דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תושבי הגליל הפגינו מול ביתה של תמר זנדברג: "יישובינו הם לא החצר האחורית של ישראל"

התושבים דרשו מהשרה להגנת הסביבה לעצור את הקמת המשחטה הגדולה בישראל, שצפויה לקום בסמוך ליישובים טל-אל, ג'וליס, ירגא, כפר יאסיף וג'דיידה-מכר | המשרד להגנת הסביבה: כבר הודענו שלא נסכים לאישור התכנית ללא תסקיר סביבתי

תושבי הגליל מפגינים מול ביתה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בתל אביב (צילום: אביטל גזית)
תושבי הגליל מפגינים מול ביתה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בתל אביב (צילום: אביטל גזית)
מאיה רונן

תושבי הגליל הפגינו אתמול מול ביתה של השרה לאיכות הסביבה, תמר זנדברג, בתל-אביב במחאה נגד הכוונה להקים משחטת ענק ליד היישובים ג'וליס, טל-אל, ירכא, כפר יסיף וג'דיידה-מכר. המפגינים קראו לזנדברג להתנגד לתוכנית והניפו שלטים בהם קראו לזנדברג לא לתת יד לזיהום הסביבתי בגליל וכן: "יישובי הגליל הם לא החצר האחורית של ישראל".

לאחרונה נודע לתושבי הגליל המערבי על כוונה להקים באזורם את משחטת הבשר הגדולה בישראל. המשחטה, הכוללת לפי התוכנית בית מטבחיים לבקר וצאן, משחטות פטם והודו ותעשיות נלוות, צפויה לספק כ-60% מתצרוכת חומר הגלם לתעשיית הבשר בארץ ולהתפרס על פני כ-200 דונם.

על פי התוכניות, המשחטה עתידה להיבנות במרחק מאות מטרים בודדים מבתיהם של תושבי הישובים ג׳וליס וטל-אל, ולדברי התושבים תהיה לכך השפעה דרמתית על איכות חייהם.

תושבי הגליל מפגינים מול ביתה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בתל אביב (צילום: אביטל גזית)
תושבי הגליל מפגינים מול ביתה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בתל אביב (צילום: אביטל גזית)

משחטה בסדר גודל כזה תהיה, לדבריהם, מפגע סביבתי אדיר שיפיץ ריחות חריפים, יגרום לזיהום אויר וקרקע ויפגע אנושות בבריאות תושבי האזור באיכות הסביבה ובאיכות חייהם. "קיומה של משחטה מסוג זה בסמוך לבתי מגורים משמעה לחיות לצד רעש של חיות בשחיטה, תנועה בלתי פוסקת של משאיות המובילות פגרים ופקקים ועומסי תחבורה שיהפכו את יישובי הסביבה בפועל לחלק מאזור תעשיה שאינו ראוי למגורים" אמרו התושבים.

"לתוכנית הקיימת יש מתנגדים רבים", אמרו נציגי המאבק, "תמוה מאוד כיצד השרה לאיכות הסביבה ומשרדה יושבים מהצד ולא משמיעים את קולם. המשחטה עצומת הממדים תפגע משמעותית בסביבה. המשחטה מסכנת את נחל יצהר (חמרה) בזיהום מים ושפכים ומהווה סכנה אמיתית לזרימת המים ולשמירה על איכותם".

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)

"אנו פונים לשרה זנדברג", אמרו נציגי המאבק, "זה הזמן להביע התנגדות להקמת המשחטה, לפני שיהיה מאוחר מדי וחיי התושבים בגליל יהפכו לגיהינום. יישובי הגליל הם לא החצר האחורית של ישראל, ולא ייתכן ששוב פוגעים בנו, תושבי הפריפריה".

תושבי טל-אל פנו לשרה זנדברג גם במכתב, בו ביקשו שתתנגד לתוכנית, ואמרו "לאחרונה הוגשו שתי תוכניות לשינוי תכנית המתאר המחוזית של הכפר ג'וליס שבגליל המערבי. כחלק מתוכניות אלה, מוצעת הרחבת אזור התעשייה הקיים בכפר ואכלוסו בבית מטבחיים מהגדולים בארץ. מיקומו המתוכנן של אזור התעשייה קרוב מאוד למספר יישובים, בהם ג'וליס, טל-אל, ירכא, כפר יסיף וג'דיידה-מכר".

"תכנית זו, אם תצא לפועל, תביא לפגיעה אנושה בבריאות ובאיכות חייהם של תושבי האזור", עוד נכתב, "בגלל החששות הללו, הוגשו התנגדויות רבות לאזור התעשייה במתווה המוצע, ובהן התנגדות של ראש מועצת ג'וליס, התנגדויות תושבי הכפר, התנגדות של המועצה האזורית משגב, התנגדות של תושבי טל-אל ועוד", פירטו התושבים, "כמשרד האמון על ההגנה על איכות הסביבה, אנו מצפים לראות התנגדותכם לתוכנית בין ההתנגדויות שהוגשו. אנו מביעים דרישתנו ממך, השרה להגנת הסביבה, להוביל את הצטרפות המשרד להתנגדויות לאזור תעשייה זה, תוך הגשת ההתנגדות בזמן שנותר, עד ליום שישי השבוע, ה-15 ליולי".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: אזור התעשיה בג'וליס נקבע במסגרת תכנית מתאר כוללנית שטרם אושרה ונמצאת בימים אלה בתקופת התנגדויות במסגרת הדיונים הנערכים בוועדה המחוזית צפון. על מנת לממש את אזור התעשייה יש להכין תוכנית מפורטת ואכן משרד הכלכלה החל בהכנת תוכנית מסוג זה לאזור התעשייה בג'וליס, שמיועד בחלקו לתעשיית הבשר.

המשרד להגנת הסביבה סבור שבתקופה שבה כבר ידועות השלכות גידול הבקר על משבר האקלים, לא כל שכן בקר מיובא, ולאור ההתקדמות המואצת ביצור תחליפי בשר ובשר מתועש, לתכנן היום אזור תעשיה לתעשיית הבשר הוא מעשה שעבר זמנו.

כבר בישיבת הפתיחה לקידום התכנון הבהיר המשרד להגנת הסביבה, כי לא יסכים לקידום התוכנית ללא בדיקה סביבתית מקיפה במסגרת תסקיר השפעה על הסביבה. מעבר לשאלה העקרונית הנוגעת לתעשיית הבשר והסבל שהיא מסיבה לבעלי החיים ונחיצותה, היא גוררת אחריה השפעות סביבתיות קשות בהיבטים של איכות אוויר, מפגעי ריח, שפכים, השפעה נופית ועוד, שאותן יש לבחון בתסקיר.

המשרד דורש לבחון את הצורך בהקמת אזור תעשיה לתעשיית הבשר, חלופות למיקום של אזור תעשייה ובחינה של הגודל המבוקש לצורך כך. התסקיר טרם הוגש למשרד, ורק לאחר שיוגש ייבחן בכל ההיבטים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!