דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משבר האנרגיה באירופה מחריף, ועלול לגבות קורבנות עם עלייה של עשרות אחוזים במחירי החימום

ההתייקרות החדה במחירי הגז והפחם צפויה לפגוע קודם כל בקשישים | עלות החימום הביתי צפויה להתייקר ב-65% בחורף, ולעמוד על 3,244 לירות סטרלינג לשנה, יותר מ-1,100 שקלים בחודש

הבנק המרכזי של בריטניה (צילום: AP/Alberto Pezzali File)
הבנק המרכזי של בריטניה (צילום: AP/Alberto Pezzali File)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משבר האנרגיה באירופה, שמתבטא בהתייקרות מחירי הגז והפחם, הולך ומחריף. במידה והוא יימשך אל תוך החורף האירופי, הוא עלול לגבות קורבנות בנפש.

עלות החימום הביתי בבריטניה למשל, צפוייה לזנק לקראת החורף ב-65%, כך שתקרת ההוצאות השנתית לחימום משק בית תגיע באוקטובר ל-3,244 לירות סטרלינג, לעומת 1,971 לירות סטרלינג באפריל.

לעליית המחירים צפויה השפעה קשה על האוכלוסייה ובעיקר על הקשישים, כשההכנסה המינימלית לפנסיונר בבריטניה היא 185 ליש״ט לשבוע, בעוד עלות החימום הממוצעת למשק בית תגיע ל-65 ליש״ט.

העוני האנרגטי מורגש גם בגרמניה, שם ננקטים כעת מספר צעדים חסרי תקדים לצמצום צריכת האנרגיה. שר האנרגיה רוברט האבק, קרא לאזרחים הגרמנים לקצר את זמן המקלחת כדי לחסוך במים חמים. חברת השכרת הדירות הגדולה "ונוביה", הודיעה לדיירים שחימום הבתים יצומצם בלילה ל-17 מעלות צלסיוס בלבד ובכך ייחסכו 8% מצריכת הגז לחימום.

גרמניה סובלת לא רק ממחירים גבוהים, אלא גם מקיצוץ משמעותי מאספקת הגז מרוסיה, מה שיוצר מחסור ממשי ולא רק יוקר. צריכת הגז לתעשייה ירדה מאז חודש אפריל ב-11% לעומת שנה שעברה, והצריכה הביתית ב-6%. ספיגת המכה של התעשייה הגרמנית, גרמה לראשונה מזה זמן רב שהיבוא בגרמניה גבוה בערכו הכספי מהיצוא.

חברת הגז הגרמנית הגדולה יוניפר מבקשת חבילת חילוץ מהממשלה, שעלולה לעלות למשלם המיסים מיליארדי אירו, בשל קושי להתמודד עם עלות רכישה מרקיעה שחקים וחוסר יכולת לגלגל אותה במלואה ללקוחותיה.

אספקת הגז כנשק פוליטי 

השינוי בגרמניה ממחיש את כוחה של רוסיה להכות בחזרה במערב כנגד הסנקציות. לצמצום באספקת הגז יש השפעה ישירה על החיים ברוב מדינות אירופה, אם בשל מחירים מזנקים ואם בשל מחסור של ממש.

התכנית האירופית REPOWER EUROPE, שמיועדת להאיץ את המעבר לאנרגיות מתחדשות ולהרחיק את אספקת הדלקים הפוסיליים מרוסיה למקורות חדשים, לא צפויה להתממש במלואה לפני 2027. עד אז, התלות ברוסיה צפויה להמשיך להיות גורם פוליטי וכלכלי מרכזי ביבשת.

דיפלומטים אירופים, שבעבר התייצבו לצד אוקראינה באופן מלא, כולל החלטה הנחושה להילחם בפלישה הרוסית על לניצחון ושחרור השטחים הכבושים, כבר מדברים היום בטונים אחרים.

לפי הניו יורק טיימס, מדינות אירופה כבר מבצעות שיחות גישוש מאחורי הקלעים להסכם שלום ללא נסיגה רוסית מלאה או בכלל, על מנת לצמצם את הנזק שנגרם להן עצמן כתוצאה מהמלחמה.

מי שמרוויחות מהמצב הן הודו וסין, שרוכשות נפט רוסי במחיר זול מהמחיר העולמי, ואין להן כוונה להצטרף לסנקציות המערביות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!