דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פיצוץ בין החקלאים לאוצר: "ההתחייבויות הפכו להמלצות"

בטיוטת ההסכם שהועברה לחקלאים, סעיפים משמעותיים כמו מכסות עובדים זרים, מחקר ופיתוח וסימון ארץ המקור, הפכו להמלצות בלבד | החקלאים: "טיוטת ההסכם מבזה את חקלאי ישראל ואינה תואמת את הסיכום בין הצדדים"

חקלאי מפגין בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
חקלאי מפגין בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
מאיה רונן

ארגוני החקלאים קיבלו לידיהם אתמול (ראשון) את הטיוטה המעודכנת שניסח משרד האוצר להסכם הרפורמה בחקלאות בענף הצומח, אך לדברי נציגי הארגונים, הטיוטה אינה תואמת את ההבנות אליהן הגיעו עם משרדי האוצר והחקלאות לפני שלושה שבועות ואין בכוונתם לאשר את ההסכם.

לפני שלושה שבועות, ב-4 ביולי, גובש הסכם בתיווכו של יו״ר הכנסת מיקי לוי, בין ארגוני החקלאים למשרדי האוצר והחקלאות בכל הנוגע לרפורמה בענף הצומח בחקלאות. בתמורה להסכם הסכימו חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה למשוך את דרישתם לביטול צווי המכס לייבוא פירות וירקות במליאת הכנסת. לאחר שהושג הסכם העקרונות בין כל הצדדים, עברו הטיוטות ליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה, לבחינת ההיבטים השונים וניסוח מסמך סופי לחתימה.

אתמול, בתום שלושה שבועות מאז הוסכמו העקרונות, קיבלה הנהגת ארגוני החקלאים את טיוטת ההסכם שניסח האוצר, אך נציגי החקלאים הופתעו לגלות שהיא אינה תואמת את הניסוחים המקוריים המוסכמים. לדברי החקלאים, כל ה"מקלות" כדוגמת הסרת המכסים מיבוא תוצרת חקלאית, נותרים בתוקף וכל ה"גזרים" שמטרתם יצירת ביטחון להמשך קיומה של החקלאות בישראל הושמטו, הוסרו, או הפכו להמלצות בלבד.

ארגוני החקלאים יגישו את הערותיהם ודרישותיהם בצורה מסודרת למשרד האוצר, ונכון לעכשיו לא תהיה חתימה על ההסכם. בארגונים שוקלים צעדים משפטיים ובוחנים אפשרות להעלות את ביטול הצווים לדיון מחודש.

לדברי החקלאים, סעיפים מרכזיים שעמדו בליבת ההסכם ונוסחו כהחלטות, הפכו בטיוטה החדשה ששלח האוצר להמלצות בלבד. בגרסת האוצר החדשה, אומרים נציגי החקלאים, כל מה שאמורים החקלאים לקבל מנוסח כהמלצה וללא התחייבות ברורה כלפיהם, כך לדוגמה הסעיף הנוגע להקמת ועדת המעקב שתפקידה לוודא את ביצוע ההסכם והשגת יעדיו הפכה בטיוטה החדשה להמלצה בלבד.

ביטול האגרה השנתית על העסקת עובדים זרים, נושא שעומד בליבת ההסכם מבחינת החקלאים, הפך בטיוטה החדשה להמלצה בלבד של גורמי המקצוע במשרדי הממשלה לשר הכלכלה ועדיין מחייב, לדברי האוצר, בחינה משפטית. סעיפים נוספים הקשורים להעסקת עובדים זרים בחקלאות, כמו תוספת מכסה של 6,000 עובדים זרים שטרם חולקה, למרות שבהסכם העקרונות הובטח שתחולק בהקדם. לפי הטיוטה החדשה יתרת המכסה תוקצה בכפוף להמלצה של גורמי המקצוע במשרד החקלאות לרשות האוכלוסין וההגירה. המלצות, לדברי נציגי החקלאים, אינן החלטות ואין בהן יכולת לייצר וודאות, הדרושה לתחום כמו חקלאות.

סעיף נוסף שעליו הוסכם במסמך העקרונות והפך בטיוטה להמלצה בלבד, נוגע להשלמת הליכי החקיקה לסימון ארץ המקור במוצרי חקלאות, לעידוד השקעות הון בחקלאות ולקידום חקיקה שתאפשר מכירה ישירה בשטח חקלאי. תקצוב מחקר ופיתוח, שלו הוסכם להקצות 600 מיליון ₪, הפך בטיוטה החדשה להמלצה של אגף התקציבים לשר החקלאות, ללא התחייבות או עיגון ארוך טווח.

מההנהגה החקלאית נמסר בתגובה: "קיבלנו בתדהמה את הטיוטה החדשה של ההסכם אשר אינה תואמת כלל וכלל את הניסוחים המקוריים ואת ההסכמות אליהם הגענו. הטיוטה החדשה מבזה את חקלאי ישראל. לא ייתכן שכל המקלות בתוקף וכל הגזרים שמטרתם לתת את הביטחון להמשך קיומו של החקלאי והחקלאות הישראלית הושמטו והוסרו והפכו להמלצות בלבד, ללא כל התחייבות עבור החקלאים. אנו לא נחתום על שום הסכם שמעוות את הסיכומים אליהם הגענו ובוחנים את צעדינו המשפטיים לבדוק האם ניתן לבטל את משיכת הצווים בגלל ההטעיה על ההסכם כפי שהיה אצל מיקי לוי ולהחזיר את הצווים לדיון".

על התגובה חתומים ראשי ההנהגה החקלאית: עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים; אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל; דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים; ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית; שי חג׳ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים; יעקב בכר, יו״ר הארגונים הכלכליים של הקיבוצים.

תגובת משרד האוצר טרם התקבלה ותפורסם לכשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!