דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משרד הכלכלה: לאפשר לקבלני הפיגומים להמשיך להשתמש בפיגומים הקיימים

בזרוע העבודה במשרד מציעים סימון של הפיגומים הקיימים לאחר בדיקות מעבדה באופן שיאפשר המשך שימוש בהם, אך רק לשנתיים ולצורך היערכות לתקן החדש | יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים טוען שלא היו השנה תאונות בתחום: "הנתונים שהוצגו בעבר היו שגויים"

שני אתרי בנייה בתל אביב, בימני פיגומים נפוצים בארץ, בשמאלי פיגומים של חברת פרי בתקן האירופי. (צילום: עמר כהן)
שני אתרי בנייה בתל אביב, בימני פיגומים נפוצים בארץ, בשמאלי פיגומים של חברת פרי בתקן האירופי. (צילום: עמר כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

זרוע העבודה במשרד הכלכלה מפרסמת היום (שלישי) טיוטת תקנות בנושא שימוש בפיגומים, בהן היא מבקשת לאפשר לקבלנים להכשיר את מלאי הפיגומים הקיים אצלם, כך שיאפשר המשך שימוש בפיגומים שלא סומנו בתקן הישראלי החדש עד להשלמת היערכות המשק לייבוא ולייצור פיגומים העומדים בו.

בינואר 2019 קבעה הכנסת תקנות המחייבות באופן הדרגתי מעבר של כלל הפיגומים באתרי הבניה לתקן ישראלי חדש, המתבסס על התקינה האירופית. על אף שהתקנות קבעו מעבר הדרגתי לדרישות התקן החדש לאורך שלוש שנים, בפועל התקשה מכון התקנים הישראלי בהעמדת מערכת הבדיקות שנדרשה לצורך אישור הדגמים המיוצרים בישראל והמיובאים בהתאם לתקן החדש, והחל לאשר דגמים רק בפברואר 2021.

נכון להיום ישנם שבעה דגמי פיגומים מאושרים בלבד, המיובאים על ידי שלוש חברות ומיוצרים בישראל על ידי חברה אחת. בפועל, מלאי הפיגומים המאושרים בישראל איננו הולם את צרכי הענף, וקבלנים רבים נאלצים לעבוד עם פיגומים מיושנים בניגוד לחוק, כשמשרד הכלכלה דחה בכל פעם את תחילת מהלכי האכיפה.

אישור פיגומים קיימים דרך בדיקות וסימוני מעבדה

על פי טיוטת התקנות שפורסמה היום להערות הציבור והמבקשת להסדיר את הנושא, יוכלו הקבלנים לסמן את מסגרות הפלדה לתמיכה במשטחי העבודה, את עמודי הפיגום, את אלכסוני התמיכה ההנדסיים של הפיגום ואת רכיבי עיגון הפיגומים לחזית המבנה ולהוסיף להשתמש בהם במשך שנתיים נוספות, בכפוף לביצוע בדיקה של אותם רכיבים על ידי מעבדה מוסמכת או מאושרת בהתייחס לדגם הפיגומים הספציפי.

מזמיני הבדיקה יידרשו להציג למעבדה את נתוני היצרן ביחס לתכונות החלקים השונים, לצד שרטוטים ותרשימים רלוונטיים לצורך בדיקת הרכיבים ואישור כי הם עומדים בדרישות התקן ובמפרט הדגם.  המעבדות יידרשו לבחון את החלקים באופן מדגמי תוך השוואה לנתונים שקיבלו ולסמן את הפיגומים בסימון הכולל את מועד הבדיקה, שם מזמין הבדיקה, וקוד המציין את דגם הפיגום. במידה וימצאו אי התאמות בין תוצאות הבדיקות לבין נתוני היצרן  – לא יתאפשר שימוש ברכיבים שנבדקו.

הקבלנים מבצעי הבניה שבאתריהם מותקנים פיגומים שאושרו באופן זה, יידרשו להחזיק באתר את האישורים מהמעבדות שהחלקים אכן עומדים בתקן וכן אישור החתום על ידי הנדסאי כי הפיגום נבנה בהתאם לתוכנית והוראות היצרן וכי הוא תואם את ייעודו ועומד במגבלות ובתנאים שנכתבו בתעודת הבדיקה.

באופן זה, יתאפשר לכל מפקח עבודה של מינהל הבטיחות, לוודא כי הסימונים שהוא רואה על הפיגום אושרו על ידי מעבדה, ושהפיגום בכללותו נבנה בהתאם למתאר הדגם המאושר, של יצרן המחזיק באישור עמידה בתקן לדגם שביחס לו נבנה 'הפיגום המעורב'. בתוספת מפורטים התנאים לבדיקה וסימון של רכיבי פיגום קיימים.

יו"ר התאחדות הקבלנים: מקווה שהפעם יתקיים דיון ענייני

"אנחנו עוד לומדים את משמעות התקנות המוצעות", אומר יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים מאיר שמש, "כבר ב-2019 נדונה האפשרות שמלאי הפיגומים הקיים ייבדק במעבדות לצורך וידוא עמידתו בדרישות התקן ויתאפשר להמשיך ולהשתמש בו, וישנן גם מעבדות בישראל שהביעו נכונות לבצע את הבדיקות הללו. אנחנו מסתייגים מהכוונה להגביל את השימוש בפיגומים לשנתיים בלבד".

שמש הדגיש כי קבלני הפיגומים בישראל הינם בעלי עסקים קטנים ומשפחתיים ברובם, המחזיקים כולם יחד בכ-5 מיליון מטר רבוע של פיגומים שהושקעו בהם כספים רבים וכי המדינה לא העמידה עד כה כל סיוע כלכלי להתאמת מלאי הפיגומים שברשותם לדרישות החדשות.

"התקנות החדשות דורשות את אישור ועדת העבודה והרווחה ואנחנו מקווים שהפעם יתקיים דיון ענייני, מעמיק ורציני, שלא כמו הדיונים שהביאו לחקיקה מהירה ולא אחראית בשנת 2019, שבסופו של דבר אכן גם לא יושמה" הוסיף שמש והדגיש כי שיעור קטן מהתאונות הקטלניות בענף הבניה נגרם כתוצאה ממעורבות פיגומי זקפים שאליהם נוגעות התקנות, "מתחילת השנה למשל, אין שום תאונה קטלנית שנגרמה כתוצאה משימוש בפיגום זקפים. אנחנו טוענים שהנתונים שהוצגו בעבר לוועדת אדם ולוועדת העבודה והרווחה של הכנסת היו שגויים".

יצוין כי עוד לפני שאושרה החקיקה ב-2019, משרד העבודה הורה לכל עסק שמוכר או משכיר פיגומים, להשכיר רק פיגומים בעלי 'התקן הישראלי החדש'. עם זאת, התקן הישראלי החדש תורגם לעברית רק בשנת 2020, ופיגום ראשון אושר לפיו רק ב-2021.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!