דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מסינגפור עד סומליה: מדינות נפגעות מהגבלות על ייצוא מזון, והאינפלציה ממשיכה לזנק

ממשלות רבות בעולם מנסות להתמודד עם יוקר המחייה ומגבילות את ייצוא המזון משטחן, מהלך שמזניק את המחיר במדינות השכנות | אסלי עבדול-קאדיר, אם ל-4 מסומליה: ״מחיר הסוכר הוכפל, אני מודדת כל כפית״

אנשים עומדים בתור בחנות מזון בביירות (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
אנשים עומדים בתור בחנות בשר בביירות. האזרחים סובלים ממשבר באספקת החשמל ומתקשים לצרוך מזון בקירור (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

דוכן האוכל של סוקי וו, החבוי במגרש אוכל בקניון בסינגפור, הוא חביב הקהל בזכות מנת העוף והאורז שלו, שנחשב למאכל לאומי. אלא שלאחרונה לקוחות החלו להתלונן שהעוף שלו לא טעים כמו פעם.

וו נאלץ לעבור לעוף קפוא, לאחר שמלזיה אסרה בחודש שעבר על ייצוא של תרנגולות, במטרה לקזז את עליית המחירים המקומיים. עבור סינגפור, ששליש מהעופות שלה מגיעים ממלזיה, ההשפעה הורגשה מייד. "זה בלתי נמנע. השימוש בתרנגולות קפואות השפיע על הטעם של המנה, אבל אין לנו ברירה", אומר וו.

עבור בעלי עסקים, העלות הגוברת של מרכיבי הבישול – משמן ועד עוף – גרמה בלית ברירה להעלות מחירים ב-10% עד 20% בממוצע.

בעוד האינפלציה גוברת ברחבי העולם, הממשלות מנסות למצוא דרכים לשמור על מזון במחיר סביר, והציבור נאנק תחת יוקר המחיה הגדל. אחת השיטות שננקטות הן כאמור איסורים על ייצוא מזון, שמטרתם להגן על המחירים והאספקה ​​המקומית, כאשר מספר הולך וגדל של מדינות מתפתחות מנסות לשדר לציבור הזועם שפעולות נעשות גם בטווח הקצר.

רשימת ההגבלות העולמית על ייצוא המזון ארוכה ומשתנה ללא הרף. היא כוללת את ההגבלות של קזחסטן על ייצוא דגנים ונפט לאוזבקיסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן ואפגניסטן, הגבלת ייצוא האורז של קמרון על צ'אד, והגבלות הפירות והירקות של תוניסיה על לוב. גם אינדונזיה חסמה את ייצוא שמן הדקלים למשך חודש באפריל, מה שגרם למחירו לזנק ב-200% לפחות.

בהיעדר אספקת חשמל רציפה: אזרחי לבנון נותרו ללא מוצרי מזון בקירור

בלבנון, שסובלת מקיפאון פוליטי מתמשך המזיק לכלכלה ומשחיקת ערך המטבע המקומי, תוכנית המזון העולמית של האו"ם מספקת יותר ויותר לאנשים סיוע במזומן לקניית מזון, וביתר שאת לאחר פיצוץ הנמל בביירות לפני שנתיים, שהרס מחסני תבואה רבים.

האזרחים סובלים גם מהפסקות חשמל מתמדות ומחירי דלק גבוהים לגנרטורים, מה שמגביל את קניית המזון הקר והקפוא, בהיעדר יכולת להסתמך על מקפיאים ומקררים לאחסון המוצרים הללו.

קונים בשוק העירוני בביירות (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
קונים בשוק העירוני בביירות (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

טרייסי סאליבה, אם חד הורית לשניים ובעלת עסק בביירות, מספרת כי היא נהגה להוציא כרבע מהרווחים שלה על אוכל. אלא שבימים אלה, היא מוציאה מחצית מהכנסתה על האכלת משפחתה. "אני לא קונה מצרכים כמו פעם", אומרת סאליבה. "אני רק מקבלת את הפריטים והאוכל הדרושים לי, יום אחר יום״.

מחירי המזון עלו בהתמדה ברחבי העולם בגלל בצורת, בעיות בשרשרת האספקה ​​ועלויות אנרגיה ודשנים גבוהות. לפי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, מחירי מוצרי המזון עלו ב-23% בשנה שעברה.

במכון המחקר ״קפיטל אקונימיקס״ התמונה מעט מורכבת יותר. לטענתם החוקרים, העלייה הייתה כפולה במדינות עניות (14% במדינות מתפתחות ובמעל 7% בכלכלות מודרניות). החוקרים צופים כי משקי בית יוציאו כ-7 מיליארד דולר נוספים על מזון בכל חודש השנה, ובחלק ניכר מהשנה הבאה, בגלל האינפלציה.

עליית מחירי המזון היוותה כ-60% מהאינפלציה ב-2021 במזרח התיכון ובצפון אפריקה, למעט במדינות המפרץ העשירות בנפט.

בסודן המצב חמור במיוחד, כאשר האינפלציה צפויה להגיע ל-245% השנה. באיראן, בה מחירי העוף, הביצים והחלב עלו ב-300% בחודש מאי האחרון, החלו הפגנות נגד יוקר המחייה ובהלה ציבורית שהובילה לאגירת מזון ואזילתו ממדפי המרכולים.

״אשתמש בסוכר לתה רק כשמגיעים אורחים כדי לעמוד במחירו״

בסומליה, בה כ-2.7 מיליון אנשים סובלים מתת תזונה קשה, הסוכר נחשב למקור אנרגיה חשוב. בחודש מאי עלה קילוגרם סוכר בערך שווה ערך ל-72 סנט במוגדישו הבירה. חודש לאחר מכן, מחירו היה כמעט כפול, ועמד על 1.28 דולר לק"ג.

"בביתי, אני מגישה תה עם סוכר שלוש פעמים ביום, אבל מעתה ואילך, אני צריכה לצמצם אותו באופן דרסטי להכנתו רק כשמגיעים אורחים", אמרה אסלי עבדול-קאדיר, עקרת בית סומלית ואם לארבעה ילדים.

האזרחים בסומליה נערכים לעליות נוספות במחיר הסוכר, לאחר שהודו הודיעה שתגביל את ייצואו בהמשך השנה.

גם אם בפועל זה לא יקרה, די היה בחדשות על ההגבלה כדי לגרום לספקולציות בקרב סוחרים כמו אחמד פארח במוגדישו: "עלות הסוכר צפויה לעלות מכיוון שסומליה סומכת במידה רבה על הסוכר הלבן המיוצא מהודו וכמה סוכרים חומים מברזיל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!