דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

האינפלציה בישראל שחקה את השכר: ירידה של 7% בשכר הריאלי בחינוך וברווחה

ממחקר חדש של ׳פורום ארלוזרוב׳ עולה ששכרם הריאלי של עובדים חזקים עלה, בעוד שבעלי השכר הנמוך נפגעו פגיעה כפולה מהאינפלציה

הפגנת עובדי הניקיון בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנת עובדי הניקיון בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

השכר בישראל נשחק בממוצע ב-1.1% בגלל עליית המחירים, אך בעוד בקרב העובדים בשכר נמוך השחיקה הייתה קשה אפילו יותר, השכר הריאלי ברמות הגבוהות הדביק את האינפלציה ואפילו עלה, כך לפי ניתוח שפרסם אתמול (שלישי) פורום ארלוזורוב, מכון המחקר של ההסתדרות.

גל עליות המחירים שהחל באמצע שנת 2021 עם משבר שרשראות האספקה העולמיות כתוצאה ממשבר הקורונה, ונמשך ביתר שאת בעקבות עליות מחירי הדגנים והאנרגיה בעולם בעקבות המלחמה באוקראינה, נותן את אותותיו גם בשוק העבודה" כותבים עורכי המחקר, הכלכלנים עידן לן ויוני בן בשט. הם מציינים שזו הפעם הראשונה בעשור האחרון בו המחירים עולים מהר יותר מהשכר, כלומר השכר הריאלי, המשקף את כוח הקנייה של העובדים, קטן יותר.

כדי לבחון את פערי השחיקה בין עובדים חלשים וחזקים, ניתחו החוקרים את נתוני השכר בחלוקה לענפים בהם השכר הממוצע גבוה לעומת ענפים בהם השכר הממוצע נמוך. למרות שקיימת שונות בתוך הענפים, חלוקה זו מאפשרת לקבל תמונה כללית של ההשפעות לפי רמת השכר.

כך לדוגמה, בתחום המידע והתקשורת, בו עומד השכר הממוצע על 26.9 אלף שקלים בחודש, השכר הריאלי דווקא עלה בקרוב ל-1%. מנגד, בשירותי בריאות רווחה וסיעוד, בהם השכר הממוצע עומד על 8.5 אלף שקלים בחודש, השכר הריאלי ירד ב-7%, ובתחום האמנות הפנאי והבידור, בו השכר הממוצע עומד על 6,661 שקלים בחודש, השכר הריאלי ירד ב-6.8%.

בסך הכול תוצאות הבדיקה מצביעות על כך, שבעוד שהשכר בענפים החזקים (רבעון השכר העליון, שכר ממוצע של מעל 13,000 שקלים) הצליח להדביק את קצב עליות המחירים, השכר של שאר הענפים נשחק באופן משמעותי.

החוקרים מציינים כי אינפלציה מראש משפיעה יותר על משקי בית עם הכנסה נמוכה, שלא מחזיקים בנכסים כמו נדל"ן או מניות שחסינים יותר לעליית המחירים. "אופן ההתאוששות ממשבר הקורונה, שמגדיל את פערי השכר במשק בין ענפים שמשלמים שכר גבוה לאלו שמשלמים שכר נמוך, הופכים את הפגיעה לכפולה" הם מוסיפים, "הגדלת פערי השכר בשוק עבודה יחד עם גל עליות המחירים, משמש כמכפיל פערים ועלול להוביל לעלייה משמעותית באי-השוויון".

בניתוח מציינים כי למרות ההתאוששות המהירה של שוק העבודה, במשק עדיין חסרות 132,000 משרות שכיר שהיו אמורות להיות אם גרף המגמה היה ממשיך לפי התחזיות שהיו לפני המשבר. "פער מתמשך זה מגביר את החשש מכך שאנו עדים לשינוי מבני משמעותי בשוק העבודה ולא לתופעה חד,-פעמית, ועל הממשלה לבחון ביסודיות את השלכותיו של שינוי זה ולטפל בו באחריות" הם מוסיפים.

בהתאוששות שוק העבודה יש פער גדול בין ענפים בהם השכר גבוה וההתאוששות מהירה, לענפים בהם השכר נמוך וההתאוששות איטית יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!