דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

ביידן: ״אשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור גם במחיר חיסול הסכם הגרעין״

נשיא ארה״ב העניק ראיון לחדשות 12 בו הבטיח ״להשתמש בכוח צבאי נגד איראן אם לא תהיה ברירה״ | על המלחמה באירופה: ״הצלחנו לשמור על יציבות ביבשת, נעשה הכל נגד פוטין״

נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן (צילום: אלכס ברנדון, AP)
נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן (צילום: אלכס ברנדון, AP)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נמצא בישראל ליומיים וחצי של פגישות, סיורים, טקסים ואירועים דיפלומטיים. הערב (רביעי) הוא העניק ראיון מיוחד ליונית לוי במהדורת ״חדשות 12״, והתחייב להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור, גם אם הדבר "יוביל לחיסול הסכם הגרעין".

״אבא שלי נהג לדבר על כמה נורא מה שקרה ליהודים באירופה ולמה לא הפצצנו את מסילות הרכבת ומחנות הריכוז וכולי״, שיתף נשיא ארה״ב. ״יש לי גם יחסים עם הקהילה היהודית במדינה שלי, יחסים קרובים מאוד, מאז שהייתי בן 20".

לאחר מכן, נשאל מדוע הוא נחוש לחזור להסכם הגרעין עם איראן. לדבריו, "מפני שהדבר היחיד שגרוע יותר מאיראן של היום זה איראן עם נשק גרעיני, ואם נוכל לחזור להסכם ו'להחזיק אותם קצר'… לדעתי הנשיא הקודם טעה בענק כשעזב את ההסכם, איראן קרובה יותר כעת לפיתוח נשק גרעיני משהייתה בעבר. אין קשר לשאלה אם 'כוח קודס' ימשיך לפעול או לא באזור״.

״אנחנו יכולים לפעול נגדם ועדיין להגיע להסכם שירסן את תוכנית הגרעין. אני עדיין חושב שזה הגיוני. ניגשנו לשולחן המשא ומתן, ניסחנו הסכם, הצענו אותו וכעת זה תלוי באיראן״. הוא הבטיח כי לא יוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של מדינתו, והוסיף שתקיפה צבאית באיראן היא עדיין אופציה אחרונה.

הנשיא נשאל האם הוא מודאג מכוחה של ברית המעצמות נגד רוסיה, שבינתיים ממשיכה במלחמה באוקראינה. לדבריו, "תראי, כמו שאמרת, כשצפינו – אני צפיתי – שפוטין מתכוון לתקוף, אחרים אמרו: 'לא, הוא לא מתכוון לפלוש'.  לא יכולנו לצפות מהצד, במערב ובנאט"ו במיוחד, בפלישת הכוחות הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה למדינה אחרת".

"זו בכלל לא הייתה אופציה. כל מה שהוא ניסה לעשות פגע בו חזרה״, אמר ביידן. ״שנית, הצלחנו לשמר אחידות ויציבות באירופה, יחד עם מדינות ברית נאט"ו. וכמו שאמרתי בזמנו – כל עוד אנחנו מטילים סנקציות על רוסיה, כולם ייפגעו מהן. אבל זה המחיר שעלינו לשלם כדי למנוע מהאיש הזה להצליח, ואני חושב שזה חשוב. אני חושב שהלחץ על פוטין בפרט ועל רוסיה בכלל הוא לחץ עצום. הם לא רק מנסים לנצח את אוקראינה, הם מנסים לחסל את אוקראינה ואנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות".

לאחר הנחיתה בנתב״ג: ביידן צפה במערכות ההגנה של ישראל והגיע ליד ושם

מיד אחרי נחיתתו בנתב"ג והנאום שנשא, סקר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את מערכות ההגנה האווירית הישראליות, בתצוגה באחד ההאנגרים בנמל התעופה. הוא התעניין במיוחד במערכת הלייזר הישראלית ושאל שאלות טכניות כגון מה טווח הקרן. בסיור הוסבר לו כי קיימות שתי מערכות שאלה – לייזר קרקעי, "מגן אור" (לייזר רב-עוצמה ליירוט בין היתר של כטב"מים ורקטות), ולייזר אווירי שפיתוחו טרם הושלם.

ביידן הגיע לירושלים כדי להשתתף בטקס באוהל יזכור במוזיאון יד ושם, לזכר נספי השואה. יחד איתו נכחו גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ ויו״ר יד ושם דני דיין. בביקור נפגש ביידן גם עם ניצולות השואה רינה קווינט בת 86, וגיטה (ג'יזל) סיקוביץ, בת 95, ושמע את עדויותיהן.

זהו הביקור הראשון של הנשיא בישראל, כשנה וחצי לאחר שנכנס לתפקיד. ביום שישי בבוקר ימריא לערב הסעודית, להמשך הביקור במזרח התיכון.

"אני אהיה הנשיא האמריקני הראשון שיטוס מישראל לג'דה שבסעודיה – הטיסה הזו תהיה סמל ליחסים הצומחים ולצעדי הנורמליזיציה בין ישראל לעולם הערבי" כתב ביידן בטור מיוחד בוושינגטון פוסט לקראת הביקור. על הסכם הגרעין כתב שטהרן תהיה מבודדת עד שתחזור לקיים את תנאי ההסכם המקורי שנחתם עם הנשיא אובמה ב-2015.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!