דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

טור אורח / אפשרות הצמיחה המכלילה: הזדמנות היסטורית להעלאת רמת החיים בישראל

תכנית בנק ישראל להגדלת ההשקעה במשק הכרחית, אבל צריך להרחיב אותה גם להשקעה בשירותים החברתיים | מחקר חדש מראה שבלי סיכון כלכלי משמעותי, ישראל יכולה לצמצם משמעותית את הפער עם מדינות ה-OECD

תליית דגל ישראל על בניין ברמת גן, יוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני \ פלאש 90)
תליית דגל ישראל על בניין ברמת גן, יוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני \ פלאש 90)
עמית בן צור
עמית בן צור
מנכ"ל פורום ארלוזורוב
צרו קשר עם המערכת:

המשק הישראלי סובל מפער משמעותי בהון האנושי וברמת התשתיות בהשוואה לשאר המדינות המפותחות, דבר שמוביל לפגיעה משמעותית בפריון העבודה וברמת החיים של כולנו. בנק ישראל מקדם בשנים האחרונות תכנית להאצת הצמיחה במשק, שבמרכזה צמצום פערי התשתיות וההון האנושי: הגדלה קבועה של ההשקעה התקציבית בתשתיות ובהון האנושי בהיקף של 3.2 אחוזי תוצר בשנה (כ-50 מיליארד ש"ח), לצד צעדים בתחום הרגולציה והבירוקרטיה. ההשפעות הצפויות של התכנית הן סגירת הפערים בין ישראל למדינות המפותחות והגדלת התוצר בכ-20%.

אבל מהיכן יגיע הכסף לתוכנית חיונית זו? האם שוב ניתקל בסירוב לפרוץ את מסגרת החשיבה השמרנית? בנק ישראל מציג שלוש חלופות למימון התוכנית: חלופת חוב – מימון התוכנית רק באמצעות חוב; חלופת קיצוץ ומיסים – מימון מחצית התוכנית באמצעות צמצום הוצאות הממשלה ומחצית באמצעות הגדלת מיסים, כבר בשנת 2023; וחלופת קיצוץ, מיסים וחוב – מימון שליש התוכנית באמצעות צמצום הוצאות הממשלה, שליש באמצעות הגדלת מיסים ושליש באמצעות הגדלת החוב, כולם החל משנת 2023.

מחקר שכתב מתן קולרמן ממכון יסודות מציע שתי חלופות שישפרו את ההצעות של בנק ישראל, ויובילו לחלוקה הוגנת יותר של פירות הצמיחה לצד האצת הצמיחה וצמצום פערי התשתיות וההון האנושי.

שתי החלופות מאמצות באופן מלא את המלצות בנק ישראל ליישום תכנית ההשקעות, וכוללות הרחבה תקציבית של 6.5 עד 11.5 מיליארדי ש"ח בתקציב 2023, ושל 13.3 עד 23.3 מיליארדי ש"ח בתקציב 2024, מעבר להרחבה הצפויה על פי החוקים הפיסקליים הנוכחיים. כלומר, שתי החלופות מציעות הרחבה משמעותית של מסגרות התקציב שכבולות בכללים הפיסקליים הקיימים.

לגבי דרך המימון של ההשקעות חלופת יסודות למדיניות מרחיבה קובעת דחייה של קיצוץ ההוצאות והעלאות המיסים בכמה שנים, בעוד שחלופת יסודות לצמיחה מכלילה מוסיפה, לצד יישום תוכנית בנק ישראל להאצת הצמיחה, גם הגדלה משמעותית של ההוצאה האזרחית וכן הגדלת ההכנסות ממיסים לצורך מימון הגדלה זו, במטרה לסגור את פער ההוצאות האזרחיות רב-השנים בין ישראל לשאר המדינות המפותחות, שעומד על עשרות מיליארדי שקלים בשנה. הפקקים, התורים, הצפיפות – הם כולם תוצאה של תת-תקצוב ארוך שנים.

אך האם מדובר בתוכניות אחראיות? חלופת יסודות למדיניות מרחיבה מובילה לגידול התוצר בשיעור של 15% מעבר לצמיחה הצפויה מהכללים הפיסקליים הנוכחיים. בחלופת יסודות לצמיחה מכלילה, שכוללת גם הגדלה משמעותית של המיסוי וההוצאות האזרחיות, גידול התוצר עומד על שיעור מעט נמוך יותר של כ-11%, וזאת בשל הרחבת השירותים החברתיים שצפויה במסגרת החלופה, אשר תועלותיה הכלכליות והחברתיות המשמעותיות אינן נמדדות בחישוב רגיל של התוצר.

ומה לגבי החוב? חלופות בנק ישראל (למעט "חלופת חוב") וכן חלופות יסודות מובילות להתכנסות של יחס החוב לתוצר לשיעור של 60%-77%. אלו השיעורים שנגיד בנק ישראל הגדיר לאחרונה כסבירים, שבהם הסכנה לסחרור חוב היא נמוכה מאוד.

ומה לגבי המיסים והקיצוץ התקציבי? בעוד שהעלאת מיסוי או קיצוץ שירותים ציבוריים הם צעדים שאינם פופולריים ולכן יהיה קשה לגבש סביבם הסכמה ציבורית ופוליטית, הצעות יסודות מתבססות בעיקר על מקורות שייווצרו בעקבות יישומן, מה שיוביל לכך שהישימות הפוליטית שלהן תהיה גבוהה יותר.

יישום תכנית ההשקעות צפויה להעלות את ישראל על מסלול צמיחה מהיר ולשפר באופן משמעותי את איכות חייהם של כלל תושבי ישראל. שתי חלופות יסודות מיישמות תכנית השקעות זו במחיר כלכלי מינימלי. יישומן של החלופות הוא הזדמנות היסטורית לטפל באופן אפקטיבי באחת מבעיות היסוד של הכלכלה הישראלית – פריון העבודה הנמוך – ולסגור את פערי התשתיות הפיזיות וההון האנושי שנוצרו והצטברו במשך שנים ארוכות, וכל זאת תוך השגת תמיכה ציבורית נרחבת, למעננו ולמען הדורות הבאים.

_______________________________

הכותב הוא מנכ"ל פורום ארלוזורוב ומכון יסודות

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!