דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזכות לקורת גג

דירה בתוך חניון ב-3,500 שקלים: מצוקת הדיור של החרדים מחריפה

"הולך להיות פה פיצוץ", אומר אברומי לינשה, שאחרי שנים של שכירות וקושי לקנות דירה למשפחתו פתח במחאת דיור חרדית ירושלמית | בגלל המצוקה התפתח שוק דירות 'סלח לי', בהן אין תנאים בסיסיים: "אדם רוצה לחיות בקהילה שלו, ובעלי הבתים מנצלים את זה"

סטודנטים חרדים בירושלים, ינואר 2022 (צילום אילסטרציה: אוליבר פיטוסי  פלאש90)
סטודנטים חרדים בירושלים, ינואר 2022 (צילום אילסטרציה: אוליבר פיטוסי פלאש90)
דוד טברסקי

כשנשאל אברומי לינשה (28), מארגן מאהל מחאת הדיור בירושלים מדוע חרדים מתעקשים לגור בעיר הבירה, הוא לא יכול היה להסתיר את כעסו. "זו זכותי, בתור אדם עובד עם משפחה, להצליח לחיות בכל עיר בארץ" ענה לינשה בכעס, בפאנל שנערך בערוץ 14, "רק אדם מנותק יכול להמשיך לטעון שזו בעיה ירושלמית, או חרדית. זו בעיה ישראלית".

לינשה, בכיר באתר החדשות 'כיכר השבת', הוא חלק מגל של צעירים חרדים שבמשך שנים מוצאים את עצמם במבוי סתום, ללא בית משלהם, תקועים בדירות שכורות יקרות שאינן מתאימות לצרכיהם בלי יכולת לפיתוח תמונת עתיד עבור משפחתו.

אברומי לינשה (מימין): "זו לא בעיה חרדית, זו בעיה כלל ישראלית" (תמונה באדיבות המצולם)
אברומי לינשה (מימין): "זו לא בעיה חרדית, זו בעיה כלל ישראלית" (תמונה באדיבות המצולם)

"הולך להיות פה פיצוץ" הוא אומר בשיחה עם 'דבר'. בשלוש השנים האחרונות עלו מחירי הדיור בשכונות החרדיות בעשרות אחוזים. מצב זה הותיר משפחות חרדיות צעירות לחסדי השוק השחור, שמציע דירות  באיכות ירודה עם אפשרויות מימון מוגבלות. זו הסיבה שהוציאה את לינשה לרחוב והוא בטוח שאחריו יצאו עוד רבים.

"בעלי בתים מחכים שהמחיר יעלה"

"זה משבר שכל החברה סובלת ממנו אבל מהגזר החרדי באופן מיוחד" הוא אומר. הטענה שהחרדים הצעירים צריכים "לזנוח" את החלום הירושלמי מצחיקה אותו. הוא אישית מרוויח מעל השכר הממוצע במשק וניסה מספר פעמים לבחון אפשרות של רכישת דירה בבית שמש "זו עיר משפחתית שמתפתחת בלי סוף, אבל עם כל גל הרכישות, המחירים עולים מחודש לחודש. איש שיווק אמר לי שהם עצרו את המכירות למספר חודשים רק כדי למצות עוד את המכירות. יש ביקוש מטורף והם לא רואים שום סיבה לא למכור במחיר גבוה יותר".

הדירות בירושלים לציבור הדתי, 4 חדרים ומעלה, מתחילות היום במחיר של 3 מיליון ש"ח. בבית שמש, ששווקה בעשור האחרון בתור האלטרנטיבה לירושלים עלו המחירים ב-50%, מעל למיליון ש"ח בשנה. על פי נתוני הלמ"ס, המחיר הממוצע לדירת חמישה חדרים בעיר הוא 3 מיליון שקלים. המחירים בעיר קרובים לאלו שבירושלים, ובחלק מהמקומות – עוקפים אותה.

"מדינת ישראל חייבת להסביר איך עם משכורת נורמלית אי אפשר לקנות בית" אומר לינשה "זה לא שאי אפשר – אפשר. אבל תשלומי המחיר יהיו להוציא מעל 60% מהמשכורת על דיור – על חשבון משחקים וחינוך לילדים, על חשבון פנאי להורים".

נכון לעכשיו חי לינשה בשכירות. על דירת 45 מ"ר ללא חלונות בשכונת בית וגן בעיר הוא משלם כ-6,000 שח. משפחות שממתינות לדירה וחיות בשכירות, חוו על כיסן את אחת מקפיצות המחירים הגדולות ביותר בשנים האחרונות. עלייה של 18% שחקה חלק נכבד מההכנסה, כך על פי חברת דיפרנט המתמחה בשירותי מתן הבטחת שכר דירה וסוקרת את שווקי השכירות בישראל. קצב הגידול הנוכחי הואץ במהלך 2022 וירשום גידול של קרוב ל-30% בסוף השנה הנוכחית, בעיקר בקרב דירות של חמישה חדרים ומעלה.

דירות 'סלח לי'

אהרון (34), מטפל בחינוך מיוחד במוסד חשוב בעיר, הוא גרוש טרי שמתגורר בשכירות בדירת 33 מ"ר שנבנתה בתוך חניון של בניין ומשלם עליה 3,500 שקלים כל חודש. "בנאדם שרוצה לחיות באזור של הקהילה שלו – זה מחיר שאין ברירה אלא לשלם, ובעלי הבתים מנצלים את המומנטום" הוא מסביר.

עד לפני עשור אהרון חי באותה השכונה בירושלים במרכז העיר ושילם חצי מהמחיר שמשלם כיום. "המשכורת שלי לא עלתה אפילו קרוב לקצב הזה" אומר אהרון "אני אוהב את ירושלים ועובד בה, אין שום סיבה שלא אוכל פשוט לחיות בה".

אהרון מתאר שוק שכירות צפוף במיוחד בשכונות החרדיות. לדבריו, המחיר הממוצע לדירת שלושה חדרים באזורים אלה עומד היום על לפחות 7,000-6,000 ש"ח לחודש. יש לציין שמדובר בדירות שלא מתאימות למשפחות גדולות.

חרדים בבית שמש. (צילום ארכיון: אורי לנץ/ פלאש90)
חרדים בבית שמש. (צילום ארכיון: אורי לנץ/ פלאש90)

בחסות המצב, החלה לשגשג תעשייה דירות "סלח לי": כינוי במגזר לדירות שבעלי הבתים עצמם מתנצלים על מצבן (דירות בתוך חניונים, ללא חלונות, ללא תשתיות, הרחבות לא חוקיות בחוזים מפוקפקים). בשכונות החרדיות המיועדות לזוגות צעירים יש שמוציאים עליהן בין 3 ל-4 אלף, כ-45% מהשכר הממוצע בעיר.

"בעל בית אמר לי: יש ביקוש אז זה מה שקורה. אם יתחיל פיקוח – דירות יפלו מהשוק. אנשים לא ילשינו על בעלי הבית", מספר אהרון.

"אם לא יתאים יבוא משהו אחר"

מנחם (30) , חסיד בעלז נשוי עם שני ילדים, נע מזה שנים בין ירושלים לאשדוד בניסיון למצוא דירה בקהילה שלו. "שנה שעברה העלו לי את השכירות והתחלתי לחפש דירה כדי לא לזרוק את הכסף סתם" הוא מספר, "שנה עברה ואני עדיין מחפש דירה".

מנחם עובד במשרה מלאה ומרוויח משכורת גבוהה מהממוצע ורוצה לרכוש דירה שתהיה בית למשפחתו לשנים קדימה. "המחירים בירושלים נעים בין 40 אלף ל-50 אלף למטר מרובע , בשביל דירת חמישה חדרים אני מחפש סביב ה-25 אלף למטר מרובע. אבל אין כזה". לדבריו, באחד מחיפושיו הגיע עד לעיר פתח תקווה, למרות שזו רחוקה מאזור קהילתו, שם פגש במתווך שביקש עבור דירת 5 חדרים 5 מיליון שקלים. "הוא אמר לי שאם זה לא מתאים, יבוא מישהו אחר" הוא מוסיף.

החרדים מגיעים, המחירים עולים

לצד העלייה במחירים, בערים כמו ביתר ומודיעין עילית התפתחה תעשייה גדולה של בנייה לא חוקית. "יש בנייה לא פרופורציונלית ללא רישיונות" אומר אביחי כהן, נשוי עם שלושה ילדים ששוכר כיום בביתר עילית לאחר שכבר לא יכול היה להרשות לעצמו דירה בירושלים והתעייף מחיפושי דירה. "להורים שלנו היו הכנסות צנועות אבל הם יכלו לרכוש דירות ולגדל אותנו בהן, לנו אין כלום".

כהן הוא עובד במגזר הציבורי ושוקל לרכוש יחידת דיור זמנית, בין אם קרוואן או מבנה ארעי אחר בביתר. "העבודה והקהילה שלי בירושלים, אבל אני לא יכול להרשות לעצמי לחיות שם. לא אכפת לי כבר מהסיכונים, העיקר שיהיה בית" הוא אומר.

"בכל מקום בו החרדים מגיעים המחירים עולים, ככה זה גם בכל השכונות החדשות בבית שמש ואלעד לכן אין שום משמעות 'בלשלוח' את החרדים לשם" אומר מנחם "אם אנשים לא מגיעים בזמן הם נשארים בחוץ. מדברים על זה שחילונים בורחים משכונות כי הדתה, אבל אחת הסיבות שהחילונים יוצאים משכונות זה כי אפשר להרוויח".

"המצב הזה משפיע מאוד קשה על משפחות" אומר לינשה, לדבריו, המחאה תמשיך לאורך כל ממשלת המעבר ולדעתו, תעמוד גם בראש סדר העדיפויות של הממשלה הבאה.  "התשובה היא בקרקעות – שיחלקו קרקעות בחינם לזוגות ומשפחות צעירות. משפחות חרדיות ימשיכו להתקיים אבל ילדים יקבלו הורים לא בריאים מבחינת הנפש והדעת שעובדים כל היום, זה מתסכל וזה לא צריך להיות ככה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!