דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
17.4°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 17.4°תל אביב
  • 18.1°חיפה
  • 17.1°אשדוד
  • 16.8°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 17.7°טבריה
  • 17.0°צפת
  • 17.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

54% מהשליחים היו מעדיפים לעבוד כשכירים, 26% נפצעו בעבודתם

סקר שנערך בקרב כ-500 שליחים חושף ש-38% מעולם לא חתמו על מסמך בעבודה | 48% דיווחו על היעדר קרן פנסיה, ו-52% על ניכוי טיפים מהשכר | אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד: ״מקבלים יותר מ-2,000 תלונות מדי שנה״

שליחי וולט ותן ביס בשרונה מרקט (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
שליחי וולט ותן ביס בשרונה מרקט (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

59% מהעובדים בענף המסעדנות מדווחים כי הם נדרשים לשהות ב'שעות המתנה' בזמינות למסעדה, מבלי לקבל על כך שכר ו-52% מעובדי המסעדנות המקבלים טיפים מדווחים כי המעסיק מנכה להם חלק מכספי הטיפים, כך עולה מסקר שערך מכון המחקר 'מאגר מוחות' עבור הסתדרות הנוער העובד והלומד וקרן פרידריך אברט. עוד עלה כי כרבע מהעובדים בענף השליחויות (26%) נפגעו או נפצעו במהלך עבודתם.הסקר נערך באמצעות שאלונים אינטרנטיים בקרב מדגם אקראי של 503 אנשים שעבדו בשנתיים האחרונות או עודם עובדים בענף המסעדנות והמלצרות, ובקרב 497 אנשים שעבדו או עודם עובדים במשלוחי מזון. הסקר העלה כי בקרב מי שעבד בעבר בתחומים אלו ואינו עובד בהם כיום, הגורם השכיח ביותר להחלטה שלא לחזור לתחום היא העדפה של עבודה מסודרת עם שכר וזכויות סוציאליות (39%).

54% העידו: תלושי השכר אינם תואמים את השכר והזכויות בפועל

מעל לשליש מהעובדים בענפים אלו (38%) לא קיבלו ולא חתמו מעולם על מסמך, הסכם או חוזה המפרט את תנאי עבודתם. רק כמחציתם (54%) מדווחים כי תלושי השכר אותם הם מקבלים תואמים את השכר ואת הזכויות שהם מקבלים בפועל. ל-48% מהמשיבים אין קרן פנסיה אליה מפריש המעסיק את התשלומים בהם הוא חייב. הסיבות המרכזיות שציינו המשיבים לעבודה בתחום המסעדנות הן השעות הגמישות (40%), ועבודה המסתדרת עם הלימודים (41%).כ-37% מהעובדים בענף המלצרות דיווחו כי שכרם מורכב משכר בסיס בתוספת טיפים, ואילו 25% מקבלים שכר מהמעסיק בלבד ללא טיפים. השכר השעתי הממוצע בענף המסעדנות על פי העולה מהסקר הוא כ-43 ש״ח.

רוב השליחים (54%) מדווחים כי הם מבצעים את השליחויות באמצעות כלי רכב שבבעלותם. 10% מהשליחים דיווחו כי נפגעו בעבודתם פעם אחת ו-16% כי נפגעו בה מספר פעמים. כלי הרכב שנמצאו המסוכנים ביותר מבחינת הדיווח על פגיעות הם אופניים רגילות ואופניים חשמליות ואחריהם אופנוע או קטנוע.

שליחים עצמאים מוציאים 588 ש"ח בממוצע לרואה חשבון

45% מהשליחים דיווחו כי הם שכירים של החברה עבורה הם מבצעים משלוחים, 25% דיווחו כי הם מועסקים כשכירים בחברה קבלנית שאינה החברה עבורה הם מבצעים משלוחים ו-19% דיווחו כי הם מוגדרים כ'עצמאים'. כמחצית מהעצמאים בענף (49%) נעזרים ברואה חשבון בעלות חודשית ממוצעת של 588 ש״ח. שליחים המועסקים באמצעות חברות קבלניות מדווחים כי החברות לוקחות מהם כ-24% בממוצע משכר הברוטו.

55% מעובדי המשלוחים המוגדרים כעצמאים או מועסקים בחברות קבלן דיווחו כי בחרו את סטטוס ההעסקה שלהם, אולם למעלה משליש (36%) דיווחו כי חוייבו בכך. 54% דיווחו כי לו הייתה להם האפשרות היו מעדיפים לעבוד כשכירים עם זכויות סוציאליות.

הסיבות העיקריות לעבודה בענף שליחויות המזון הן גמישות במשמרות ושעות העבודה  (42%) והשכר (36%). עם זאת, 19% ציינו כי השכר והזכויות הסוציאליות הם דווקא דברים המפריעים להם בענף. 20% ציינו כי מפריעים להם הקשיים הפיזיים ו-18% דיווחו כי היחס מהלקוחות הוא שמפריע להם. 48% מהשליחים דיווחו כי פרט לעבודתם בשליחויות הם עובדים גם בעבודה נוספת. עבור 17% העבודה בשליחויות היא עבודתם המרכזית.

את הסקר ערכה הסתדרות הנוער העובד והלומד, המייצגת בני נוער וצעירים בעבודתם, וכן את עובדי ענפי המסעדנות והשליחויות. הסקר מלמד כי רק 38% מעובדי הענפים ידעו כי ישנו ארגון המלצרים והשליחים שניתן להיעזר בו למיצוי ולבירור זכויותיהם. עם זאת, מבין העובדים שפנו לסיוע ארגון המלצרים והשליחים בנוער העובד והלומד, 82% דיווחו כי סייע להם בצורה כזו או אחרת.

"מטפלים ב-2,000 פניות מדי שנה"

אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד: ״כל שנה אנחנו מטפלים בלמעלה מ-2,000 פניות של מלצרים ושליחים. והסקר מראה את מה שאנחנו מכירים מהשטח. מלצרות ושליחי מזון אלו העבודות המרכזיות לעובדים צעירים, ולצערי זהו תחום פרוץ. מלצרים ושליחים רבים לא מקבלים את מלוא הזכויות שלהם.

מתוקי הוסיף כי ״מלבד התאגדות עובדי תן ביס, ומועדון השליחים שאנחנו מפעילים ברחוב אבן גבירול 107 בתל אביב, ישנו גם ארגון המלצרים בהסתדרות הנוער העובד והלומד המייצג את המלצרים, מאגד אותם ודואג לזכויותיהם. נמשיך לפעול על מנת לתת מענה לצעירים בישראל ולסייע להם לקבל את המגיע להם״.

ניתן לפנות למוקד הסיוע בחיוג כוכבית 1211.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!