דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"הקשבה לעובדים והשקעה בנוחותם ובבטיחותם יבטיחו את שרידות החברה והעסק"

אפליקציה חדשה מאפשרת לעובדים בתעשיות מסורתיות להציע להנהלה רעיונות לייעול, ויוצרת יחסי עבודה אחרים בארגונים הגדולים בישראל | היזם עמית כוכבי: "הצורך של אנשים להשמיע את הקול שלהם והצורך של חברות בהתייעלות זה משהו שתמיד רוצים"

עמית כוכבי. "התייעלות לאו דווקא צריכה להיות מילה נרדפת לפיטורים" (צילום: אלבום פרטי)
עמית כוכבי. "התייעלות לאו דווקא צריכה להיות מילה נרדפת לפיטורים" (צילום: אלבום פרטי)
הדס יום טוב

ההנהלה מתחברת לעובדים בשטח: חברת סירקלס פיתחה תוכנה שמאפשרת לעובדי שטח בתעשייה המסורתית לשלוח יוזמות והצעות ייעול להנהלה של הארגונים הגדולים בישראל. המנכ"ל שלה, עמית כוכבי (24), חושב שהעתיד מונח דווקא בתעשייה המסורתית ולא בהייטק ובסייבר, ושהמילה 'התייעלות' לאו דווקא צריכה להיות מילה נרדפת לפיטורים.

"כששומעים את המילה להתייעל", אומר כוכבי ל'דבר', "מיד חושבים על פיטורים של המוני עובדים או להחליף עובדים בטכנולוגיה. אבל התייעלות זה גם להשקיע בכיווני צמיחה חדשים לארגון באמצעות הכשרת העובדים, ולמקסם את היכולות האמיתיות שלהם".

הוא מספר שבכנס אלי הורביץ שחל לפני כחודש, שבו נכח, קיבל אישור לדבריו. "שאלו את יאיר ביטון, מנכ"ל תאגיד השילוח DHL , אם זה שהם מתייעלים אומר שהם יפטרו הרבה עובדים. הוא ענה: ממש לא, להיפך, אני שולח אותם להכשרות בחו"ל כדי שילמדו טכנולוגיות חדשות וישפרו את היכולות שלהם.

כשמדובר בארגונים של מאות או אלפי עובדים, מסביר כוכבי, ההנהלה לא תמיד יודעת מה קורה בשטח בכל חנות, סניף או אתר בנייה, ומטרת החברה היא להביא לידי ביטוי את החוויות של עובדים בשטח. "זה מביא את החברות גם לחסוך כספים וגם לייעל תהליכים, כשכל פועל יכול להציע באמצעות הפלטפורמה רעיון או דרך לשפר את העבודה שלו, או כל תהליך אחר ביומיום שלו ושל חבריו".

הדבר נעשה באמצעות אפליקציה פשוטה לשימוש ולהטמעה, שמותקנת לכל עובד בטלפון. בתוך כמה רגעים, הרעיון שלו מגיע להנהלת הארגון או למנהל האופרציה, מחלקת משאבי האנוש, מחלקת הרכש, מחלקת הבטיחות וכו', ואף לכלל עובדי הארגון. "באמצעות הפלטפורמה, ההנהלה יכולה לשפר את הבטיחות ולחסוך הרבה כסף".

העובדים מציעים הרבה רעיונות לשיפור הבטיחות

לדבריו, לעובדים בשטח יש הרבה ידע שלא תמיד החברות יודעות איך להשתמש בו. "באחת החברות, מהנדס חדש יחסית שם לב שמשווים בין שני ספקים לקניית ברזל. הוא הציע שאם ישוו בין חמישה, החברה תוכל לחסוך כמה שקלים לכל יחידה. כשיש לחברה 50 אתרי בנייה פעילים בכל רגע נתון, מדובר בחיסכון של מיליוני שקלים".

זה קריטי יותר, כמובן, כשמדובר בבטיחות. "תחום הבטיחות מאוד פופולרי בהצעות שמגיעות. מיוזמות שקשורות לבטיחות בעבודה בגובה, לסחיבת משקלים ולבטיחות בעבודה עם מכונות. כוכבי מספר שבחברת הבנייה תדהר למשל, רק במרץ 2022 הוזנו 480 יוזמות חדשות במערכת, מהן יושמו בהצלחה 57 יוזמות. למשל, לאחר שעלה צורך מעובד באחד מאתרי הבנייה של החברה לספק רפידות לכתפיים לעובדים שסוחבים וגוררים מוטות ברזל ועץ במשקלים כבדים, היוזמה התקבלה בהצלחה ויושמה בחברה, ונרכשו מאות רפידות כאלה שהופצו באתרי החברה.

"לנגרים ולעובדי מפעלים יש לא פחות ידע, ניסיון ויצירתיות מעובדים בהייטק"

סירקלס הוקמה על ידי כוכבי במרץ 2019, אז היה בן 21 בלבד, ורק השתחרר משירותו הצבאי ביחידה הטכנולוגית אופק בחיל האוויר. הוא לא התחיל שם. בזמן לימודיו בתיכון הקים רשת של חממות יזמות לבני נוער בתל אביב, בחיפה ובנתניה במסגרת תוכנית LEAD.

מאוחר יותר הצטרף אליו גם חברו ליחידה, גרישה מאירסין, כסמנכ"ל פיתוח. בתחילת הדרך השקיעו בהם משקיעים בולטים כמו יואב שלוש, שותף-מנהל בקרן ההון סיכון "אביב ונצ'רס" וגיל גבע, בעליה של חברת תדהר, שהיה גם מלקוחותיה הראשונים של סירקלס.

כיום סירקלס עובדת בעשרות חברות בישראל ובארצות הברית, חלקן חברות מוכרות וגדולות שמעסיקות מאות עובדים כמו תדיראן, פולירם, קבוצת תקשוב ומלם טים, וחברות בנייה גדולות כמו שיכון ובינוי, ישראל קנדה, סקייליין, תדהר ועוד. במהלך הקורונה, אספו כוכבי וחבריו מאזרחים בישראל יוזמות ורעיונות להתמודדות עם האתגרים שיצרה המגפה, והעבירו למשרדי הבריאות והחינוך.

מה גורם לצעיר בן 21 להקים חברה שעוסקת דווקא בתעשייה המסורתית, ולא לפתח טכנולוגיה למכירות או לחברות ההייטק?
"אני רואה את עצמי בתור יזם. יש פה עולם שלם מעבר לטכנולוגיה. אני רואה את זה כיתרון גדול במה שאנחנו עושים. אין הרבה חברות ששמות את הפוקוס על התעשייה המסורתית, אף שיש כמעט שלושה מיליארד אנשים שעובדים בתעשיות המסורתיות בעולם.

"גדלתי בסביבה שעוסקת בתחום הבנייה והנדל"ן והכרתי הרבה עובדים שעבדו בדרגי השטח, לא חבר'ה עם חולצות מכופתרות ועניבות. למדתי להעריך אותם ולראות כמה עוצמה יש לאנשים האלה, וכמה שבלעדיהם אי אפשר לעשות כלום. כל הבניינים המאוד יפים באמצע תל אביב של החברות הכי יוקרתיות לא יקומו בלי פועלי הבניין הערבים מהשטחים, גם אם זה בניין של חצי מיליארד שקל.

"בסוף, גם בחברות ההייטק הכי טכנולוגיות יושבים על כיסאות שמייצרים נגרים ופועלים במפעלים, ואם לא יהיו עובדים שמייצרים ומתקינים להם את המזגן במשרד הם ימותו עכשיו מחום. לאנשים שעובדים במקומות האלה יש לא פחות ידע, ניסיון ויצירתיות מעובדים בהייטק. רק שלהם לא תמיד מקשיבים".

לכן, הוא מסביר, בחברה גם פועלים כדי להתאים את הטכנולוגיה לעובדים, שחלקם מבוגרים, חלקם לא דוברים עברית, ולעתים לא מחזיקים באוריינות דיגיטלית גבוהה. "הפלטפורמה בעברית, אנגלית, ערבית ורוסית, ומתורגמת כעת גם לשפות נוספות לצורך הטמעה במפעלים ישראליים שפועלים במקומות נוספים בעולם. יצרנו גם אפשרות להתחבר לאפליקציה באמצעות מספר טלפון, גם של העבודה, כי הבנו שלא לכל העובדים יש כתובת מייל".

אתם מתכננים את האקזיט?
"אנחנו נמצאים כרגע במצב מאוזן, ואנחנו בעיקר מתרכזים בלהגדיל את המכירות ואת מספר הלקוחות. המטרה שלנו עכשיו היא להגיע למעל 100 ארגונים. המטרה שלנו היא להיות חברה משמעותית בשוק הגלובלי ובשנה וחצי הקרובות לכבוש את השוק המקומי, ולעוד הרבה שנים קדימה.

"אנחנו רואים שבנקודות משבר כמו בקורונה, וכמו עכשיו כשהשוק מתקרר, הפלטפורמה שלנו נשארת יציבה. הצורך של אנשים להשמיע את הקול שלהם והצורך של חברות בהתייעלות זה משהו שתמיד רוצים. תשתית אנושית, בין אם קטנה או גדולה, מאוד חשובה בבנייה של עסק או חברה. אנשים זה הכול, ובסופו של דבר הקשבה לעובדים והשקעה בעובדים, בנוחות ובבטיחות שלהם בסביבת העבודה יבטיחו את השרידות של העסק או החברה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!