דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 14.4°צפת
  • 21.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הרע עוד לפניה: ברוסיה משדרים עסקים כרגיל בזמן שאירופה מתמודדת עם ההתייקרויות

בעוד אירופה סובלת, רוסיה הצליחה לייצב את שער הרובל, שוק המניות והאינפלציה שלה, באמצעות התערבות ממשלתית נרחבת | אלא שכלכלנים טוענים שהשפל עוד לא מורגש במדינה: ״הנתונים איבדו משמעות, כלכלת רוסיה מוחזקת באופן מלאכותי״

אנשים בוחנים את מחירי מוצרי החלב במדריד. התייקרות המזון מורגשת בכל רחבי אירופה (צילום: AP Photo/Daniel Ochoa de Olza)
אנשים בוחנים את מחירי מוצרי החלב במדריד. התייקרות המזון מורגשת בכל רחבי אירופה (צילום: AP Photo/Daniel Ochoa de Olza)

אירופה ממשיכה לשאת בנטל האינפלציה ככל שהמלחמה של רוסיה באוקראינה נמשכת. באיטליה שירותי מזון לנזקקים מאכילים יותר ויותר אנשים, בגרמניה מוותרים על תכניות לאוויר נקי יותר ומפעילים מחדש תחנות כוח לייצור חשמל בפחם. גם האירו צנח לשפל של 20 שנה מול הדולר, ותחזיות המיתון נמצאות במגמת עלייה.

נקודות הלחץ הללו הן תוצאה של פעולות ישירות של הקרמלין, שעוצר בהדרגה את אספקת הגז הטבעי, ומעורר משבר אנרגיה באירופה. בינתיים, עלויות אנרגיה גבוהות מיטיבות עם רוסיה, יצואנית נפט וגז טבעי גדולה שהבנק המרכזי הזריז שלה ושנים של חיים תחת סנקציות, ייצבו את הרובל והאינפלציה למרות הבידוד הכלכלי.

למרות זאת, בטווח הארוך, כלכלנים אומרים שרוסיה, על אף שהיא נמנעת מקריסה מוחלטת, תשלם מחיר כבד על המלחמה: הקיפאון הכלכלי יועמק בשל אובדן השקעות והורדת הכנסות לתושביה.

בעוד אירופה סובלת, רוסיה הצליחה לייצב את שער הרובל, ואת שוק המניות והאינפלציה שלה, באמצעות התערבות ממשלתית נרחבת. הנפט הרוסי מוצא כיום יותר קונים באסיה, אם כי במחירים מוזלים, בעוד לקוחות מערביים נסוגים.

לאחר הסנקציות שהוטלו בשל ההשתלטות על חצי האי קרים ב-2014, הקרמלין בנה כלכלת מבצר על ידי שמירה על חוב נמוך, ועידוד חברות לייצר ולספק מוצרים ומזון בתוך רוסיה.

אף על פי שעסקים בבעלות זרה כמו איקאה נסגרו ורוסיה לא הצליחה לשלם את החוב הזר שלה בפעם הראשונה מזה יותר ממאה שנה, במוסקבה אין תחושה של משבר קרוב. צעירים עדיין הולכים למסעדות, גם כאשר חנויות יוניקלו, ויקטוריה סיקרט וזארה סגורות בקניון הענק בן שבע הקומות.

אבל יש גם מקומות פחות טובים. סופיה סובורובה, שמתגוררת בניז'ני נובגורוד, 440 קילומטרים ממוסקבה, הרגישה את הלחץ על תקציב המשפחה: "אנחנו כמעט לא מזמינים אוכל טייק אווי יותר", אמרה בזמן קניות בסופרמרקט. "פעם זה היה מאוד נוח כשיש לך ילדים קטנים. אנחנו הולכים פחות לבתי קפה. היינו צריכים לצמצם קצת בידור, כמו קונצרטים ותיאטראות; אנחנו מנסים לשמור את זה לילדים, אבל מבוגרים היו צריכים לחתוך את זה".

כלכלנים אומרים ששער החליפין של הרובל, שנסחר היום בערך גבוה יותר מול הדולר מאשר לפני המלחמה, כמו גם הירידה באינפלציה ברוסיה, מציגים תמונה מטעה. הסיבה לכך היא הגבלות המונעות מכסף מקומי לעזוב את המדינה, ומאלצות את היצואנים להחליף את רוב הרווחים הזרים שלהם מנפט וגז לרובל. הכלכלנים אף מציינים כי שער חליפין שכזה הוא כמעט ״מזוייף״.

״שיעור האינפלציה איבד חלקית את משמעותו", כתבה ג'ניס קלוגה, מומחית לכלכלה הרוסית במכון הגרמני לענייני בינלאומיים וביטחון, בניתוח שנערך לאחרונה. הסיבה לכך שהיא אינה אחראית להיעלמות של סחורות מערביות, ואינפלציה נמוכה יותר משקפת כנראה ביקוש ירוד.

בגרמניה אוגרים סולר לייצור חשמל, בצרפת קוראים לאזרחים לחסוך באנרגיה

אחד מיצרני החלב הגדולים בעיר פידינג שבגרמניה, מחוץ למינכן, אסף 200 אלף ליטר של סולר, כדי להמשיך לייצר ולפסטר חלב, ולשמור אותו בקירור. זהו אמצעי הגנה קריטי עבור 1,800 חקלאים חברים ש-50,000 הפרות שלהם מייצרות מיליון ליטר חלב ביום.

הצרות הכלכליות מופיעות גם בשולחן האוכל. קבוצות צרכנים מעריכות שמשפחה איטלקית טיפוסית מוציאה השנה 681 אירו יותר כדי להאכיל את עצמה. "אנחנו באמת מודאגים מהמצב ומהגידול המתמשך במספר המשפחות שאנו תומכים בהן", אמר דריו בוג'יו מרזט, נשיא בנק המזון של לומברדיה, המאגד עשרות ארגוני צדקה המספקים מוצרי יסוד לנזקקים. העלויות החודשיות שלהם עלו השנה ב-5,000 יורו.

נשיא צרפת עמנואל מקרון אומר שהממשלה שואפת לחסוך באנרגיה על ידי כיבוי אורות ציבוריים בלילה ונקיטת צעדים אחרים. באופן דומה, פקידים גרמנים מפצירים באנשים ועסקים לחסוך באנרגיה, וקוראים להפחית שימוש במיזוג שלא לצורך.

ההקשר הוא כמובן החלטתה של שרוסיה לנתק את הגז הטבעי לתריסר מדינות אירופיות. צינור הגז נורד סטרים 1 נסגר לצורך תחזוקה מתוכננת בשבוע שעבר, וקיים חשש שהזרם בו לא יפעל מחדש.

קרסטן ברז'סקי, הכלכלן הראשי של גוש האירו בבנק ING, צופה מיתון בסוף השנה מכיוון שהמחירים הגבוהים פוגעים בכוח הקנייה. ״הצמיחה הכלכלית של אירופה בטווח הארוך, תהיה תלויה בשאלה אם ממשלות יתמודדו עם ההשקעות המסיביות הדרושות למעבר לכלכלה המבוססת על אנרגיה מתחדשת״, אמר. "ללא השקעה, ללא שינוי מבני, הדבר היחיד שנותר הוא לקוות שהכל יעבוד כמו קודם – אבל זה לא יעבוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!