דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חבר בוועד עובדי משרד החוץ: "לראש הממשלה לפיד לא בוער לפתור את המשבר, ייתכן שנשבש את ביקור ביידן"

חבר הוועד בראיון ל'דבר': "כל פגישה עם האוצר זה צעד קדימה ושניים אחורה. המסר שלנו הוא לראש הממשלה ולשר החוץ יאיר לפיד – קח אחריות" | עובדי המשרד נוקטים עיצומים מזה כחודשיים, במחאה על פגיעה בשכרם ובתנאיהם

יאיר פרומר בהפגנת עובדי משרד החוץ בקריית הממשלה בירושלים (צילום: ועד עובדי משרד החוץ)
יאיר פרומר בהפגנת עובדי משרד החוץ בקריית הממשלה בירושלים אתמול (צילום: ועד עובדי משרד החוץ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי משרד החוץ עשויים לשבש את ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל מחר. "יש אפשרות שיהיו שיבושים", אומר ל'דבר' יאיר פרומר מוועד עובדי משרד החוץ. "אנחנו כרגע שוקלים את צעדינו, ומבחינתנו הכול פתוח. המסר שלנו הוא לראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד – קח אחריות. אל תפקיר את שירות החוץ ומשרד החוץ. האחריות היא שלך ועלייך. יש לך את הכוח והגיע הזמן לפתור את הסאגה הזו".

לדברי פרומר, סכסוך העבודה במשרד נמשך כבר קרוב לשנה. "באופן רשמי הכרזנו על סכסוך העבודה לפני שמונה חודשים, אבל את הדרישות שלנו הצגנו עוד קודם לכן, והתרענו שאי-פתרון המשבר יוביל למאבק". עובדי משרד החוץ נוקטים עיצומים מזה כחודשיים.

"הדרישות שלנו מאוד בסיסיות", אומר פרומר. "כמעט כל היבט של השכר ותנאי ההעסקה של עובדי המשרד נפגע בשנים האחרונות, כשהפגיעות הקשות ביותר הן בתנאי השירות בחו"ל שקיצצו מהם מרכיבי שכר ותנאים כמו חופשות, לימודי שפה לילדים, דברים בסיסיים שבלעדיהם אי אפשר לקיים שירות חוץ מתפקד". לדבריו, מתוך כ-1,200 עובדי המשרד בארץ, כ-300 עובדים מעוכבים בקידומם וממתינים שנים רבות לעליית דרגה. "יש פה אנשים שממתינים גם 15 שנים לקידום, דבר שלא קיים בשום מקום אחר בשירות המדינה".

יאיר פרומר. "הנטישה של עובדים מוכשרים והקושי למלא את השורות בכוח אדם מתאים ברמה הגבוהה ביותר הם פגיעה ישירה בשירות החוץ הישראלי" (צילום: בני שרוני)
יאיר פרומר. "הנטישה של עובדים מוכשרים והקושי למלא את השורות בכוח אדם מתאים ברמה הגבוהה ביותר הם פגיעה ישירה בשירות החוץ הישראלי" (צילום: בני שרוני)

איך הפגיעה בתנאי העובדים משפיעה על מערך החוץ של ישראל?"שירות החוץ נפגע עוד לפני העיצומים, מכיוון שתנאי העבודה מקשים על שימור כוח האדם האיכותי, ומקשים בגיוס כוח אדם איכותי חדש. בסופו של דבר, נעשות כל הזמן פשרות בגיוס כוח האדם. השירות לאזרח נפגע, אבל גם היכולת המשרד לייצג את מדינת ישראל והאינטרסים שלה בעולם, לרבות סוגיות ביטחוניות כמו סוגיית הגרעין האיראני, יחסינו עם מדינות ערב הקרובות והרחוקות, ההתמודדות עם המשבר הגלובלי סביב המלחמה באוקראינה ומשבר המזון העולמי. הנטישה של עובדים מוכשרים והקושי למלא את השורות בכוח אדם מתאים ברמה הגבוהה ביותר הם פגיעה ישירה בשירות החוץ הישראלי".

לפיד דיבר לא מעט, עוד לפני כניסתו לתפקיד, על הצורך לחזק את מערך החוץ ואת עובדיו. בקרב העובדים שררה אופטימיות עם כניסתו. איך יכול להיות שהמשבר רק מחריף?"תמיכה מילולית אנחנו מקבלים בשפע. כל גורם שדיברנו איתו בממשלה ובכנסת אומר לנו שאנחנו צודקים, וגם שר החוץ, כשנכנס לתפקיד, אמר דבר ראשון 'אתם צודקים'. הבעיה היא שבפועל הדברים אינם מתקדמים, גם כעת לאחר שנקטנו צעדים, ואפילו צעדים חריפים. כל פגישה עם האוצר זה צעד קדימה ושניים אחורה. אי אפשר לסגור בשירות המדינה הסכמים קיבוציים בלי שהדרג הפוליטי לוחץ, ונראה שהוא לא לוחץ מספיק".

כעת לפיד ראש הממשלה. הוא לא יכול לכפות על האוצר לסיים את המשבר?
"הוא צריך לשים את המשקל שלו על זה, אבל כנראה זה לא בוער לו. משקל של ראש ממשלה ושר חוץ זה מספיק כדי לדרוש פתרונות ולהושיב את הגורמים המתאימים בנציבות שירות המדינה ובממונה על השכר באוצר ולהביא אותם להציג פתרונות. אנחנו נכונים לשבת, לדון ואפילו להתפשר ברמה גבוהה, וכולם יודעים את זה. הבעיה היא שמנצלים את זה לרעה. במקום להביא פתרונות, הם מושכים זמן. אנחנו נדרוש את מה שמגיע לנו עד הסוף ככל שיידרש, וגם נחריף את הצעדים שלנו, לרבות קמפיינים תקשורתיים שלא יאפשרו לממשלה הזו, ולראש הממשלה בפרט, לברוח מהאחריות שלו".

בינתיים הצעדים הארגוניים יוצרים פגיעה ממשית בציבור שתלוי בשירותי משרד החוץ. הבאת עובדים זרים לסיעוד ממדינות מסוימות מתעכבת למרות משבר כוח האדם בענף. עיכוב בהעברת חיסונים לאתיופיה הביא לעיכוב מבצע העלייה מהמדינה."הצעדים שלנו בהחלט פוגעים באזרחים, ומצער שהמדינה דחקה אותנו למקום הזה. אנחנו נאבקים על עתיד שירות החוץ הישראלי. שליחת הדרכונים לנציגויות ישראל בעולם הופסקה, והמשמעות היא שאזרחים שיוצאים לחו"ל צריכים לשמור על הדרכון שלהם, כי אם יאבד, הם יתקשו לחזור לארץ ואפילו לעבור מדינה. אפילו השבתות של שירותים קטנים פוגעות בעשרות אופרציות של משרד החוץ, ומאות אלפי אזרחים, עסקים ותעשיות מושפעים מהן.

"פרויקט הרכבת הקלה במרכז, למשל, מעוכב ונפגע קשות, כי לא מביאים מהנדסים וציוד שצריך את הסיוע שלנו לגביהם. אבל נראה שלמקבלי ההחלטות לא אכפת. לצערי לא ראינו שהפגיעה בשירות לאזרח שינתה את התייחסות הממשלה למצוקת עובדי המשרד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!