דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת חקירה לאסון במירון

נתניהו בוועדת החקירה לאסון במירון: ״לא יכול לקחת אחריות על מה שלא ידעתי״

ראש הממשלה לשעבר המשיך לטעון שליקויי הבטיחות בהר היו קיימים שנים רבות אך הוסיף: ״קיבלנו את הרושם שהכל מתנהל כמו שצריך״ | דבריו יחתמו 11 חודשי שמיעת עדויות, ובשבועות הקרובים יישלחו מכתבי אזהרה למעורבים

עדות ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בפני ועדת החקירה לאסון במירון (צילום: שידור חי, לע״מ)
עדות ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בפני ועדת החקירה לאסון במירון (צילום: שידור חי, לע״מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, התייצב הבוקר (חמישי) להעיד בפניי וועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון. באירוע שהתרחש בסוף כהונתו של נתניהו, נמחצו למוות 45 בני אדם ונפצעו מאות.

ראש הממשלה נשאל על מעורבותו בקבלת ההחלטות לקראת ההילולה במירון, ואמר כי התערב רק בגלל הנסיבות האפידמיולוגיות. "הסיבה היחידה שהתערבתי- רק בגלל הקורונה".

נתניהו הוסיף כי "יש הרבה מאוד אירועים גדולים עם התכנסויות גדולות, זה לא גורר התערבות מיוחדת של ראש הממשלה. משרד ראש הממשלה כן מתערב בדרך כלל, אבל רק ברמת המנכ"ל. ראש הממשלה מתערב רק כשיש שאלה בטיחותית מיוחדת".

בהמשך נשאל אם דוחות מבקר המדינה ודוחות המעקב בנושא הר מירון היו מוכרים לו והוא השיב בשלילה. "לא ידעתי שקיימת שם בעיה בטיחותית קריטית", העיד. "אני לא נכנסתי לפרטי פרטים, ראש הממשלה לא יכול לעשות זה, לא במירון ולא באינספור מקרים אחרים. אבל משרד ראש הממשלה פועל כדי שהדברים ייושמו".

השופטת ברלינר ציינה כי מטריד אותה שבשנת 2021 אפשר להגיד כמעט את אותו דבר שאפשר לומר בשנת 2009. נתניהו השיב: ״כבודה צודקת, בדיעבד זה נכון. האם בשנה שזה מתרחש ומתרחש, זה לא רצף של פניות. היום בדיעבד כולם אומרים זה קרה. אולי הגיעה אלי פניה אחת בעשור. זה מובן שאתם מסתכלים על כל דבר שהוא תמרור, ושומעים את צופרי האזעקה. לא כך הדבר. מטפלים, מנסים לשפר, אבל ההתראות שאת מתארת, זה לא בטפטוף, אולי טיפה פה טיפה שם. אלמלא הקורונה לא הייתי נדרש לדברים האלו, זה המצב התודעתי שהיה קיים לאור הפניות שרובם לא הגיעו אלי. בדיעבד, בוודאי שהיינו צריכים לטפל, אני לא יודע מה בדיוק גרם לאסון הזה להתרחש בשנה הזו, האם היה משהו שונה? אתם בודקים את השאלה״.

נתניהו: ״קיבלתי את הרושם שהכל מנוהל כמו שצריך״

לאחר כשעתיים בהן מסר נתניהו את עדותו, ביקש לפתע הפסקה קצרה, וזאת בשביל "לשחרר קצת את הגב". ראש הממשלה לשעבר הסביר את בקשתו ואמר כי הוא סובל מפציעה מעת שירותו הצבאי. השופטים איפשרו במקום זאת לנתניהו להעיד תוך כדי ישיבה והובא לו כיסא בהתאם. למרות זאת הוא עדיין ביקש הפסקה בשביל "צרכים אחרים" ולו לזמן קצר. השופטים נענו לבקשה והדיון יצא להפסקה קצרה.

בהמשך הוסיף נתניהו: ״כשדנו בסוגייה התמונה הייתה אחרת לגמרי, קיבלנו את הרושם שהכל מתוקתק ומנוהל כמו שצריך. מה שאתה אומר מבהיר לי שהתמונה הזו הייתה לא נכונה. הייתה גם בעיה באכיפה. בנושא הקורונה לא הייתי עושה אחרת, זה לא היה משנה דבר וההחלטות הבסיסיות שהתקבלו היו נכונות. התוצאת הוכיחו את זה. בכל נושא אחר, לו הדברים היו מובאים בפניי בוודאי שהייתי פועל אחרת, הייתי עושה כל דבר״.

כשנשאל האם הוא רואה עצמו מחויב או אחראי לאסון הזה מבחינה מוסרית, ענה ראש הממשלה לשעבר: ״אני אחראי להצלחה האפידמיולוגית. קרה פה אסון נורא, אילו הייתי יודע שהדברים האלה לא קויימו, הייתי מטפל בזה, זה מה שאני יכול להגיד. אתה לא יכול לקבל אחריות על מה שאתה לא יודע, אתה צריך לדעת משהו. אם אתה רואה את הדבר ומבין שיש בעיה אתה יכול לטפל בה. מה שחשפתם כאן בפניי שלא היה ביצוע של שום החלטה בשטח אלו דברים שלא היו ידועים לי בכל אופן

במרכז עדות נתניהו צפויה לעמוד שאלת הלחץ הפסול שהפעיל לכאורה הדרג המדיני, ובראשם ראש הממשלה דאז, על המשטרה ועל הגורמים המקצועיים האחרים, על מנת שיאשרו את קיום האירוע ללא הגבלת קהל, למרות החשש לשלום הציבור ותקנות הקורונה שאסרו באותה העת התקהלות גדולה שכזו, וזאת ״משיקולים פוליטיים ולא ענייניים״, כפי שעלה מעדויות קודמות שנשמעו בפני הוועדה.

הדיון בהשתתפות נתניהו יחתום ככל הנראה את שלב גביית העדויות – 11 חודשים לאחר שיצא לדרך, בתום 42 ישיבות ואחרי שמיעת עדותם של 143 עדים. ראש הממשלה לשעבר צפוי להיות העד האחרון שיעיד בפני הוועדה, ולאחר עדותו תסכם הוועדה את החומרים שברשותה ובשלב הבא תשלח הוועדה מכתבי אזהרה לכל מי שעשוי להיפגע מהחקירה או מתוצאותיה – ככל הנראה כבר בשבועות הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!