דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

טסלה הפסידה כמעט חצי מיליארד דולר ממכירת ביטקוין

מהדו"חות הכספיים של החברה עולה שטסלה מכרה יותר מ-75% מאחזקות הביטקוין שלה בהפסד עצום | משמעות ההפסד עלול לחייב את החברה לספוג ירידת שווי ענקית של נכסיה בכ-640 מיליון דולר

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה (צילום: Yichuan Cao/NurPhoto via Getty Images)
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה (צילום: Yichuan Cao/NurPhoto via Getty Images)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

טסלה מכרה יותר מ-75% מאחזקות הביטקוין שלה בהפסד משמעותי, שמצטבר לכחצי מיליארד דולר בשווי הנכסים של החברה. כך עולה מהדו"חות הכספיים של החברה לרבעון השני שפורסמו אתמול (רביעי).

בעל השליטה בחברה, אילון מאסק, צייץ במאי 2021 על כך שלטסלה יש "ידי יהלום", כלומר, שאיננה מתכוונת למכור את האחזקות, אך היא מכרה בתוך שנה את הרוב המוחלט של האחזקות שלה, ובהפסד ניכר.

ההשקעה של טסלה, לפי דיווחיה, עמדה על 1.5 מיליארד דולר, כשמחיר הביטקוין היה גבוה משמעותית לעומת היום. למרות ההצהרות של מאסק, טסלה מכרה 10% מהאחזקה די מהר, ברווח נאה של 100 מיליון דולר. בחדשים האחרונים מחיר הביטקוין נמצא בצלילה חופשית, עד לשפל של כ-18,000 דולר לפני כמה שבועות.

ממכירת הביטקוין הכניסה טסלה 963 מיליון דולר, ושארית הביטקוין מוערכת ב-218 מיליון דולר. הפסד פיננסי משמעותי כזה, עלול לחייב את החברה לספוג ירידת שווי ענקית של נכסיה בערך של כ-640 מיליון דולר, על פי אנליסט מחברת ברקליס.

ההשקעה של טסלה בביטקוין פוגעת בסביבה 

טסלה ידועה בחברה המפתחת טכנולוגיות סביבתיות, דוגמת רכבים חשמליים ופנלים סולאריים, אך ההשקעה בביטקוין סותרת ערך סביבתי, ותורמת להגדלת זיהום האוויר ופליטת גזי החממה באופן משמעותי. השקעה של כסף בביטקוין מעלה את מחירו. לביטקוין יש אלגוריתם המבוסס על בזבוז אנרגיה כמטרה, ולכן ככל ששווי המטבע עולה, גדל גם התמריץ לבזבז אנרגיה כדי לזכות ביותר ביטקוין בהליך דיגיטלי המוכנה "כריה". מיליארד וחצי דולר שהושקעו, העניקו סכום משמעותי של תמריצים לבזבז אנרגיה כחלק מרשת המחשבים הפעילה את ביטקוין. מאסק התייחס בעצמו לכך, כשחזר בו מההחלטה לאפשר רכישות טסלה בביטקוין בשל השלכותיו הסביבתיות.

החברה עסקית, הרווח וההפסד הם ספקולציה 

טסלה היא חברה תעשייתית עם מוצרים פופולריים בתחום הרכב, הסוללות והפנלים הסולאריים, איך איננה רווחית מפעילות זו. עיקר רווחיה נובעים מסחר בקרדיטים לפליטות פחמן – שהם בעצם סבסוד ממשלתי עקיף. טסלה מוכרת את הקרדיטים שצברה מעסיקו ברכבים חשמליים לחברות רכב מתחרות ולכן היא רווחית.

הנשיא האמריקאי לשעבר דונלד טראמפ לעג למאסק לפני כשבוע, ברשת החברתית שהקים TRUTH SOCIAL, כשאמר שאלון מאסק הגיע לבית הלבן לבקש סיוע בפרויקטים מוסבסדים של החברה, ושללא תמכיה ממשלתית הם חסרי ערך.

רכישת ביטקוין ב-1.5 מיליארד דולר, הפכה את שורת הרווח לעוד פחות קשורה לפעילות העסקית של החברה וקשורה יותר לספקולציה פיננסית לגבי שווי הביטקוין – ספקולציה שכעת מסיבה לחברה הפסד משמעותי.

שער הביטקוין (צילום: sutterstock)
שער הביטקוין (צילום: sutterstock)

חברה נוספת שפעילותה העסקית הפכה לשולית, בשל אחזקותיה בביטקוין היא חברת מיקרוסטרטג'י – חברת יעוץ עסקי, שירותי ענן ותוכנה במקור. המנכ"ל מייקל סיילור הפך עצמו ל"כהן" של מאמיני הביטקוין. לחברה מצבור ביטקוין עצום שנרכש בכמעט 6 מיליארד דולר בסך הכל, כאשר החברה מופסדת "על הנייר" ב-3.4 מיליארד דולר בדיווח מלפני שלושה שבועות.

הפסדים אלו מוטטו את מניית החברה ב-72% מתחילת השנה אמצע יוני, אך בימים האחרונים היא התאוששה מעט, בגלל עליית בשווי הביטקוין, לירידה של 46.7% מתחילת השנה. השקעה במניית מיקרוסטרטג'י כיום דומה לאופציה המהמרת על עלייה בשווי הביטקוין, ללא קשר לפעילותה העסקית של החברה, שהכנסותיה השנתיות מסתכמות בכ-500 מיליון דולר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!