דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

פעילות הסוכנות היהודית במוסקבה בסכנה: "המציאו תקנה שמוציאה אותה מהחוק"

מקורות שעובדים עם הסוכנות במוסקבה מופתעים מכך שהשלטונות יוצאים נגד הארגון, שעד כה פעל בחופשיות | ראש הממשלה הורה על משלחת לטיפול במשבר: "נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטים"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם בפני הקונגרס הרוסי, הדומה, יולי 2022 (Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם בפני הקונגרס הרוסי, הדומה, יולי 2022 (Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
דוד טברסקי

השלטונות ברוסיה קיבלו החלטה לסגור את פעילות הסוכנות היהודית בתחומה של הרפובליקה הרוסית, כך הודיעה היום (חמישי) סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס".

על פי ההודעה הרשמית, המשרד הממשלתי האחראי על רישום והפיקוח על החברות והארגונים ברוסיה הגיש בקשה לבית הדין במוסקבה לסגור את הנציגות של ארגון הסוכנות היהודית בעיר. המבנה המשפטי של הסוכנות ברוסיה מבוזר ואוטונומי כך שבכל עיר פועל אגף עצמאי של הסוכנות. גם אם הדרישה לסגירה תתקבל, היא תהיה תקפה רק עבור הסניף המוסקבאי. הדיונים בבקשה לסגירה יחלו בבית המשפט במוסקבה ב-28 לחודש.

פעילותה של הסוכנות היהודית עוסקת בשני צירים עיקריים – חינוך ועידוד עלייה ותמיכה בזכאי חוק השבות המעוניינים לעלות ומעמדה הוא כשל ארגון עצמאי בלתי תלוי שאינו נתון לפיקוח צמוד. בתחילת יולי נשלחה מכתב מטעם השלטונות ברוסיה, סניף המוסקבאי בטענה להליכים מנהליים לא תקינים ובהם אחזקה לא חוקית של נתונים אודות אזרחים רוסים.

מקורות שעובדים עם הסוכנות אמרו ל'דבר' שהטענה לאי-חוקיות של הפעילות של הסניף המוסקבאי נוצרה על ידי המצאת תקנה משפטית חדשה, שהופכת את פעולתה ללא חוקית. "מדובר בפרקטיקה מקובלת ברוסיה באמצעותה רודפים ארגונים לזכויות אדם" אומר המקור, שהוסיף שהבחירה של השלטונות לצאת נגד הסוכנות היא תקדימית מכיוון שהיא נחשבה לגוף ידידותי לשלטון והשפעתו מיועדת לציבור ייעודי מצומצם מאוד, ללא כוונות פוליטיות.

ראש הממשלה יאיר לפיד החליט להוציא בשבוע הבא משלחת משותפת למשרד רה"מ, משרד החוץ, משרד המשפטים ומשרד הקליטה, כדי להבטיח את המשך הפעילות של הסוכנות היהודית ברוסיה. לדברי לפיד, "הקהילה היהודית ברוסיה מחוברת לישראל בקשר עמוק וחשיבותה עולה בכל שיחה מדינית עם ההנהגה הרוסית. נמשיך לפעול בערוצים הדיפלומטים, כדי שפעילותה החשובה של הסוכנות היהודית לא תעצר".

בתזמון שכנראה אינו אקראי, המהלך האגרסיבי של השלטונות רוסיה כנגד הסוכנות הגיעו עם כניסתו של ראש הממשלה יאיר לפיד לתפקידו. מתחילת המלחמה בחרה ישראל לנקוט מדיניות ביקורתית רכה מול השלטונות ברוסיה, לא הצטרפה לסנקציות וסירבה לשלוח לאוקראינה ציוד צבאי. עם זאת, כראש הממשלה החליפי ושר החוץ התבטא לפיד מספר פעמים נגד השלטון במוסקבה, ואף האשים אותו בפשעי מלחמה בהקשר לאירועי הטבח שהתרחשו בפאתי קייב.

״יהודי רוסיה לא יהיו בני ערובה של המלחמה באוקראינה", אמר שר התפוצות נחמן שי בהקשר להודעה הבוקר, "הניסיון להעניש את הסוכנות היהודית בשל עמדתה של ישראל לגבי המלחמה הוא פתטי ומעליב, את יהודי רוסיה לא ניתן יהיה לנתק מהקשר ההיסטורי והרגשי למדינת ישראל״.

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה הודיעה ש"אין שום סיבה מוצדקת לעצירת הפעילות של הסוכנות, ועל כן מתקיימים מאמצים דיפלומטים להבהרת הסוגיה והסדרת הפעילות בתיאום". לדברי תמנו-שטה, "פניתי לאחרונה מספר פעמים לראש הממשלה יאיר לפיד בכדי שיקיים דיון בדרג המדיני בנושא, כפי שידענו לעבוד בשיתוף פעולה עם השלטונות ברוסיה במשך עשורים רבים אין לי ספק שימצאו הפתרונות ההולמים״.

מהסוכנות היהודית נמסר בתגובה שהדיון שנקבע הוא דיון מקדמי, והוא המשך של הליך המשפטי שפורסם בתחילת החודש. לדברי הסוכנות, "אנחנו לא מגיבים במהלך ההליך המשפטי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!