דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הבחירות בארה"ב / ה-FBI יחקור חומרים נוספים בפרשת האימיילים של קלינטון

ראש ה-FBI ג'יימס קומי הודיע במכתב למנהיגי הקונגרס על חידוש החקירה לאחר חשיפתם של חומרים חדשים. קלינטון ביקשה שהחקירה תהיה "שקופה לציבור", ואילו טראמפ שיבח את משרד המשפטים ש"מוכנים לגייס את האומץ לתקן את הטעות האיומה שהם עשו" בסגירת התיק

הילארי קלינטון במסיבת עיתונאים שכינסה בשישי (צילום: AP)
הילארי קלינטון במסיבת עיתונאים שכינסה בשישי (צילום: AP)

פרשת האימיילים של הילארי קלינטון, המתמודדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, צצה מחדש בהפתעה כשבוע וקצת מיום הבחירות, ומאיימת על הובלת קלינטון על יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ. ה-FBI הכריז שהוא בודק האם קיים מידע מסווג על מכשיר השייך לאנטוני ויינר, בן זוגה לשעבר של העוזרת הוותיקה של קלינטון, הומה אבדין. ויינר התפטר מחברותו בקונגרס לאחר שהיה מעורב בשערוריה של שליחת תמונות חושפניות שלו לנשים בהודעות אישיות בטוויטר.

במכתבי למנהיגי הקונגרס, קומי כתב רק שאימיילים חדשים הגיחו, בעקבותיהם הסכונות "תנקוט בצעדי חקירה מתאימים" כדי לסקור את המידע שאולי קשור לחקירה שכבר נסגרה בנושא שרת האימיילים הפרטים של קלינטון. תיק החקירה ב-FBI נסגר ביולי, ללא הגשת כתב אישום, למרות שראש ה-FBI ג'יימס קומי אמר בזמנו כי קלינטון ועוזריה היו "רשלניים באופן קיצוני" בשימוש במערכת למסרים בעניינים ממשלתיים. הסוכנות, שלא הגיבה לשאלות על מכתבו של קומי ולא הציגה לוח זמנים לסקירת הממצאים, גם חוקרת פריצה שהתרחשה לאחרונה לאימיילים של ראש מטה הבחירות של קלינטון, ג'ון פודסטה.

החדשות הללו צצו כאשר קלינטון מחזיקה ביתרון מובהק במירוץ לנשיאות. ההצבעה המוקדמת נמשכת כבר שבועות, ויש לה יתרון קבוע בסקרים, גם הכלליים וגם במדינות מפתח בהן המירוץ צמוד בדרך כלל. ההתפתחות החדשה מבטיחה כמעט בוודאות, כי אפילו אם היא תזכה במירוץ, הדמוקרטים וכמה מעוזריה הקרובים יחגגו את הניצחון תחת עננה של חקירה.

במשך יותר משנה, הילרי קלינטון משתפת פעולה בחוסר רצון בשערוריית האימיילים שחיבלה בקמפיין הבחירות שלה. היא מגיבה בהתגוננות לבדיקות, ולעיתים קרובות עושה זאת רק כאשר יש הכרח פוליטי להגיב. ביום שישי ההכרח הזה היה מובן מאליו.

קלינטון הגיבה במהירות, כאשר קיימה מסיבת עיתונאים קצרה שאורגנה בחופזה בחדר התזמורת בבית ספר בדה-מויין, איווה. היא הפצירה בראש ה-FBI  ג'יימס קומי, לפרסם את הפרטים המלאים של החקירה החדשה, תוך ציון השלב הקריטי במירוץ לנשיאות.

"אנו במרחק של 11 ימים מאולי הבחירות לנשיאות החשובות ביותר של זמננו. ההצבעה כבר החלה בארצנו (בבחירות לנשיאות ברוב המדינות בארה"ב ניתן להצביע בהצבעה מוקדמת) ", אמרה קלינטון, "כך שלעם האמריקני מגיע לקבל את כל העובדות במלואן באופן מיידי. ראש הבולשת בעצמו אמר שהוא אינו יודע האם האימיילים המוזכרים במכתבו הם בעלי חשיבות או לא".

קלינטון אמרה גם שהיא ויועציה לא קיבלו שום פניה מה FBI לגבי החקירה החדשה. "זה מצב בלתי רגיל בו עלינו לדעת על משהו כזה במרחק של 11 יום מהבחירות לנשיאות", אמר ג'ון פודסטה, ראש מטה הבחירות של קלינטון. כשקלינטון מסרה את הערותיה הקצרות לעיתונאים ביום שישי, היא נשאלה האם היא חושבת שהחקירה החדשה תגרום לצלילת מסע הבחירות שלה. קלינטון התרחקה והגיבה רק בצחוק לבבי.

המתמודד הרפובליקני טראמפ ניצל את גילויי ה-FBI, להאשמת קלינטון בשחיתות "בקנה מידה שמעולם לא ראינו בעבר". "עלינו לא להניח לה להביא את מזימתה הפלילית אל משרד הנשיאות", אמר טראמפ בעצרת בניו המפשייר.

מטה הבחירות של קלינטון זעם על החלטתו של קומי לחשוף את קיומה של חקירה חדשה במכתב מעורפל לכמה ממנהיגי הקונגרס. שעות ספורות לאחר מכן צפה הידיעה כי המקור לאימיילים החדשים היה ויינר, שנמצא תחת חקירה בגין שליחת מסרים מיניים מפורשים לקטינה.

השערוריות המצטברות הטילו צל על מה שנראה כסיום חזק ובטוח בעבור מסע הבחירות של קלינטון. רגעים לפני שחקירת ה-FBI הפכה לפומבית, צוות הקמפיין שלה הכריז על תכנית לקיים עצרת באריזונה, מדינה הנוטה לרפובליקאים, ששינתה כיוון בגלל הפופולריות הנמוכה במיוחד של טראמפ בקרב מיעוטים, מורמונים ואנשי עסקים מובילים.

הרפובליקנים בקונגרס כבר הבטיחו שנים של חקירות בנושא שרת האימייל הפרטי של קלינטון וזו היא רק אחת משערוריות האימיילים שמצפים לה בימי הקמפיין האחרונים. עשרות אלפי האימיילים החסויים ממסע הבחירות של קלינטון שנפרצו – מטה הבחירות מאשים בכך את רוסיה – ולאחר מכן הופצו ע"י אתר ויקיליקס, סיפקו זרם מתמשך של שאלות לגבי עמדותיה המדיניות, בחירת אנשי הצוות שלה וקשרים עם רשת עמותות הצדקה של בעלה ומטרותיה לאחר הבחירות לנשיאות.

 

לדאבונם של רבים ממפלגתו, טראמפ התקשה לנהל מאבק עקבי בקלינטון, כאשר סטה לעיתים קרובות להשמצות אישיות נגד אזרחים פרטיים שחש שפגעו בו, כמו המשפחה המעוטרת של קפטיין הומיון חאן, חייל מסולמי-אמריקאי שנהרג בעת מילוי תפקידו. טראמפ הגיב במהירות לידיעה על האימיילים, תוך זיהוי הזדמנות לשוב אל הטיעון שהציג באופן עקבי נגד קלינטון: היא חושבת שהיא מעל החוק ושהיא סיכנה את בטחונה הלאומי של ארה"ב ע"י שימוש בכתובת הדוא"ל הפרטית שלה.

אחרי שבועות של הכרזה על המירוץ כ"מכור" לטובת יריבתו, הוא הצהיר ביום שישי כי יש לו "כבוד גדול" ל-FBI  ולמשרד המשפטים, כאשר כעת הם "מוכנים לגייס את האומץ לתקן את הטעות האיומה שהם עשו" בכך שסגרו את התיק לפני כן.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!