דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
17.4°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 17.4°תל אביב
  • 18.1°חיפה
  • 17.1°אשדוד
  • 16.8°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 17.7°טבריה
  • 17.0°צפת
  • 17.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מותו של מנקה רחובות בספרד מראה את הצורך בהתאמת העבודה לשינוי האקלים

679 בני אדם נהרגו במהלך השבוע הראשון לגל החום בספרד | מוות של מנקה רחובות בן 60 שהתמוטט בעבודתו בגל החום עורר דרישה לאיסור עבודה בתנאי שרב | בבריטניה כבר החל מאבק להחלת טמפרטורה מקסימלית מותרת בעבודה

עובד ניקיון כורע תחת החום ברחוב במדריד (צילום: AP Photo/Paul White)
עובד ניקיון כורע תחת החום ברחוב במדריד (צילום: AP Photo/Paul White)

חוסה אנטוניו גונזלס, אב ל-2 ומנקה רחובות בשנות ה-60 לחייו, החל את משמרת אחר הצהריים שלו בשטיפה של רחובות מדריד, בטמפרטורה של 40 מעלות צלזיוס. לאחר תקופה ארוכה ללא עבודה, גונזלס, שמתגורר בשכונת פועלים בעיר, לא יכול היה להרשות לעצמו לוותר על חוזה העסקה של חודש, שם התגורר בשכונת פועלים.

שלוש שעות לאחר שהחל את המשמרת, התמוטט גונזלס בעקבות מכת חום. הוא פונה לאמבולנס לבית חולים בעיר, שם נקבע מותו לאחר מספר ימים.

מותו של גונזלס העיר מחדש את הדיון בספרד סביב הצורך להתאמת משמרות העבודה לשינויי האקלים. העניים ביותר בחברה, לרוב קשישים ובעלי שכר נמוך כמו פועלי בניין ושליחים, הם הראשונים להיפגע מחום במקום העבודה, ונמצאים בחזית בכל הקשור להתמודדות עם גלי חום ועלייה בטמפרטורות.

"ברור שלאי שוויון חברתי יש חלק בכמה אנשים סובלים במהלך גלי חום״, אומר חוליו דיאז ממכון הבריאות על שם קרלוס השלישי בספרד. "לסבול גל חום בבית ממוזג עם בריכת שחייה לא זהה לחמישה אנשים באותו חדר עם חלון כמקור האוורור היחיד".

עובדי ניקיון ברחובות מדריד. נמצאים בחזית בכל הקשור להתמודדות עם גלי חום ועלייה בטמפרטורות (צילום: AP Photo/Paul White)
עובדי ניקיון ברחובות מדריד. נמצאים בחזית בכל הקשור להתמודדות עם גלי חום ועלייה בטמפרטורות (צילום: AP Photo/Paul White)

שלושה ימים לאחר מותו של גונזלס, בעיריית מדריד הסכימו עם ארגוני עבודה שמנקי רחובות יוכלו לדחות את משמרת הצהריים שלהם ולעבוד בשעות הערב.

במקומות המורגלים לטמפרטורות גבוהות, כמו אזור דרום אנדלוסיה של ספרד, פועלי הבניין כבר עובדים רק בשעות הבוקר במהלך הקיץ.

איגוד העובדים בבריטניה מנסה לקבוע טמפרטורת עבודה מקסימלית

כאשר בריטניה התכוננה לגל החום של השבוע, שבו הטמפרטורות הגיעו לשיא של כל הזמנים ועמדו על 40.3 מעלות צלזיוס, איגודי העובדים הפצירו בממשלה להחיל טמפרטורות מקסימליות במקום העבודה. בבתים רבים, עסקים קטנים ואפילו מבני ציבור בבריטניה אין מיזוג אוויר.

יונייט, האיגוד הגדול במדינה, מנסה לקדם טמפרטורה מקסימלית של 27 מעלות צלזיוס עבור עבודות "מאמצות" ו-30 מעלות צלזיוס עבור עבודות בישיבה.

האיגוד גם אומר שהמעסיקים צריכים להידרש לנקוט בצעדים להפחתת הטמפרטורות הפנימיות ולהטיל הגנה קפדנית על עובדי חוץ כאשר הטמפרטורות מגיעות ל-24 מעלות צלזיוס.

"ככל שהאקלים משתנה, חיוני שחוק הבריאות והבטיחות יעודכן בהתאם לאתגרים החמורים שזה מציב לעובדים", אמר רוב מיגל, היועץ הלאומי של יונייט לבריאות ובטיחות.

מדענים אומרים שהחמרה של מחלות קיימות, ולאו דווקא מכות החום עצמן, הן הגורם העיקרי למקרי מוות הקשורים לטמפרטורות הגבוהות.

מכון הבריאות קרלוס השלישי העריך ש-150 מקרי מוות בספרד התרחשו ביום בו נהרג גונזלס. למחרת, ייחס המכון 169 מקרי מוות לחום, מה שהביא את מספר מקרי המוות במדינה ל-679, במהלך השבוע הראשון של גל החום בלבד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!