דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מאות שקלים בחודש: ועדת המחירים ממליצה לייקר את התשלום למעונות היום המפוקחים

בארגונים מתריעים שהתוספת הנמוכה מדי היא "לעג לרש" ולא תוכל להספיק להעלאה משמעותית בשכר המטפלות | חברי כנסת קוראים למדינה לסבסד את התוספת ולא לגלגל אותה על ההורים

מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ועדת המחירים המליצה לייקר במאות שקלים בשנה את תעריפי מעונות היום המפוקחים לפעוטות, בהם מטופלים כ-120 אלף תינוקות ופעוטות מגיל לידה עד 3, כך לפי פרסום ב-ynet. עוד פורסם ששרת החינוך יפעת שאשא ביטון מתנגדת להעלאת המחיר ללא הגדלת הסבסוד הממשלתי להורים. בפורום הארגונים המפעילים את המעונות לגיל הרך ביקרו את ההחלטה וכינו אותה "לעג לרש" מכיוון שהיא מגלמת תוספת זעומה בלבד לשכר המטפלות.

התעריף הנוכחי למעון יום הוא 2,718-2,882 ש"ח לחודש לתינוק, ו-2,088-2,211 ש"ח לחודש לפעוט. על התעריפים האלו, הורים זכאים מקבלים סבסודים מהמדינה. לפי הפרסום, הוועדה המשותפת למשרדי האוצר והחינוך המליצה להגדיל ב-120 עד 170 שקל בחודש את תעריפי מעונות היום לתינוקות עד גיל שנה במקרה שלא יוגדל תקן מספר המטפלות במעון. אם התקן יוגדל, כפי שהתחייבה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, צפויה עלייה של 500 עד 600 שקל בחודש, לצד התייקרות של כ-150 שקל בחודש במעונות לפעוטות בני שנה עד שלוש.

פורום הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים, שכולל את נעמת, ויצו, אמונה וארגונים נוספים, ביקר את התוספת על כך שהיא נמוכה מדי ולא תאפשר העלאה של שכר המטפלות. בפורום מתריעים מזה שנה על משבר כוח אדם חמור במעונות שנגרם עקב שכרן הנמוך של המטפלות.

באוקטובר האחרון השבית הפורום את מעונות היום לשבוע וערך הפגנות מטפלות ברחבי הארץ. ההשבתה הסתיימה בהבטחה שעד 1 בספטמבר הבא יעודכן המחיר המפוקח של המעונות, שלא עודכן משנת 2012, כך שיגלם העלאה בשכר המטפלות, שינויים בעלויות התפעול והגדלת התקינה כך שכל אשת צוות תטפל בפחות ילדים. עוד סוכם על מענק חד פעמי לארגונים שיועבר כמענק למטפלות.

בהודעת הפורום נאמר ש"מסקנות ועדת סל המחירים הן לעג לרש שיובילו לסגירת מערכת החינוך לגיל הרך. המלצות הוועדה, נקבעו באופן חד צדדי ובהתעלמות מהמציאות במעונות היום. ההמלצות כוללות תוספת עגומה של עשרות שקלים לכל מחנכת-מטפלת מאחר ורוב תוספת התקציב כוללת בתוכה את הגדלת התקינה ואת הנחיות הרגולציה החדשות. אנו מתנגדים להפלת הנטל הכלכלי על ההורים. משרד האוצר חייב לסבסד את העלויות הנדרשות. אנו דורשים משר האוצר אביגדור ליברמן להתערב באופן מיידי במשבר ולמנוע את קריסת הענף לפני תחילת שנת הלימודים".

ח"כ נעמה לזימי, חברת ועדת הכספים ממפלגת העבודה, ביקרה בחריפות את ההחלטה: ״לא יקום ולא יהיה, לא נאפשר להפוך את ההורים בישראל לפרה חולבת. טירוף מערכות שבמקום חינוך חינם מגיל לידה, וועדת המחירים ממליצה לייקר את התשלום למעונות. במשך שנה דרשנו ונאבקנו שוועדת המחירים תתכנס לדון בסבסוד המעונות, ובסוף אנחנו, ובעיקר ההורים, מקבלים יריקה בפרצוף. לא יכול להיות שכל יום נקום לבשורה חדשה של התייקרות מחירים.

"אני קוראת לשר האוצר לעצור את ניהול הקמפיין ולהתחיל לעבוד בניהול המשרד. במקום לעסוק בפופוליזם, משרד האוצר צריך להיכנס בעובי הקורה ולעצור באופן מידי את גל ההתייקרויות הזה שאינו קשור לעליית המחירים הגלובלית. בכוונתי לגייס את ועדת הכספים לקיום דיון בנושא, במטרה למצוא פתרון ראוי, גם אם נידרש להרחיב ולהעמיק את הסבסוד להורים זכאים.״

ח"כ רם שפע (העבודה), לשעבר יו"ר ועדת החינוך, קרא לשרים למנוע את התייקרות להורים: "בשום פנים ואופן לא ניתן לייקר את מחירי המעונות לתינוקות. אני קורא לשרת החינוך ושר האוצר להטיל וטו מוחלט על ההחלטה הזאת. בעת שצונאמי של עליות מחירים פוקד אותנו, המשפחות וההורים הצעירים בישראל, אסור לאפשר לצונאמי הזה להרוס גם את החינוך שלנו. פגיעה בחינוך זה קו אדום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!