דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הגדלת התמיכות הישירות ופיצוי על התייקרות המים: ארגוני החקלאים חתמו על הסכם עם משרדי האוצר והחקלאות

במסגרת ההסכם, תוגדל התמיכה הישירה בחקלאים פי 10 מההסכם המקורי; ישונו צווי המכס כך שיישמרו גידולים כמו פלפל, עגבניה, גזר, תפוחי אדמה, תפוחים ואפרסקים; ויורדו התשומות לעובדים הזרים

ראשי הנהגת החקלאים (צילום: מאיה רונן)
ראשי הנהגת החקלאים (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

הסכם היסטורי בענף הצומח נחתם היום (שני) בין משרדי האוצר והחקלאות לבין החקלאים. לאחר משא ומתן ארוך נחתם הסכם, שכולל הורדת מכסים על מגוון פירות וירקות ומעבר מתמיכה עקיפה לתמיכה ישירה ודיפרנציאלית לענפים שונים, תוך שמירה קפדנית על הגנת הצומח ועל ענף הדבש הישראלי.

עוד כולל ההסכם מתווה לשיפוי החקלאות אם יעלו בעתיד מחירי המים, תמיכות רחבות היקף בהשקעות בחקלאות הישראלית וכן שיפורים והקלות בתנאי העסקת העובדים הזרים בחקלאות.

ביממה האחרונה איימו חברי כנסת רם שפע (העבודה) ואלון שוסטר (כחול לבן) שאם לא יגיע המשא ומתן על אופי הרפורמה בענפי הצומח לכדי הסכמות, יביאו לביטולם של צווי הסרת המכסים במליאה. את המשא ומתן והחתימה על ההסכם ליוו שפע ושוסטר עד הרגע האחרון, יחד עם חברי השדולה החקלאית בכנסת, בהם סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (מרצ), ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), ח"כ נירה שפק (יש עתיד), ח"כ ענבר בזק (יש עתיד) ואחרים.

עיקרי ההסכם:

  • הגדלת התמיכה הישירה: התמיכה הישירה תהיה דיפרנציאלית בהתאם לסוג הגידולים. החקלאים יקבלו תמיכה ישירה עד 950 שקלים לדונם למטעים. זאת לעומת תמיכה של 100 שקלים לדונם בכל סוגי הגידולים שהציע משרד החקלאות. המשמעות: התמיכה הישירה לחקלאי גדלה בפי 10 מההסכם המקורי.
  • שינוי בצו המכס: הגידולים המשמעותיים והמרכזיים, כמו פלפל, עגבנייה, גזר, תפוח אדמה, תפוחים ואפרסקים יוסרו מהצו. תחול עלייה משמעותית בהגנה המכסית כדי לשמור על הייצור המקומי של גידולים חקלאיים משמעותיים בעיקר באזורים האסטרטגיים: עוטף עזה והנגב, הערבה התיכונה, הגולן והגליל. ההגנה תינתן לפי קריטריונים המתייחסים ליישובים סמוכי גבול, יישובי עדיפות לאומית ושאר הישובים.
  • הורדת התשומות לעובדים הזרים: ביטול האגרה השנתית על העסקת עובדים זרים בחקלאות בסך 1,200 שקלים לשנה, הפחתה משמעותית של אגרות הבקשה לעובד בסך 620 שקלים שמשולמות בגין העובדים הזרים בחקלאות (אגרות הבקשה ישולמו עבור משק חקלאי ולא עבור כל עובד בנפרד), וניכוי חודשי משכר העובד הזר על ידי קידום תקנות להעלאה משמעותית של הסכום המותר בניכוי.
  • בלימת העלייה במחירי המים: נקבע מנגנון שמחייב את המדינה לשפות ולפצות את החקלאים במידה ותהיה עליה במחירי המים.
  • הגנת הצומח: ההסכם מבטל את הניסיון לשנות את כללי הגנת הצומח ובכך מגן מכניסת מזיקים ווירוסים לחקלאות ישראל.
  • חקיקה תומכת ייצור מקומי: הממשלה תפעל להשלמת הליכי החקיקה לסימון ארץ המקור במוצרי חקלאות, לעידוד השקעות הון בחקלאות וכן תקודם חקיקה שתאפשר מכירה ישירה בשטח חקלאי.
  • השקעה בחקלאות הישראלית: תקצוב של כ-600 מיליון שקלים למחקר ולפיתוח בענפים בחלוקה שווה על פני השנים 2026-2022, השקעות הון בענפי הצומח, הקמת מתקנים אגרו-וולטאיים (ניצול אנרגיה סולארית) והגדלה של היצע הקרקעות לפרויקטים סולאריים בשטחים חקלאיים, תוך מתן תמורה הולמת לחקלאים והבטחת המשך הפעילות החקלאית.

ההסכם כפוף לאישור הנהלת התאחדות חקלאי ישראל.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "טוב שהממשלה הבינה את חשיבות החקלאות המקומית ואת חשיבות החקלאים הישראלים, בוודאי בתקופה שבה מדינות בכל העולם דואגות לייצור עצמי של מזון ולאי-תלות במדינות אחרות לאספקת מזון, כדי לדאוג לביטחון תזונתי לאזרחיה. אני מודה לשרי החקלאות והאוצר על שלאחר הליך ארוך הגיעו יחד איתנו להבנות משותפות למען תושבי ישראל וחקלאיה. אני מודה לשותפי להנהגה החקלאית, לחברי השדולה החקלאית בכנסת, לעמיתי החקלאים ולכל מי שסייע להסכמים לקרום עור וגידים. נמשיך לעבוד באופן יומיומי כדי לקדם את החקלאות הישראלית".

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח: "לאחר שנה של מאבק עיקש על עתידה של החקלאות הישראלית והמשק המשפחתי, הגענו לחתימה על הסכם עם המדינה. בהסכם עמדנו במרבית היעדים שהוצבו על ידנו בתחילת המאבק. נמשיך גם בממשלה הבאה לחזק את החקלאות הישראלית והייצור המקומי למען החקלאים והצרכנים. אין למדינה השקעה טובה יותר מאשר השקעה בחקלאות שלה.

"ההתמדה וההתעקשות שלנו בשמירה על החקלאות הישראלית ועל הייצור החקלאי  המקומי היתה במקומה. יש עוד אתגרים רבים לטפל בהם בחקלאות ואת זה נעשה בממשלה הבאה. אני מודה לחבריי להנהגה החקלאית שיחד עמדנו מאוחדים עד לחתימה על ההסכם, למשרד ראש הממשלה ובראשו למנכ"ל יאיר פינס, ולאמיר ברקן שלקחו על עצמם את משימת הגישור כדי לייצר תוצאה ראויה ומאוזנת עבור החקלאים ועבור הצרכן כאחד".

ראש הממשלה יאיר לפיד: "אני מבקש לברך את שר החקלאות פורר, שר האוצר ליברמן, יו"ר הכנסת מיקי לוי, וכמובן את החקלאים והחקלאות הישראלית על ההסכם החשוב שהושג. החקלאות הישראלית היא ערך והיא עתודת המזון של כולנו. הממשלה הזאת הצליחה להביא להסכם שיביא את החקלאות הישראלית במחיר הוגן לצרכן הישראלי ובאותה העת תשמור על הנכס של החקלאות והחקלאים".

שר האוצר אביגדור ליברמן: "הרפורמה בחקלאות יוצאת לדרך! מורידים מכסים, משקיעים בחקלאות הישראלית, מעלים את המגוון ומורידים מחירים. רק ככה עושים מהפכה".

שר החקלאות עודד פורר: "יש הסכם על הרפורמה בחקלאות! כולם הבינו שהם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה במאבק ביוקר המחיה. חברי הכנסת יחזרו בהם מהבקשה לבטל הורדת המכסים, החקלאות תזכה בתמיכה משמעותית לעידוד השקעות הון, חדשנות ומו"פ ואזרחי ישראל יזכו בתוצרת חקלאית מגוונת, זולה יותר ולאורך כל השנה. ישלוט העם בסלט!"

ח"כ רם שפע (העבודה): "הבטחנו להגן על החקלאות ולדאוג לצרכנים והיום קיימנו – הבאנו הסכם היסטורי לחקלאות ולצרכנים בישראל. זה היה מאבק ארוך ומייגע, אבל לרגע לא התאיישתי והאמנתי שנצליח".

סגן שר הביטחון אלון שוסטר: "לאחר שנה שלמה של מאבקים הגענו סוף כל סוף להסכם ראוי בענף הצומח. מדובר בהישג שהתקבל בישורת האחרונה של הכנסת ויבטיח רפורמה טובה, מוסכמת ומתואמת בענף החקלאות, אשר תטיב עם הצרכנים, המגדלים והחקלאות הישראלית כולה. צעד זה, מהווה רכיב משמעותי לשמירה על בריאות הציבור והצומח והבטחת ביטחון המזון של כלל אזרחי ואזרחיות מדינת ישראל".

ח"כ רם בן ברק, יו"ר השדולה החקלאית בכנסת: "חתמנו על הסכם טוב לחקלאות הישראלית ולצרכנים. ההסכם הוא תולדה של שיתוף פעולה עם שר האוצר, החקלאות, נציגי החקלאים, וחברי הכנסת של השדולה החקלאית, שהיינו לכל אורך התהליך וגם בעת חתימת ההסכם. אלו חדשות טובות ומשמחות! נמשיך להילחם למען חקלאות ישראלית עכשיו ובעתיד".

ח"כ נירה שפק: "הרפורמה וההסכם שנחתם טוב לחקלאות, לחקלאים ולצרכנים! הרפורמה תשפר את החקלאות, תאפשר תחרות הוגנת ותאפשר לכל משפחה לצרוך פירות וירקות.
אפשר סוף סוף להתקדם ולפתוח עידן חדש בחקלאות, כי חקלאות זה ערך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!