דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ב' באייר תשפ"ד 10.05.24
31.4°תל אביב
  • 27.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 29.6°באר שבע
  • 29.4°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 23.9°צפת
  • 30.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

עקב מחסור בקציני ביקור סדיר: אין מענה הולם לנשירת נוער מבתי הספר

מדו"ח מבקר המדינה עולה שמספר הקב"סים גדל ב-0.8% בחמש שנים, פי 10 פחות מהגידול במספר התלמידים | בהסתדרות דורשים להעלות את שכר הקב"סים | עוד עולה שעקב התקציב ההמשכי, משרד החינוך לא תקצב תכניות למניעת נשירה בשיא משבר הקורונה

נער מתאמן בסקייטבורד במרכז הארץ (צילום אילוסטרציה: יהב גמליאל / פלאש 90)
נער מתאמן בסקייטבורד במרכז הארץ (צילום אילוסטרציה: יהב גמליאל / פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מספר קציני הביקור הסדיר (קב"סים) גדל ב-0.8% בלבד משנת הלימודים תשע"ו לתש"ף,  למרות שמספר התלמידים גדל ב-8% – כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם אתמול (שני). כתוצאה מכך, מקרים של ילדים ובני נוער שנושרים מבתי הספר אינם מטופלים, והקב"סים מתמודדים עם עומס עבודה שאינו מאפשר להם לבצע את תפקידם. עוד עולה מהדו"ח שמשרד החינוך לא תקצב תכניות למניעת נשירה ברשויות המקומיות בשיא משבר הקורונה, עקב פעולת הממשלה בתקציב המשכי.

הקב"סים מועסקים על ידי הרשויות המקומיות, ויש להם שני תפקידים מרכזיים: מעקב ובקרה אחר הגעתם הסדירה של התלמידים למוסדות החינוך, וליווי תלמידים שעוברים ממסגרת חינוכית אחת לאחרת. בכלל הרשויות מועסקים פועלים 700 קבסי"ם, חלקם בחצי משרה.

מבדיקת המבקר עולה שקב"ס מטפל ב-100 תלמידים בממוצע. בחלק מהרשויות שנבדקו היו הרבה מעל הממוצע. דוגמא לכך היא העיר לוד, שבה מועסקים 8 קבס"ים, כשכל קב"ס מטפל בממוצע ב-167 תלמידים.

אחד הגורמים המרכזיים למחסור בקב"סים הוא שכרם הנמוך. שכר הקב"סים, שלרבים מהם תעודת הוראה, מחושב בדומה לשכר המורים ולפיכך כולל רכיב של שעות הוראה פרונטליות. אך לקב"ס אין שעות הוראה פרונטליות, מה שמנמיך משמעותית את שכרו. לפי ההסתדרות הכללית, שמייצגת את הקב"סים, מורה שעובר לעבוד כקב"ס מפסיד כ-40% משכרו.

בדיון שהתקיים בדצמבר האחרון בוועדת החינוך קראו חברי הוועדה למשרד החינוך להחריג את הקבסי"ם ממבנה השכר המבוסס על שעות פרונטליות, בדומה למנהלי בתי ספר ומנהלי מחלקות החינוך. הוועדה גם הציעה להפוך את הקבסי"ם לתפקיד מתקדם עבור מורים, כיוון שהוא דורש היכרות רחבה עם מערכת החינוך בדגש על נוער בסיכון.

על מצבם העגום של הקב"סים ניתן ללמוד ממכתב ששלחה ההסתדרות בראשון השבוע למרכז השלטון המקומי, בדרישה לתיקון עיוותים בשכר הקב"סים. לפי המכתב, מעל 250 קב"סים עזבו את עבודתם בשלוש השנים האחרונות, ואין היענות למכרזים לקליטת עובדים חדשים.

בהסתדרות דורשים שהקבס"ים יקבלו שכר בדירוג עובדי חברה, נוער וקהילה, עם תוספת גמול תפקיד של 25%. את השינוי הזה דורשים להחיל עוד לפני סיום המו"מ על שכר הקב"סים, ומאיימים במאבק ארגוני.

לאורך שנים, חלק מהקב"סים היו חברים בהסתדרות המורים וחלקם בהסתדרות הכללית. במאי האחרון החליטה הסתדרות המורים שלא תייצג עוד את הקב"סים שחברים בה, לדבריהם בעקבות הקושי שיצר הפיצול בין הארגונים בייצוג הקב"סים והעובדה שלחלקם אין תעודת הוראה. בעקבות זאת עבר ייצוג הקב"סים להסתדרות הכללית.

משרד החינוך לא תקצב תכניות למניעת נוער נושר בשיא מגפת הקורונה

עוד עולה מהדו"ח שמשרד החינוך לא העביר לרשויות המקומיות תקציבים לתכניות למניעת נשירה בשנת 2020, למרות שדווקא בשנה היה צורך בפעילות מוגברת למניעת נשירה עקב סגרי הקורונה. התכניות לא תוקצבו עקב פעולת הממשלה תחת תקציב המשכי, שהתבסס על בסיס התקציב של השנה הקודמת, בעוד התכניות למניעת נשירה היו תכניות תוספתיות. בשנת 2021 תוקצבו הרשויות בסכום של 40 אלף עד 100 אלף שקלים לרשות. עם זאת, בשנה זו לא הוקצה תקציב לעיריית בני ברק.

משרד החינוך: פועלים להגדלת תקני הקב"סים ברשויות

במשרד החינוך אמרו בתגובה לדו"ח: "משרד החינוך שם לו ליעד מרכזי לטפל בבעיית הנשירה. לאור זאת, שיעור הנשירה פחת לאורך השנים. יצויין, כי בתקופת הקורונה חלה עלייה בנשירה הסמויה, אך הודות למדיניות שקבעה שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, של השארת מערכת החינוך פתוחה הנשירה הסמויה פחתה. הנתונים התבססו על הערכות מנהלים.

"בעניין זה יצוין כי עם כניסתה לתפקיד הנחתה שרת החינוך לפתח כלי שימדוד גם את הנשירה הסמויה. בימים אלה המשרד שוקד במרץ על פיתוח הכלי ותיקופו.

"לאור חשיבות עבודתם המקודשת של הקב"סים ותרומתם הגדולה, משרד החינוך פועל מול משרד האוצר כדי להגדיל את מספר התקנים שלהם. בעניין זה ציין מבקר המדינה לחיוב את מערך הפיתוח המקצועי שהקים משרד החינוך להכשרתם, ובכוונתו להמשיך בפעולות אלו כדי להשביח את עבודתו החינוכית."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!