דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, התפטר מתפקידו

יותר מ-50 שרים, עוזרי שרים וחברי פרלמנט התפטרו ביומיים האחרונים במחאה על "היעדר מנהיגות וחוסר יכולת למשול" | בשבוע שעבר נחשף שג'ונסון מינה חבר פרלמנט למרות שידע על תלונות הנוגעות להתנהגות לא הולמת מצדו | עד לבחירת יו"ר חדש למפלגתו, הוא יישאר ראש הממשלה

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, מודיע על התפטרותו (AP Photo/Sang Tan, File)
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, מודיע על התפטרותו (AP Photo/Sang Tan, File)

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע היום (חמישי) על התפטרות מתפקידו. החלטתו מגיעה לאחר מה שהיה נראה כהתפרקות של ממשלתו, עם יותר מ-50 שרים וחברי פרלמנט שהתפטרו בזה אחר זה, במחאה על כשל אתי בהתנהלותו כראש המפלגה השמרנית. לדברי ג'ונסון, אם זה באופן ברור רצונם של חברי מפלגתו, הוא צריך לסיים את תפקידו.

ג'ונסון התעקש להישאר בתפקידו במשך יומיים, והודיע לחברי בית המחוקקים אתמול שהוא קיבל מנדט מהבוחרים ומתכוון להמשיך בתפקידו כראש הממשלה. אך הבוקר, בעקבות התפטרות של שני חברי ממשלה נוספים והצהרה פומבית של אחד מבעלי בריתו הקרובים, שר האוצר נדהים זהאווי, שקרא לו להתפטר מתפקידו למען טובת המדינה.

עם זאת, לא ברור עדיין מתי ג'ונסון יעזוב את תפקידו. התפטרותו תסמן את תחילתן של בחירות פנימיות למנהיג הבא של המפלגה השמרנית, שיהיה גם ראש הממשלה הבא. התהליך הזה יתרחש ככל הנראה במהלך הקיץ הנוכחי.

ג'ונסון אותת שהוא מתכוון להישאר בתפקיד עד לסיום הבחירות. מהלך כזה עלול להיות שנוי במחלוקת, ומבקריו של ג'ונסון טוענים שלא צריך להתיר לו להישאר בתפקיד גם בתקופת הביניים עד למינויו של ראש ממשלה חדש.

"עכשיו ראש הממשלה עשה סוף סוף את הדבר הנדרש ביציאה מהמשרד, התנצלות להוד מלכותה (המלכה אליזבת השנייה) לאפשר לה למנות ממלא מקום שהשרים שלו יוכלו לשרת אותו, כדי שהמפלגה השמרנית תוכל לבחור מנהיג חדש בצורה מיטבית", צייץ בתגובה ג'ורג' פרימן, שהתפטר מתפקידו הבוקר כשר המדע.

הטלטלה החלה כבר בשבוע שעבר, לאחר שחבר הפרלמנט, כריס פינצ'ר, התפטר מתפקידו לאחר שהועלו נגדו טענו שהטריד מינית שני גברים במועדון חברים פרטי. הפרשה הסתעפה כשהתברר שפינצ'ר נחקר על התנהגות בלתי הולמת כבר לפני שלוש שנים ונחשף כי ראש הממשלה ג'ונסון היה מודע לתלונות נגד פינצ'ר. ג'ונסון התנצל והודה כי "זו הייתה טעות" למנות את פינצ'ר וכי "במבט לאחור, זה היה הדבר הלא נכון לעשות".

חשיפת הפרשה הובילה לגל של מחאה. ראשון לעשות זאת היה שר הבריאות ג'וויד, שהודיע אתמול שהוא עוזב את תפקידו כי איננו ״יכול להמשיך, במצפון טוב, לשרת בממשלה הזו". הבא אחריו היה שר האוצר סונאק, אחד הבכירים בממשלה שגם הוזכר כיורש אפשרי של ג'ונסון. "הציבור מצפה שהממשלה תפעל כראוי, באופן תקין וברצינות", הצהיר סונאק. "אני מכיר בכך שזה אולי התפקיד האחרון שלי בממשלה, אבל אני מאמין ששווה להילחם למען הסטנדרטים האלה ולכן אני מתפטר", הצהיר סונאק, שציין כי הגישות שלו ושל ראש הממשלה בנושאי כלכלה "שונות באופן יסודי".

בין המתפטרים גם שר האוצר, רישי סונאק, שר הבריאות, סג'יד ג'וויד, ובים אפולמי, סגן יו"ר המפלגה השמרנית אליה משתייך ג׳ונסון. השרים ציינו בהתפטרותם את חוסר השיפוט, הסטנדרטים וחוסר היכולת של ג'ונסון לומר את האמת.

בים אפולמי, סגן יו"ר המפלגה השמרנית שבראשה עומד ג'ונסון, התפטר גם הוא בשידור חי בריאיון לטלוויזיה הבריטית והבהיר כי הוא "אינו יכול עוד לשרת תחת הנהגתו של ג'ונסון".

גל ההתפטרויות לא נעצר בבכירי המפלגה, ושני מחוקקים שמרניים, ג'ונתן גוליס וסאקיב בהטי, הודיעו גם הם על התפטרותם מהפרלמנט. זאת, במחאה מצדם על מנהיגותו של ראש הממשלה.

ג'ונסון התעקש להישאר בתפקידו, אך שינה כיוון

בתחילה נראה שג'ונסון נחוש לשמור על תפקידו. הוא מינה שר אוצר חדש במקום סונאק שפרש, וכן הספיק לאייש עוד כמה מהמשרות הפנויות האחרות. ג'ונסון התייצב מול המצלמות בדיון הפרלמנט הבריטי, ואמר כי אין בכוונתו להקדים את הבחירות כיוון ש״אין לכך סיבה״. הוא אמר שהוא סבור שיישאר בתפקיד ראש ממשלה גם למחרת, והעיד כי עובר עליו ״שבוע נהדר״.

כשנשאל האם יש נסיבות שבהן יתפטר השיב נחרצות: "אם הייתי חושב שיש נסיבות שבהן הממשלה לא יכולה להמשיך לעשות את עבודתה במנדט שניתן לנו. ראש ממשלה שקיבל מנדט בנסיבות בלתי אפשריות צריך להמשיך קדימה וזה מה שאני אעשה". בהמשך הוסיף ותקף: "יש סיבה פשוטה למה הם רוצים שאתפטר – הם יודעים שאנחנו נמשיך ונתקדם ונזכה בעוד בחירות כלליות".

אך בזמן שג'ונסון התמודד מול הטענות כלפיו בפרלמנט, שר זוטר נוסף בממשלתו הודיע על פרישה והפעם היה זה שר השיכון הבריטי, סטיוארט אנדרו, שהודיע כי הוא מתפטר מתפקידו בשל "יושרה אישית".

"נאמנות ואחדות הן תכונות שתמיד השתדלתי לספק למפלגה הגדולה שלנו", כתב בטוויטר. "עם זאת, אני חושש שנתתי לאלה לעקוף את השיפוט שלי לאחרונה. מגיע זמן שבו אתה צריך להסתכל על היושרה האישית שלך והזמן הזה הוא עכשיו. בהתחשב באירועים האחרונים אין לי ברירה אחרת מאשר להתפטר".

ההתפטרויות הדרמטיות מגיעות שבועות ספורים אחרי שג'ונסון הצליח לשרוד הצבעת אי אמון בקרב חברי המפלגה על רקע החקירה בפרשת המסיבות בדאונינג 10 בזמן סגרי הקורונה. לאחר ההצבעה, בכירים במפלגה התריעו כי על אף שהתקנות הנוכחיות מונעות הצבעה מחודשת בשנה הקרובה, הן עשויות להשתנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!