דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "לא אתן שתהיה מדינה עשירה עם עודפי הכנסות ואזרחים עניים"

בוועידה ה-23 של הארגון קרא בר-דוד לממשלה לא לעכב את העלאת שכר המינימום: "לא ייתכן שהכסף יישאר בקופת המדינה כי 'אולי מחר יבוא משהו'. יוקר המחיה כבר כאן, צריך להכניס יד לכיס ולעזור לאזרחים"

יו"ר הההסתדרות, ארנון בר-דוד, בוועידת ההסתדרות ה-23 (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר הההסתדרות, ארנון בר-דוד, בוועידת ההסתדרות ה-23 (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
"עד סוף השנה נצטרך לייצר פה שכר מינימום של 6,000 שקלים", כך אמר היום (חמישי) יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בוועידה ה-23 של הארגון שנערכה בגני התערוכה בתל אביב. לדברי בר-דוד, "בתנאים החדשים המוניטריים שיש במדינת ישראל, אני לא אתן שתהיה מדינה עשירה עם עודפי הכנסות ואזרחים עניים. הכסף הזה חייב לחזור לאזרחים ולעובדים במדינת ישראל. לא ייתכן שהכסף יישאר בקופת המדינה כי 'אולי מחר יבוא משהו'. יוקר המחיה כבר כאן, צריך להכניס יד לכיס ולעזור לאזרחים".
לדברי בר-דוד, "אני מצפה מהממשלה להגדיל את ההשקעות בשירותים הציבוריים, בתשתיות האזרחיות, בדיור בר השגה ובסבסוד שירותים בסיסיים לאזרחים. בסופו של דבר תפקיד המדינה לטפל באזרחיה ולא להזניחם לגמרי לכוחות השוק, זאת מהותה של מדינה כמו ישראל. אל תחכו שכולנו נצא לרחובות כי אנחנו מתקרבים לכך. תפקיד המדינה לדאוג לאזרחים, ויש ציבורים שלמים שמוזנחים. ההסתדרות היא היחידה שדואגת להם – גמלאים, נשים עובדות, עובדי שכר מינימום ועובדים ברמות השכר הנמוכות. זו אחריותה של מדינת ישראל וזה תפקידה".
בר-דוד התייחס למשבר הפוליטי, וציין שבהסתדרות ישנה קואליציה רחבה מקיר לקיר שכוללת את רוב הסיעות בכנסת. "אני יודע לעבוד מול כל ממשלה שתקום. הציבור בישראל מאס בחוסר היציבות. מערכות הבחירות החוזרות ונשנות מערערות את האחדות ומייצרות חוסר ודאות. הציבור בישראל מבין יותר מתמיד כי הגוף היציב ביותר הממלכתי ביותר היא ההסתדרות. הובלנו רפורמות מרחיקות לכת ברוב השירותים: בחברת חשמל, במקורות, בנמלי הים, בבנק ישראל, במערך כיבוי האש, המצילים, העובדים הסוציאליים, עובדי מערכת הבריאות, עובדי השמירה והניקיון, הסייעות ועובדות החינוך, עובדי קופות החולים ובימים אלה אנחנו משלימים רפורמה ברכבת ישראל.
בר דוד אמר ש"במשא ומתן לילי חתמנו שלשום על הסכם הבנות בין ההסתדרות לאוצר וועד העובדים ברכבת ישראל להסכם רפורמה מקיף."
בר-דוד הציג את יעדי ההסתדרות לשנים הקרובות: "לפנינו עוד מלאכה מרובה וכמה יעדים מרכזיים להמשך: העלאת שכר המינימום ל-6,000 שקל בחודש, יעד שנחתם ונתקע בוויכוחים הבלתי נגמרים בין חברי הכנסת, והסכם מסגרת חדש שדרכו נטפל ונקדם את ציבור העובדים בישראל. אנחנו חייבים לשלב בעולם העבודה את החברה החרדית, החברה הערבית, אנשים עם מוגבלויות, אנחנו חייבים יותר הכשרות מקצועיות, גיוון תעסוקתי ואיזון נכון ובריא יותר בין העבודה לבין תרבות הפנאי והמשפחה. לצורך כך נפעל לקיצור שבוע העבודה בישראל".

 

על תפקידה וחשיבותה של ההסתדרות אמר בר-דוד: "ההסתדרות הוקמה לפני כ-102 שנים. במובנים רבים היא זו שבנתה את המדינה והיא זו שהניחה את היסודות למדינה שבדרך. לקחנו ביחד את ההסתדרות לעולם חדש, עולם של קידמה, של מחשוב ושל חשיבה מחוץ לקופסה, עולם שבו אנו מובילים ולא עושים את אותו הדבר. אמרתי מתחילת דרכי בהסתדרות שאם חפצי חיים אנחנו, נהיה חייבים להמציא את עצמנו מחדש כל הזמן. אנחנו פה כדי להמשיך ולבנות את המדינה.

אני עומד כאן לפניכם היום כיושב ראש ההסתדרות כי הדרך שלי ניצחה. העובדים בישראל העבירו מסר נחרץ של אחריות, מנהיגות, ממלכתיות, נחישות, בלי גדרות מסביב, הסתדרות שהיא פתוחה לכולם, ללא חשש להניף דגלים חדשים. כוחה של ההסתדרות הוא גם ביכולת שלה להסתגל לשינויים ולהגיב להם בזמן אמת, בדיוק כפי שעשינו בשלוש וחצי השנים האחרונות המטורפות שעברנו ביחד.

"תראו מה קרה במדינת ישראל בשנים הללו: ארבע מערכות בחירות והחמישית בפתחנו, שלוש שנים וחצי ללא תקציב מדינה, מגיפת קורונה אחת ומבצע 'שומר חומות' אחד. בתוך כל הכאוס מסביב ואל מול הוואקום השלטוני, ההסתדרות הולכת ומבססת את מעמדה כאחד הגופים היציבים, האחראים והחזקים ביותר במדינת ישראל. חזרנו לשורה הראשונה של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל, לא עוד יושבי הספסלים האחוריים עם צמיגים, מגאפונים ושביתות פראיות. בתוך כל חוסר הוודאות, ההסתדרות בראשותי חתמה על כ-800 הסכמים קיבוציים. הם ימשיכו להתקוטט ולפזר את עצמם לדעת ואנחנו נמשיך לבנות את המדינה. תפסיקו לשחק בכנסת אחד עם השני, ותתחילו להוביל את המדינה קדימה".

לדברי יו"ר ההסתדרות, "בנינו פה ביחד אחדות פוליטית מרוב הסיעות המרכיבות את הפוליטיקה בהסתדרות. האחדות שיצרנו בין כל שבטי ישראל, בלי הבדלי דת גזע ומין, בתוך הבית של העובדים והגמלאים בישראל מוכיחה שאפשר לחיות בחלקת הארץ הזו בארץ ישראל ביחד, בשיתוף פעולה, ללא שנאות, כשיש מכנה ויעד משותפים – הגנה על העובדים והמשק בישראל. עם כניסתי לתפקיד חיכתה על שולחני ערימה של חוקים כנגד ההסתדרות, והיום אני יכול לומר לכם – אין יותר איומי חקיקה כנגד העובדים והגמלאים בישראל. אנחנו כיום במקום אחר, פועלים בכל המפלגות, לא עוד מפלגה שיש לה הסתדרות ולא עוד הסתדרות שיש לה מפלגה. הימים האלו הסתיימו".

חברי ועידת ההסתדרות ה-23 (צילום: דוברות ההסתדרות)
חברי ועידת ההסתדרות ה-23 (צילום: דוברות ההסתדרות)

בהתייחס לעתידה של ההסתדרות, אמר בר-דוד כי "אני מאמין בתהליך שינוי ה-DNA של ההסתדרות. בעבר הפכתי שולחנות והיום אני משתדל לשבת סביב שולחנות. אפשר להשבית את המשק בישראל בשיחת טלפון אחת. יחד עם זאת אני מאמין בהידברות, שותפות עם המדינה והמעסיקים על מנת לקדם ביחד את המשק והחברה הישראלית. השותפות עם דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, ועם חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מוכיחה את עצמה מדי יום. נמשיך ביחד עם שר האוצר, הממונה על השכר באוצר וצוותו ועם ארגוני המעסיקים לדחוף קדימה את המשק הישראלי.

"נמשיך ביחד עם נעמת, עם חברתי חגית פאר יו"ר נעמת הנבחרת, לקדם את מעמד הנשים במדינת ישראל ולהצעיד את נעמת כארגון הנשים המוביל והחשוב במדינה. נעודד ביחד יותר נשים להגיע לתפקידים ולמינויים בכירים. אני רוצה לראות יותר נשים מובילות וועדי עובדים, ונמשיך להילחם על עתיד החינוך לגיל הרך במדינת ישראל. נמשיך ביחד עם שמוליק מזרחי, יו"ר הסתדרות הגמלאים, לייצג ולהגן על הגמלאים במדינה, על כבודם, על מעמדם ועל הקצבאות שלהם.

"אני רואה את ההסתדרות פועלת לא רק במישור האיגודים המקצועיים, אלא ממשיכה להרחיב את סל השירותים לחבריה על פי החזון של בן גוריון. פיתחנו בשנים האחרונות את מועדון 'עובדים בריא' ואת מועדון 'ביחד בשבילך', והרחבנו את תוכנית ביטוח התרופות 'בריאים ביחד' לכל חברי המועדון. הקמנו את פורום ארלוזורוב ואת פורום העצמאים. בנינו את הקרן לסיוע הדדי מבית ההסתדרות ועזרנו כמיטב יכולתנו למאות משפחות חברי הסתדרות נזקקות. יצרנו את פרויקט 'לומדים ומתקדמים', פרויקט ההשכלה לחברי ההסתדרות, וכמובן המוצר החדש 'פרינדס' שבימים אלו פועל בכל רחבי מדינת ישראל. נמשיך להרחיב ולשפר את סל השירותים שאנחנו מעניקים לחברי ההסתדרות ולמשלמי דמי הטיפול. נפעל להגדלת מספר חברי ההסתדרות מ-800 אלף למיליון".

"התקווה שלי היא שכמו שאצלנו בבית יש שותפות וחברות, בלי לבלבל את המוח על ימין ושמאל – נוכל להניע קדימה גם את מדינת ישראל. זה אפשרי. תפסיקו בכנסת לשחק אחד עם השני, ותתחילו להוביל את מדינת ישראל". בר-דוד קרא גם להשתתפות החברה הערבית והחרדית בהנהגת המדינה.

המטרות לשנים הקרובות: שיפור התנאים של עובדים מוחלשים, תשתיות להזדקנות עובדים בכבוד

מנכ"ל ההסתדרות וראש מטה יו"ר ההסתדרות, אופיר אלקלעי הציג בוועידה את יעדי הארגון, ובהם: שיפור במעמד העובדים, שכרם וזכויותיהם הסוציאליות; קידום שוויון הזדמנויות בעבודה ללא הבדלי גיל, גזע ומין; צמצום הפערים בחברה ושיפור מעמדם ותנאי עבודתם של עובדים מוחלשים; המשך תנופת ההתאגדות, חיזוק העבודה המאורגנת וחתימה על הסכמים קיבוציים שיבטיחו את זכויות העובדים; יצירת תשתית איתנה שתבטיח את רווחת העובדים לאחר פרישתם ותאפשר להם להזדקן בכבוד; קידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות; הגברת הבטיחות בעבודה; ועידוד העדפת תוצרת כחול לבן בכל מגזרי המשק.
ועידת ההסתדרות נערכת אחת לחמש שנים, בהשתתפות 2001 חברים שנבחרו בבחירות במאי לצד הבחירות הישירות לראשון הארגון בהן זכה ארנון בר-דוד. חברי הוועידה אישרו את הרכב בית נבחרי ההסתדרות, שמונה 161 חברים מהסיעות השונות בהסתדרות.

בוועידה התארחו חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית, בהם יואב גלנט, מירי רגב, אמיר אוחנה ואלי כהן (הליכוד), נעמה לזימי, אפרת רייטן וגלעד קריב (העבודה), ומאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה). גם יו"ר הסתדרות המורים יפה בן דויד, ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי.

נשיא המדינה: "ההסתדרות היא בית לעובדים ותורמת לקידום השוויון"

נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג אמר בברכה מצולמת לחברי הוועידה: "קשה לדמיין את ישראל בלי ההסתדרות. בחברה, בתרבות, ברווחה, בכלכלה, בתעשייה. בלי ההסתדרות לא היינו מי שאנחנו. ההסתדרות גם כיום היא בית לעובדות ולעובדים העומד לצדם בעתות שגרה ובמשבר, תורמת לקידום השוויון ולצמצום הפערים בכל שדרות החברה, ותרומה משמעותית וקריטית לביסוסו וקיומו של מרקם חיים משותפים של כל הקהילות והציבורים בחברה הישראלית."

לדברי הרצוג, "המשק והכלכלה בישראל נמצאים כל העת בתהליכי שינוי שמאתגרים את ארגון העובדים הגדול בישראל. זו היא השליחות המוטלת על כתפיכם, להמשיך לפעול ברוח החזון שיסודותיו שוויון וצדק חברתי ולהוכיח שבמיוחד בתקופה כזו יש מקום חשוב לערכים כמו סולידריות וערבות הדדית".
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!