתעללות גופנית בקטין. את הצעת חוק הפרטית הגיש ח"כ אופיר כץ, ומוזגו אליה הצעת חוק ממשלתית והצעת חוק פרטית של ח"כ מירב בן ארי.

הגנה על שוכרי הדירות: שינוי בתמהיל הצמדת מדד תשומות הבנייה לרוכשי דירה מקבלן

החוק שאושר מתיר להצמיד לכל היותר 40 אחוזים ממחיר הדירה למדד בעסקת רכישת דירה מקבלן. כל תשלום ראשון שיינתן לקבלן ולא יפחת מ-20 אחוזים – לא יחויב במדד, כאשר שאר התשלומים שישולמו בהמשך, יוצמדו ב-50 אחוזים בלבד למדד תשומות הבנייה. עוד נקבע כי ההצמדה תהיה עד למועד מסירת הדירה בלבד.

עוד נקבע שמוכר יהיה פטור מתשלום פיצוי בשל איחור במסירת הדירה, רק במקרה שהאיחור נגרם כתוצאה ממעשה או ממחדל של הרוכש, או במקרה שהאיחור הוא תוצאה של סיכול החוזה כמשמעותו בחוק החוזים. בתוך כך, אושר שינוי בתמהיל הפיצוי: מחודש האיחור השני ישלמו הקבלנים 100% שכר דירה לרוכשים, מהחודש החמישי ישלמו 125% והחל מהחודש ה-11 150%. החוק ייכנס לתוקף בתוך 7 ימים מיום פרסומו. ההצעה היא הצעת חוק ממשלתית שמוזגה עם הצעות חוק של חבר הכנסת אלכס קושניר וחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' וקבוצת חברי כנסת.

קנסות לעסקים שאינם מונגשים לאנשים עם מוגבלות

לפי החוק שאושר, סמכויות האכיפה של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות יורחבו. התיקון מסדיר מנגנון הטלת עיצומים כספיים על מי שלא הנגיש את מקום העסק שלו. ההפרות וסכומי העיצומים נקבעו לפי גודל העסק המפר, וכן לפי המשאבים והמאמץ שבית העסק צריך להשקיע על מנת לעמוד בקיום חובת הנגישות שהופרה. בנוסף, כולל התיקון לחוק מנגנון של הגשת תביעה על ידי הנציבות בשם אדם שנפגע מהפרת הוראות החוק.

פיצוי לנפגעי עבירות חמורות ישולם על ידי המדינה

בחוק שאושר נקבע שנפגעי עבירה בגירים שנפגעו מעבירות מין, ניסיון לרצח או עבירת המתה יהיו זכאים לתשלום מהמרכז לגביית קנסות על חשבון הפיצוי שייגבה מהנאשם. החוק מסמיך את מנהל המרכז או עובדו לדרוש מידע מגוף ציבורי על אודות נפגע עבירה כדי לאפשר תקשורת עם הנפגע לקבלת התשלום.

אישור סופי של רפורמה בענף ההטלה

החוק קובע שיתבטל התכנון בענף ההטלה, בשנת 2032 או לכל המאוחר 3 שנים לאחר מכן אם שר החקלאות ופיתוח הכפר דחה את המועד באישור ועדת הכלכלה. בתקופת המעבר, עד לביטול התכנון, המכסה הארצית לגידול ביצי מאכל לשיווק תהיה 2.5 מיליארד ביצים, ושר החקלאות ופיתוח הכפר יוכל להגדילה בעד 6% בשנה אם נוצרו תנאים המצדיקים זאת, או ביותר מ-6% באישור ועדת הכלכלה. בנוסף, המגדלים שנקבעו להם מכסות אישיות ערב פרסום התיקון יוכלו להמשיך ולגדל את מכסתם בתקופת המעבר, ויהיו זכאים לפיצוי מהמדינה בשל ביטול התכנון.

הסדרת פעילות בתי המשפט הקהילתיים בישראל

החוק עיגן בהוראת שעה את סמכותם של בתי המשפט הקהילתיים בישראל ולקבוע בין היתר, הוראות להעברת עניינו של נאשם לדיון בבית משפט קהילתי, הוראות לעניין אופן ניהול ההליך בבית המשפט הקהילתי והוראות לעניין העברת עניינו של נאשם מבית המשפט הקהילתי לדיון בבית משפט שלום.

בית המשפט יוכל לפסול ראיה שהושגה שלא כדין

לפי התיקון לפקודת הראיות, בית משפט יהיה רשאי לפסול ראיה שהושגה שלא כדין – אם שוכנע שקבלתה תפגע בזכות להליך הוגן. לפי החוק שאושר, בית המשפט הדן במשפט פלילי רשאי שלא לקבל ראיה שהושגה שלא כדין, ובכלל זה הודעת נאשם או עד, חפץ או כל ראיה אחרת, אם שוכנע שקבלתה במשפט תפגע באופן מהותי בזכות להליך הוגן, בשים לב לאופייה ולחומרתה של ההפרה, למידת ההשפעה של ההפרה על הראיה שהושגה ולעניין הציבורי שבקבלת הראיה או באי-קבלתה. כדי למצוא איזון ראוי בין ההגנה על הגינות ההליך לבין ערכים ואינטרסים נוספים כגון גילוי האמת וההגנה על שלום הציבור, נקבע כלל פסילה יחסי שמותיר שיקול דעת לבית המשפט בקבלת ההחלטה על פסילת ראיה. להצעה ממשלתית מוזגו הצעות של חבר הכנסת אופיר כץ ושל חברת הכנסת שרן השכל.

זכויות לעיוורים עם כלבי נחייה יחולו גם על אנשים המשתמשים בחיית שירות אחרת

לפי התיקון לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, ההוראות שחלות לגבי אדם עם עיוורון המלווה בכלב נחייה יחולו גם על אדם עם מוגבלות הנעזר בחיית שירות, לעניין כניסה למקום ציבורי, שימוש בשירות ציבורי או בתחבורה ציבורית ותעסוקה ובלבד שהאדם עם המוגבלות נושא תעודת חיית סיוע, וחיית הסיוע מסומנת בסימון שיקבע השר. לפי החוק ייקבעו הוראות לעניין אומן ומאמן של חיית שירות, הוראות לעניין הכרה במרכזי הכשרה והדרכה וארגוני גג לחיות סיוע וכן לעניין תהליך ההכשרה של חיית סיוע ותעודת חיית סיוע. גם הוראות אחרות בחיקוק הנוגעות לכלב נחייה, כגון פטור מאגרה, יחולו גם לעניין כלב השירות. את ההצעה הגישו חברת הכנסת אפרת רייטן מרום, מוסי רז, שירלי פינטו קדוש וקבוצת חברי כנסת.

הגברת הפיקוח על רשויות הניקוז

לפי התיקון לחוק הניקוז, הרכב המועצה הארצית לענייני ניקוז יעודכן, וייקבעו הוראות מפורטות לגבי כהונתה וסדרי עבודתה. נוסף לכך, סמכויות האסדרה לפי החוק ירוכזו בידי הממונה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, במקום המצב כיום שבו נותרו חלק מהסמכויות בידי מנהל רשות המים. נקבע גם שלממונה במשרד החקלאות יוסמך להחליף באופן זמני את הנהלתה של רשות ניקוז שאינה ממלאת כראוי את תפקידיה לפי החוק ולמנות לה מנהל מיוחד, בהתאם למנגנון מדורג שמפורט בחוק.

חיזוק החיסיון על חומרים טיפוליים הנוגעים לנפגעי עבירות מין ולנפגעי אלימות במשפחה

החוק שאושר מצמצם את המבחן המשפטי המשמש היום למסירת ראיה על טיפול נפשי של נפגעי עבירות מין ואלימות חמורה במשפחה. החוק עוסק בגילוי חומרים טיפוליים – רשומות של פסיכיאטר, פסיכולוג או עובד-סוציאלי הנוגעים לנפגעי עבירה בעבירות מין ואלימות חמורה במשפחה – כך שיחוזק מעמדם של חסיונות אלו. החוק מבנה את שיקול הדעת של גורמי החקירה לגבי המקרים שבהם ניתן לבקש מנפגעי עבירות מין או אלימות חמורה במשפחה לוותר על החיסיון, או לבקש מבית המשפט להסיר את החיסיון. הוא מוסיף גם זכות לנפגעי עבירות מין או אלימות חמורה להביע עמדה בפני בית המשפט לעניין הסרת חיסיון על חומרי טיפול נפשי וכן להעניק סיוע משפטי לנפגעים להליך הסרת החיסיון. את הצעת החוק הגישו חברות הכנסת מיכל רוזין, מירב בן ארי ואיבתיסאם מראענה.

מאגר 'אל תתקשרו אלי'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה ביום פיזור הכנסת את התקנות שהגיש משרד הכלכלה מתוקף חוק הגנת הצרכן, שנועדו לאפשר פעולתו של המאגר להגבלת פניות שיווקיות. התקנות קודמו על ידי השרה לשוויון חברתי מירב כהן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי.

התקנות מוציאות לפועל חקיקה שאישרה הוועדה בכנסת הקודמת, שנועדה להקים מאגר של מספר טלפון של צרכנים שיאסר להתקשר אליהם לבצע שיחות שיווק מרחוק – "אל תתקשרו אלי", שנועדה לסייע לצרכנים המוחלשים לעמוד בפני הצעות שיווק אגרסיביות.

התקנות מסדירות את אופן השימוש של בעלי העסקים והצרכנים במאגר, וקובעות את ההוראות לרישום והסרה של מספר טלפון במאגר והאופן בו בעלי עסקים יכולים לבצע בירור במאגר. כמו כן, התקנות מסדירות הקמת מוקד תמיכה שתנהל הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, לטיפול בפניות של עוסקים וצרכנים. את המאגר תפעיל הרשות להגנת הצרכן, והחובה להשתמש בו תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023.

צרכן שרוצה שלא לקבל הצעות שיווקיות יוכל להכניס את מספר הטלפון שלו למאגר "אל תתקשרו אלי" בדרכים הבאות: באמצעות פנייה למספר טלפון ייעודי, שליחת טופס מקוון או באמצעי דיגיטלי אחר שיפורסם באתר הרשות. לפני הרישום במאגר או ההסרה מהמאגר תבצע הרשות הליך לוודא שהפעולה נעשית על דעת הצרכן. כמו כן, בעלי עסקים המבצעים פניות שיווקיות יהיו חייבים לבדוק אם מספר טלפון של צרכן מופיע במאגר בפרק זמן שלא יעלה על 15 הימים שקדמו למועד הפנייה השיווקית.

קנסות וחצי שנה הרחקה מהמגרשים לאוהדים שיתפרעו

לפי התיקון לחוק האלימות בספורט, המשטרה תוכל לתת קנסות מנהליים לאוהדים מתפרעים במגרשים, וכן להרחיק אותם לתקופה של 180 ימים, בנסיבות של התנהגות אלימה. עוד מוצע כי ימי הפגרה לא ייכללו במניין ימי ההרחקה, וכי בוועדה למניעת אלימות בספורט יכהנו 30% נשים לפחות. באותה ועדה יהיה ייצוג גם לאוהדים, וגם להתאחדות לכדורגל ולאיגוד הכדורסל.

הסדרת פעילות חברות גבייה בשירות רשויות מקומיות

החוק שאושר מסדיר את אופן התקשרות חברות הגבייה בידי רשויות מקומיות, את יחסי הגומלין בינן לבין הרשויות המקומיות וכללים לגביית חובות על ידי רשויות מקומיות. זאת לאחר שרשויות מסוימות השתמשו בשירותי החברות כנגד תושבים ללא בסיס חוקי לכך. החוק קובע את סוגי הפעולות שתבצע חברת הגבייה בשביל העירייה, מסדיר את הליך אישור העסקת החברה ועובדיה, קובע את תנאי הכשירות לחברת הגבייה ועובדיה וכן את הליך הפסקת העסקתם. נוסף לכך הוא מטיל חובת סודיות ואבטחת מידע על חברות הגבייה ועובדיהן, וחובת פיקוח ובקרה של הרשויות המקומיות על חברות הגבייה.

רשות גיוס חוב מהציבור לתאגידי אשראי חוץ בנקאי

משנת 2015 רשאי תאגיד אשראי חוץ בנקאי לגייס חוב באמצעות הנפקת תעודות התחייבות לציבור. כדי להגביר את התחרות בשוק האשראי למשקי בית ולעסקים קטנים ובינוניים, נקבע בחוק כי יתאפשר גיוס באמצעות תעודות התחייבות לתאגידים שחלות לגביהם הוראות לעניין הלימה בין ההון העצמי שלהם לבין התחייבויותיהם ונזילותם. לפי המוצע, לגבי תאגידים שלא מתקיים לגביהם התנאי, תחול תקרת גיוס של 5 מיליארד שקלים.

עדכון התיעוד והדיווח על עסקאות בין לאומיות

החוק מסמיך את שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע הוראות לעניין רישום ותיעוד, והוראות לעניין דוחות ומסמכים שיוגשו לפקיד השומה, אשר תחולנה על מי שמשתייך לקבוצה רב לאומית המורכבת משתי ישויות לפחות, אשר אחת מהן לפחות היא תושבת חוץ, ואחת מהן מחזיקה באמצעי השליטה של הישויות האחרות, כך שמתקיימים ביניהן יחסים מיוחדים או תנאים נוספים. מטרת החוק היא מניעת היכולת של הצדדים לנצל את השוני בשיעורי המס במדינות שונות, ולקבוע מחיר ותנאים לעסקה שלא בהכרח משקפים את מחיר השוק, על מנת לשלם את מס המינימלי. החוק שאושר עדכן את דרישות התיעוד והדיווח במחירים באופן שישקף את אמות המידה הבין-לאומיות המקובלות.

הארכת זכיונות לשידורי רדיו אזורי

החוק שאושר יאפשר למועצת הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו להאריך זיכיונות לשידורי רדיו אזורי. כיום, תוקף זיכיון שידורי רדיו אזורי הוא ארבע שנים, ולמועצת הרשות השניה סמכות להאריך תקופה זו בשלוש תקופות נוספות בנות ארבע שנים. החוק מסמיך את המועצה להאריך תקופה זו בתקופה אחת נוספת בת ארבע שנים.

חוק נוסף שאושר הוא העברת הסמכויות בחוק הקשורות לעידוד מחקר משר הכלכלה לשר המדע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!