דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

125 שנים בארה"ב מוכיחות: השקעה ממשלתית משפרת חדשנות וצמיחה

הדרך לצאת מהמשבר הכלכלי שהעולם נתון בו כיום עוברת בהשקעה ממשלתית | מחקר חדש שנערך בארצות הברית מראה שהרחבות תקציביות משמעותיות שהובילו ממשלות הכפילו בטווח הארוך את הצמיחה, והשפעותיהן השליליות נמחקו

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. ערוץ המחקר והפיתוח הוא החשוב ביותר להפיכת השקעה ממשלתית לכדאית (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

מהי הדרך הנכונה והבטוחה להיחלץ מהמשבר הכלכלי? גל השקעות ממשלתיות נרחבות שנעשו ברחבי העולם כתגובה למשבר הכלכלי העולמי ב-2008 ומשבר הקורונה ב-2020 הולידו מחקר חדש, שגילה שהשקעה ממשלתית בקנה מידה גדול משפיעה לטובה על הצמיחה, החדשנות והפריון בטווח הזמן הארוך. על פי החוקרים, במבט לטווח הבינוני, להשקעה ממשלתית יש גם השלכות שליליות, אולם בהסתכלות לטווח הארוך, היא בעלת השפעה חיובית גדולה.

מחקרם של הכלכלנים חואן אנטולין-דיאז ופאולו סוריקו מבית הספר לעסקים בלונדון ייחודי, בכך שהוא בוחן שינויים על פני תקופה ארוכה במיוחד, ומתבסס על נתונים שנאספו בארצות הברית לאורך 125 שנים.

המחקר מראה שנעשתה התקדמות משמעותית בהבנת ההשפעות של הרחבה תקציבית, ובוחן את ההשלכות של השקעות מסוג זה בשלושה טווחי זמן: הקצר – 4 השנים הראשונות; הבינוני – 4 עד 8 שנים; והארוך – 8 שנים ויותר.

על פי המחקר, בטווח הקצר הצמיחה מואצת עם ההרחבה התקציבית, כשמכפיל ההוצאה חוצה את הרף הקריטי של אחד. מכפיל ההוצאה הוא פרמטר חיוני לבחינת הכדאיות של השקעה ממשלתית. כשהוא גבוה מ-1, הצמיחה הכלכלית גדולה בהיקפה מההשקעה שיצרה אותה, ולכן כדאית. אולם לאחר כשנה, המכפיל יורד מתחת ל-1. נוסף על כך, בטווח הקצר, ההשקעה מביאה לירידה בהשקעות פרטיות, ויכולה לגרום להאצת האינפלציה. ההוצאה מגדילה את הגרעון והחוב הציבורי.

בטווח הבינוני, ההוצאה הממשלתית יורדת לרמות נמוכות משקדמו להרחבה. בעקבות זאת, הצמיחה נעצרת, נוצר עודף תקציבי שמשפר את החוב הציבורי, והאינפלציה מאטה. נוסף על כך, המגזר הפרטי מגיב להשקעה הציבורית במחקר ופיתוח עם גדילה משמעותית של ההשקעות הפרטיות, שמלוות בשיפורים גדולים בפריון ובחדשנות.

השינוי במגזר הפרטי כתגובה להשקעה הממשלתית מתברר כמכריע בטווח הארוך. הפריון, ההשקעות, והחדשנות ממשיכות ברמות גבוהות גם בטווח הארוך. כתוצאה מכך, גל צמיחה חדש נוצר, המכפיל עולה מעל ל-1 לאחר 8 שנים, ומגיע עד 2 לאחר 14 שנים. במילים אחרות, ההשקעה מביאה לצמיחה כפולה בגודלה. רמת האינפלציה והחוב הציבורי חוזרים לרמות שלפני ההרחבה התקציבית. כך ההשקעה ממשלתית מביאה לשיפורים גדולים בצמיחה, בפריון ובחדשנות, ללא תוצאות שליליות משמעותיות.

מעבר לנקודת המבט ארוכת הטווח, המחקר תורם בזיהוי תפקידם המכריע של ההשקעה במחקר ופיתוח ושל המגזר הפרטי בהשפעות של השקעה ממשלתית. על פי החוקרים, ערוץ המחקר והפיתוח הוא החשוב ביותר להפיכת השקעה ממשלתית לכדאית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!