דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חומרי ניקוי,קונדומים וטמפונים: שרת הכלכלה מקדמת הסרת תקן ישראלי משורת מוצרים

לפי ההחלטה ניתן יהיה לייבא מוצרים אלא לפי תקן בינלאומי והם לא יבדקו בישראל | שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי: "יאפשר הגדלת המגוון והורדת המחיר"

מדף חומרי ניקוי בסופרמרקט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מדף חומרי ניקוי בסופרמרקט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי (יש עתיד) אישרה הבוקר (שני) להרחיב את הרפורמה בייבוא ולצאת לשימוע להכנסת מוצרים נוספים למסלול הבינלאומי, המאפשר ייבוא של מוצרים העומדים בתקנים בינלאומיים מסוימים, מבלי שיהיו חייבים לעבור הליך תקינה לתקן הישראלי.

לפי ההחלטה מוצרים אלה לא יבדקו מבחינה בריאותית ובטיחותית בישראל, ובמקום זאת יוכלו היבואנים להסתמך על תקנים בינלאומיים שמוכרים על ידי מדינות אחרות. לפי השרה ברביבאי הרפורמה תוזיל עלויות ליבואנים. על הרפורמה נשמעה ביקורת, מאחר והיא אינה יוצרת תחרות בשוק הייבוא הריכוזי, וכן מגדילה את החשיפה של הציבור לסיכונים.

בהמשך לרפורמה המאפשרת ייבוא מוצרים בהתאם לעמידתם בתקן ישראלי או בינלאומי, באגף התקינה במשרד הכלכלה פעלו לאימוץ תקנים בינלאומיים, על בסיסם ניתן יהיה לייבא מוצרים נוספים שעד כה ניתן היה לייבאם רק בהתאם לתקן הישראלי המקורי.

"כחלק מהמאבק ביוקר המחייה ונוכח הריכוזיות הגבוהה בשווקים, הרחבת רפורמת היבוא היא צעד משמעותי להגברת התחרות", אמרה ברביבאי, "אישור יבוא של מוצרי צריכה בסיסיים לפי תקן בינלאומי במקום תקן ישראלי ייחודי, יסיר חסמי יבוא ויאפשר הגדלת המגוון והורדת המחיר".

התקנים שנבחנו, עד כה, נוגעים למוצרי טמפונים, נוזל כלים, אבקות כביסה ואבקות למדיחי כלים, ילקוטים וקונדומים. במקביל נעשית עבודת מטה מהירה להכניס גם את הטיטולים המיובאים לתכולת הרפורמה.

לפי בדיקת 'דבר' ברשתות השיווק, כיום מחיר של שק אבקת כביסה (8 ק"ג) נע בין 38 ל-65 ש"ח; מחיר של 30/32 טמפונים בגודל זהה (Normal/Regular), נע בין 21 ל-34 ש"ח; מחירו של נוזל כלים (1 ליטר) נע בין 9 ל-13 שקלים; מחיר אבקה למדיח (2.7 ק"ג) עומד על 39-43 שקלים; מחיר חבילת 12 קונדומים נע בין 24 ל-50 שקלים.

"מדובר במוצרים המשתייכים לשווקים ריכוזיים ביותר, בהם מספר יבואנים מצומצם השולטים בשוק", נכתב בהודעת משרד הכלכלה, "כך, לדוגמא, בשוק הטמפונים קיימים שלושה ספקים המהווים יותר מ-90% מהשוק".

גורמי המקצוע במשרד הכלכלה בחנו רגולציות בינלאומיות במדינות מפותחות להם שווקים משמעותיים. הבחינה כללה בדיקה מקיפה כי מדובר בשינויים שיאפשרו שימוש העומד בתקני בטיחות ובריאות דומים או מקבילים לתקנים הישראליים הקיימם.

בסיום הבדיקה, אישרה שרת הכלכלה והתעשייה, ברביבאי, לפרסם לשימוע ציבורי את האפשרות לייבא את המוצרים הבאים על פי תקינה בינלאומית בהתאם לתנאים המפורטים:

טמפונים – התאמה לתקן אוסטרלי, שאומץ גם באירופה ובארה"ב;

נוזל כלים, אבקות כביסה ואבקות למדיחי הכלים – התאמה לרגולציה האירופית, תוך הטלת חובה להתאים את המוצרים לשינויים לאומיים הכרחיים כדי לשמור על מקורות המים ומניעת זיהום קרקעות ובהתאם לדרישת המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ומשרד הבריאות.

קונדומים – השרה חתמה על עדכון התקן הישראלי באופן שמאמץ את התקן הבינלאומי ללא שינויים לאומיים באופן שיקל מאוד על היבוא של מוצרים אלו.

ילקוטים – הוחלט כי יש מקום להסיר את רשמיות התקן. כחלק מכך פורסמה הכוונה להסיר את הילקוטים מפיקוח ונשלחה בקשת היוועצות עם שרת החינוך ושר הבריאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!