דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דו"ח הכלכלנית הראשית: ירידה של 31% בעסקאות הנדל"ן בחודש מאי

בדו"ח שוק הנדל"ן נחשף שבחודש מאי בוצעו פחות מ-10,500 עסקאות. החודש השלישי ברציפות בו נרשמת ירידה לעומת התקופה המקבילה אשתקד

בניינים בבנייה בחריש (צילום: אור גואטה)
בניינים בבנייה בחריש (צילום: אור גואטה)
דוד טברסקי

המכירות בשוק הדיור ממשיכות לרדת בצל המחירים הגבוהים, הנאמדים בממוצע בלמעלה מ-2,050,000 שקלים לדירה. דו"ח הכלכלנית הראשית לשוק הנדל"ן המתפרסם היום (שלישי) חושף שבמאי האחרון נרשמה ירידה משמעותית של 31%, ביחס לחודשים הקודמים, בעסקאות ביד שנייה באזור המרכז.

מדובר באחת מהירידות החדות ביותר שנרשמו בחודש מאי ב-20 השנים האחרונות. שיאניות המכירות הן חיפה ובאר שבע, עם עלייה של 5% לעומת השנה שעברה. מדובר במגמה מתמשכת שהחלה כבר בסתיו האחרון.

עוד בנתונים, עולה שמגמת הירידה בעסקאות הנדל"ן נמשכת, ואף מחריפה. חודש מאי הוא החודש השלישי ברציפות שבו נראית ירידה במספר העסקאות לעומת החודשים המקבילים להם ב-2021. סך הדירות שנרכשו עומד על 10.5 אלף, ירידה של 16% מאז חודש מאי הקודם. לדברי הדו"ח, בגלל המיעוט בימי עבודה בחודש אפריל בשל החגים, חודש מאי רשם עלייה של 17% לעומת אפריל אך בניכוי החגים מדובר בהמשך הירידה בהיקף המכירות.

בסך הכל, הקבלנים מכרו כ-3,800 דירות במהלך מאי, ירידה של 16%, כאשר 850 מהדירות נמכרו במסגרת תכנית "מחיר למשתכן", שממשיכה למכור בעיקר בפריפריה ורשמה ירידה של 32% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

במגמה מקבילה, חודש מאי האחרון שבר שיא במכירת דירות "על הנייר", להן הרוכשים נדרשים לחכות לפחות שנתיים לפני קבלת המפתח. שיעורן מסך הדירות שנמכרו בשוק עמד על 60%. על פי דו"ח הכלכלנית, ישנן שתי סיבת לביקוש הגבוה לדירות מסוג זה: המחירים הזולים יותר ברכישות 'פרי-סייל' (Pre-sale) וניצול של הקבלנים את תנאי השוק המטיבים עמם.

סך כל רווחי הקבלנים והמשקיעים (בחישוב תזרים המזומנים) עמד בחודש מאי על 8.3 מיליארד שקלים. מדובר בירידה לעומת אוקטובר האחרון, אז הוא עמד על  כ-12 מילארד שקלים, אך עדין גבוה משמעותית מתחילת התקופה בה שווקו דירות מחיר למשתכן ב-2015, אז הרווח עמד סביב 5.8 מליארד ₪.

על פי הנתונים, נראים סימנים ראשונים לבלימה של יציאת המשקיעים משוק הדיור. בחודש מאי הגדילו המשקיעים את משקלם ב-2.4%,  ועמדו על 18.5% מסך העסקאות. מדובר בעלייה הראשונה מאז הנפילה החדה בעסקאות שהחלה עם העלאת מס הרכישה בסוף נובמבר 2021.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!