דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

הסכמות ראשוניות בשיחות בין רוסיה לאוקראינה על ייצוא הדגנים דרך הים השחור

בכירים מהמדינות נפגשו בתיווך טורקיה, כדי לדון בהצעת האו"ם ליצירת מתווה להחזרת ייצוא החיטה לעולם דרך הים השחור | שר החוץ האוקראיני: שיחות שלום כנראה לא יקרו בזמן הקרוב

המשלחות מאוקראינה, רוסיה טורקיה והאו"ם, נפגשות בטורקיה (צילום: משרד ההגנה הטורקי/רויטרס)
המשלחות מאוקראינה, רוסיה טורקיה והאו"ם, נפגשות בטורקיה (צילום: משרד ההגנה הטורקי/רויטרס)

בכירי צבא אוקראינים ורוסים נפגשו אתמול (רביעי) לראשונה מאז פיצוץ השיחות בין המדינות בחודש מרץ. המשלחות דנו בהצעת האו"ם להחזרת ייצוא החיטה והדגנים מאוקראינה לעולם דרך הים השחור, הנמצא כיום בשליטה בלעדית של רוסיה, לאחר שכבשה את כל החוף הדרומי של אוקראינה.

הבוקר דווח כי הושגו הסכמות ראשוניות בין טורקיה, אוקראינה והאו"ם, בו שר ההגנה הטורקי, חולוסי אקאר, הבטיח כי טורקיה תוכל לאבטח את נתיב התעבורה הימי העובר בים השחור, בין החוף האוקראיני לים התיכון.

משבר ייצוא החיטה מאוקראינה, מאז החלה המלחמה לפני כ-5 חודשים, משפיע על הביטחון התזונתי של מיליארדים ברחבי העולם, התלויים בחיטה האוקראינית.

שלט העיר סברודונייצק, שנכבשה על ידי הרוסים, צבוע בצבעי דגל רוסיה (צילום: AP)
שלט העיר סברודונייצק, שנכבשה על ידי הרוסים, צבוע בצבעי דגל רוסיה (צילום: AP)

שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, הבהיר לפני שהחלו השיחות כי על מנת לקיים הסכם מסוג כלשהו, על האו"ם ועל רוסיה "להבטיח כי תכבד את מסדרונות הייצוא בים השחור, לא תתקוף ספינות ולא נמלים, לא יתגנבו לנמלים או למפרצים ולא יתקפו נמלים אוקראיניים מהאוויר בטילים".

בשבוע האחרון אוקראינה החלה לתקוף מוצבים רוסיים על ערי החוף הדרומי במטרה לכבוש מחדש את החוף.  כשנשאל על ההיתכנות של משא ומתן מדיני עם רוסיה, הוא אמר ששיחות כאלה ככל הנראה לא יקרו בקרוב. "רוסיה ממשיכה להיות במצב רוח של מלחמה", הוא אמר, "הם לא מחפשים לקיים מו"מ בתום לב. הם מבקשים לאלץ אותנו להיכנע לאולטימטומים שלהם, מה שלא הולך לקרות".

שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה (צילום: AP Photo/Andrew Kravchenko)
שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה (צילום: AP Photo/Andrew Kravchenko)

קולבה טען כי רוסיה מנסה לכפות סיפוח הלכה למעשה על ערי החוף כמו חרסון ומריופול, "הם הציגו תכנית לימודים רוסית, עושים עסקים במטבע רוסי ומציעים לאוקראינים דרכונים רוסיים", הוא אמר, "אבל אני בטוח שברגע שהשטחים הללו ישוחררו מידיהים, הרוב המכריע של האנשים ישרפו את הדרכונים הרוסים בשלווה בבתיהם".

למרות התקיפות האוקראיניות, קולבה מבהיר כי המלחמה נכפתה עליהם וכי הם מעוניינים בהשבת הטריטוריות הכבושות ובשלום עם הרוסים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!