דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פרסום ראשון / הביטוח הלאומי יציע נוהל "לחיצת כפתור" לסיוע מיידי לעצמאים במצב חירום

ההצעה תאפשר לכנסת ולממשלה להעניק סיוע לעצמאים בהתראה קצרה לשלושה חודשים בשעת חירום | היא צפוייה להגיע לאישור ממשלת המעבר המכהנת | יו"ר פורום העצמאים, רמי בז'ה: ״הצעה חשובה שמוכיחה כמה הביטוח הלאומי קשוב לציבור״

המוסד לביטוח לאומי (צילום: shutterstock)
המוסד לביטוח לאומי (צילום: shutterstock)
הדס יום טוב

בשורה למאות אלפי העצמאים בישראל: המוסד לביטוח לאומי מבקש לקחת אחריות על פיצוי עצמאיים בשעת חירום. פורום העצמאים צפוי להוציא בימים הקרובים מכתב לראש הממשלה, לשר האוצר ולשרים נוספים, בדרישה שההצעה תעלה על שולחן ממשלת המעבר, תעבור לוועדת השרים לחקיקה ותגיע בסופו של דבר לאישור הכנסת הבאה.

על פי הצעת הביטוח הלאומי, שהובאה בתום שיתוף פעולה של פורום העצמאים מבית ההסתדרות והמוסד לביטוח לאומי, המענק החודשי לזכאים יינתן כשיעור מההכנסה המדווחת לביטוח הלאומי, ששימשה כבסיס למקדמה בשיעורים דומים לאלה המשולמים בגין דמי אבטלה לשכירים, וזאת ללא תקופת אכשרה נדרשת. המנגנון שיופעל בביטוח הלאומי יסתמך על נתונים עדכניים ועל מידע רלוונטי הקיים במערכת במועד שקדם להכרזה על שעת החירום".   

למעשה, מדובר בהישג חשוב לקראת מהלך שיזמו יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ופורום העצמאים מבית ההסתדרות וזכה לשם "נוהל לחיצת כפתור", נוהל נבדל מדמי אבטלה רגילים ונוגע רק למצבי משבר קיצוניים, המיועד לסיוע מהיר ומוסדר לעצמאים במצבי קיצון או בזמן אירועי חירום שונים כגון מיתון כלכלי נרחב, סבב לחימה, מגפה או נזקים סביבתיים חריגים, שבהם יתקיים נוהל סיוע ופיצוי מסודר לעצמאים, בדומה לשכירים (כשלב שני לנוהל תקודם הענקת פיצויים על הפסדים חריגים בעסק). 

במידה ויעבור את החקיקה הנדרשת, מי שיהיו זכאים למענק הם עובדים שלא מבוטחים בביטוח הלאומי בביטוח אבטלה, קרי המוגדרים בביטוח הלאומי כעצמאים שעונים להגדרה. בנוסף, גם שכירים בעלי שליטה בחברת מעטים (המדווחים לביטוח הלאומי) יוכלו לקבל את המענק באותם תנאים כמו העצמאים, על סמך דיווחי השכר לביטוח הלאומי. הגדרת שעת החירום תיקבע בדין או שתישאר לשיקול דעת השרים. בנוסף, ההגדרה יכול שתחול על אזורים מסוימים או על כלל המדינה, וכן בשיעורים שיקבעו השרים בעת ההכרזה על שעת חירום. 

מנתוני הביטוח הלאומי נכון לדצמבר 2021 עולה כי אומדן הזכאים למענק מגילאי 21 עד 67, שהכנסותיהם עולות על 2,500 ש״ח לחודש, הם כ-400 אלף עצמאים וכ-73 אלף שכירים בעלי שליטה.  

ההצעה צפויה להגיע לאישור ממשלת המעבר המכהנת, שתוכל לקדם אותה כבר כעת לאישור ועדת השרים לחקיקה. לאחר מכן תגיע ההצעה לכנסת הבאה, לאישור בשלוש קריאות. לאור העובדה שהצעות חוק בנושא כבר הונחו על שולחן הכנסת על ידי ח"כים שונים, וכן רשות המיסים כבר הראתה בזמן הקורונה כי היא יודעת לחשב את גובה המענקים הפרטניים המגיעים לכל עצמאי, במידה וההצעה תזכה לחקיקה הנדרשת העצמאים ובעלי שליטה יוכלו לקבל מענק חודשי מהמדינה בתקופה שתוגדר כשעת חירום באופן מידי. 

כאמור, ההצעה מחייבת תיקון חקיקה ותקנות מדויקות להפעלה, אולם על פי המוסד לביטוח לאומי, "היא יכולה להתבצע על סמך נתונים המצויים בביטוח הלאומי וללא תלות בגורמים נוספים". בנוסף, על פי ההצעה, "המענק אינו גבייתי וישולם מתקציב המדינה והוא יהיה פטור ממיסוי הן מס הכנסה, הן ביטוח לאומי והן ביטוח בריאות".  

"יגעת ומצאת תאמין", אומר יו"ר פורום העצמאים, רמי בז'ה. "בהצעה החשובה הזו, המוסד לביטוח לאומי הוכיח שוב כי הוא קשוב לצרכים האמיתיים של הציבורים השונים במדינה, ומפעיל גם את הצדק וגם את ההיגיון הבריא. פורום העצמאים מברך על הצעד שנוקט הביטוח הלאומי, שמגיע לאחר שיתוף פעולה ענייני ועבודה מקצועית ונחושה. הפורום וימשיך לפעול למען תנאים סוציאליים בסיסיים ורשת ביטחון לעצמאים משלמי המיסים והביטוח הלאומי, כפי שקיימים עבור השכירים במדינת ישראל". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!