דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בינה מלאכותית, משבר האקלים וטיפול במגפות: ישראל וארה"ב ישתפו פעולה בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסמו הצהרה משותפת לקראת ביקור ביידן בישראל, בה התחייבו להעמיק את השותפות האסטרטגית ב"התמודדות עם אתגרים טכנולוגיים שיעצבו את העשור הבא" | בכך תצטרף ישראל לבריטניה, אוסטרליה ויפן שכבר משתפות פעולה עם ארה"ב

דגלי ארה"ב וישראל (צילום: פלאש 90).
דגלי ארה"ב וישראל (צילום: פלאש 90).
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ישראל וארה"ב יקימו מסגרת לדיאלוג טכנולוגי-אסטרטגי, במטרה להעמיק את השותפות האסטרטגית בין המדינות בטכנולוגיות מתקדמות, בדגש על התמודדות עם מגפות, משבר האקלים, בינה מלאכותית וחקר המידע הקוואנטי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד פרסמו היום (רביעי) הצהרה משותפת בה הביעו מחויבות להעצים את שיתוף הפעולה הטכנולוגי בין המדינות, לקראת נחיתתו של ביידן לביקור נשיאותי ראשון בישראל בעוד שעות ספורות.

ראש הממשלה, יאיר לפיד: "ההצהרה המשותפת מציבה את ישראל בחזית החדשנות העולמית ומבססת את מעמדה כמעצמה טכנולוגית מובילה. החזון שלנו למיליון איש בהייטק מתחיל בשיתופי פעולה בינלאומיים שיהוו הזדמנויות חדשות לעולמות ההייטק בארץ".

לפי ההצהרה, מטרת שיתוף הפעולה היא "לחזק את מרחב הפעולה המשותף (אקוסיסטם) בתחום החדשנות, למקסם את היכולות של המדינות בתחום הטכנולוגי, למצוא פתרונות חדשניים לאתגרים גלובליים, ולקדם סדר יום משותף בזירה הבינלאומית".

בניית כלים להתמודדות עם מגפה חדשה תוך 90 יום, כלים להשפעה גלובלית על משבר האקלים

את הדיאלוג בין המדינות יובילו היועצים לביטחון לאומי של שתי המדינות, ג'ייק סאליבן בארה"ב ואייל חולתא בישראל. בהצהרה נכתב שהדיאלוג האסטרטגי בתחום הטכנולוגיה יתכנס מדי שנה בארה"ב או ישראל, לסירוגין. המפגש הראשון יערך בישראל כבר בסתיו הקרוב, על מנת לדון בקידום פרויקטים ספציפיים בתחומי שיתוף הפעולה שנבחרו:

1. התמודדות עם מגיפות – שיתוף פעולה טכנולוגי למעקב אחר מחלות, התראה מוקדמת, ומענה רפואי מהיר. יעד מרכזי: בניית הכלים להתמודדות עם מגפה לא ידועה, ובפרט פיתוח חיסון / תרופה והתאמת רגולציה, תוך 60-90 יום.

2. אקלים – שיתופי פעולה טכנולוגיים ופריסת טכנולוגיות המקדמות פתרונות שוויוניים למשבר האקלים. יעד מרכזי: פיתוח כלים בעלי יכולת להשפעה גלובלית על משבר האקלים. בהצהרה נכתב ששיתוף הפעולה יתמקד ביוזמות שיתופיות בתחום המחקר והפיתוח, ו/או בשימוש בטכנולוגיות כדי להניע לפתרונות אקלים בדוקים ומוכחים (למשל שימוש חוזר במים, ניהול פסולת מוצקה, אנרגיה נקיה ומתחדשת).

3. בינה מלאכותית – שיתופי פעולה בטכנולוגיית AI בתחום התחבורה, הבריאות, החקלאות, הרגולציה, האתיקה וההטמעה במגזר הממשלתי. לפי ההצהרה, שיתוף הפעולה יתמקד ב"התמודדות עם אתגרים מרכזיים, כמו תכנון ויישום של אתגרים לוגיסטיים גדולים, באמצעות אופטימיזציה רב-ממדית בכלים של בינה מלאכותית-מתקדמת, בתחומי תחבורה, רפואה וחקלאות. בנוסף יתקיים דיון על הפעלת כלי הערכה ומדידה כדי לוודא פיתוח אמצעי בינה מלאכותית מהימנים, לקיים ניהול סיכונים ולחזק באמצעים טכנולוגיים אלו את ההגנה על הפרטיות."

4. קוואנטום – שיתופי פעולה בתחום מדעי המידע הקוונטי.

סוגיה נוספת שמוזכרת בהצהרה היא "חילופי מידע ונכונות לשיפור התיאום במדיניות ניהול סיכונים במערכות הגומלין שלנו בתחום החדשנות, כולל אבטחת מחקר, ניהול ההשקעות, כמו גם על השקעות בטכנולוגיות ואסטרטגיות הגנה על טכנולוגיות חיוניות ומפציעות."

"למצב את ישראל לצד בנות הברית המובילות של ארה"ב בתחום הטכנולוגי"

במשרד ראש הממשלה מציינים שישראל תהיה המדינה הרביעית (אחרי בריטניה, אוסטרליה ויפן) עמה מקיימת ארה"ב שיתוף פעולה דומה בתחומי הבינה המלאכותית (AI) והקוואנטום, "נתון המעיד על החוסן הכלכלי של ישראל והיותה מדינה מובילה בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות".

לפי הודעת המשרד, "מטרת ההצהרה המשותפת לתת ביטוי למערכת היחסים המיוחדת בין ארה"ב וישראל, לעגן את השותפות בין המדינות ולמצב את מעמדה של ישראל לצד בנות בריתה המובילות של ארה"ב בתחום הטכנולוגי, הנמצא בראש סדר היום הבין-לאומי. נוסף על כך, ההצהרה המשותפת מאשרת את מחויבות המדינות להרחיב את שיתוף הפעולה גם לתחומים נוספים ולהתמודדות עם אתגרים טכנולוגיים כבסיס לשילוב כוחות משמעותי, שיעצב את העשור הבא."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!