דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

הקרב על מוסול / דאע"ש הפך את אזרחי מוסול ל"מגינים אנושיים"

נציבות זכויות האדם של האו"ם דיווחה שרבבות אזרחים אולצו לשהות בקרבת בסיסים צבאיים ויעדים אסטרטגיים של הארגון. מתחילת הלחימה במוסול לפני כשבועיים נרצחו בידי דאע"ש מעל 800 אזרחים

אזרחים עיראקים בורחים מבתיהם בכפר תוב זאווה, 9 קילומטרים מהעיר מוסול (צילום: AP)
אזרחים עיראקים בורחים מבתיהם בכפר תוב זאווה, 9 קילומטרים מהעיר מוסול (צילום: AP)
אוריאל לוי

בעורף המבצע לשחרור העיר מוסול, טובח ארגון דאע"ש במאות אזרחים ומשתמש ברבבות מהם כמגן אנושי. נציב האו״ם לזכויות אדם הודיע אתמול (שישי) כי הארגון חטף עשרות אלפי גברים, נשים וילדים באזור מוסול בהם הוא משתמש כ"מגן אנושי". הוא דיווח כי אנשי דאע"ש שבו את אזרחי מוסול והכפרים באזור והכריחו אותם להתיישב סמוך לדירות, בסיסים צבאיים ויעדים אסטרטגים של ארגון הג'יהאד הרצחני. הנציב דיווח כי לפחות 40 אזרחים שסירבו לציית לפקודות המחבלים הוצאו השבוע להורג. בנוסף, 190 לוחמים של דאע"ש הוצאו להורג כי סרבו להשתתף בקרב. כל אלה הם רק חלק מכ-800 תושבי מוסול והכפרים הסמוכים שנטבחו על ידי דאע"ש בשבועיים האחרונים.

דפוס הפעולה של שימוש באזרחים כ"מגן אנושי" והרג אזרחים המסרבים לסייע בקרבות ננקט גם במערכות קודמות של דאע"ש על מעוזים עירוניים כגון רמאדי, מנביג' וסינג'אר. בהתייחסה לאזרחים שנחטפו וחוייבו לשמש כ"מגן אנושי", אמרה ראבינה שמדאסאני, דוברת הנציבות לזכויות אדם, כי ״רבים מאלו שסירבו לציית נורו במקום״.

לפי הארגון Iraq body counter, מאז החל המבצע של צבא עירק וכוחות הפשמרגה הכורדים לשחרור העיר לפני כשבועיים הוציאו אנשי דאע"ש להורג 802 בני אדם באזור. עוד מסר הארגון כי מספר הקרבנות הכללי בעירק בשנת 2016 הגיע ליותר מ-13,000, כולל חיילים ואזרחים מכל הצדדים.  מתוכם, מעל 4,500 הם אזרחים בלתי חמושים שנרצחו על ידי דאע"ש. בסך הכל, מאז הקמת ה"ח'ליפות" של המדינה האסלאמית על ידי דאע"ש ביוני 2014, הארגון רצח יותר מ-23,000 אזרחים בלתי חמושים בעירק.

סוכנות ידיעות המזוהה עם דאע"ש פרסמה אתמול אינפוגרפיקה על הישגיו הצבאיים של הארגון מאז החלה המערכה על מוסול. לפי המידע שפורסם, בעשרת הימים הראשונים למערכה הוציאו לוחמי דאע"ש 64 פיגועי התאבדות ושיגרו 1715 רקטות.

בתוך כך, מיליציות שיעיות הודיעו כי פתחו בחזית לשחרור העיר תל-עפר מידי דאע"ש, וכי אינן מתכוונות להשתתף בשחרור העיר מוסול שמרבית תושביה סונים. המיליציות השיעיות, אשר הוקמו בין היתר על ידי איראן, זוכות לגיבוי חיל האוויר האמריקני בלוחמה בתל-עפר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!