דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הממשלה מקדמת השכרת דירות לטווח ארוך, בלי התחייבות למחירים ברי-השגה

אושר מסלול חדש שיעניק הטבות מס ליזמים שיבנו בניינים שבהם שני שליש מהדירות (או 10 דירות לפחות) ישמשו להשכרה של 15 שנים לפחות | משרד השיכון: "קיימת התעניינות רבה במיזמים"

פרוייקטים לבנייה חדשה בעיר חריש (צילום: אור גואטה)
פרוייקטים לבנייה חדשה בעיר חריש (צילום: אור גואטה)
דוד טברסקי

הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה במשרד הכלכלה, אישרה היום (שני) את המסלול החדש לקידום מיזמי דיור להשכרה לטווח ארוך. הטבות מס יוענקו לקבלנים שיקימו פרויקטי מגורים בהם שני שליש מהדירות או 10 דירות לפחות יעמדו להשכרה לתקופה של 15 שנים לכל הפחות.

הדיירים בפרויקטים יזכו לחוזי שכירות לתקופה מצטברת של 10 שנים לכל הפחות, ועל אותם החוזים תחול הגבלה על עדכון שכר הדירה לאורך כל תקופת ההשכרה. הדירות, בכל מקרה יידרשו לעמוד להשכרה ל-15 שנים לכל הפחות במצטבר.

מדרג ההטבות ליזמים  יאפשר הנחה של 11% במס חברות ב-5 השנים הראשונות להפעלת המיזם, ב-9% בחמש השנים הבאות וב-7% ב-5 השנים שלאחר מכן, אם תוביל את הפרוייקט עד לסיום 15 השנים. חברה שתבחר להשכיר את הבניין ל-20 שנה ומעלה תזכה למס חברות מופחת בשיעור של 5%.

המסלול החדש, שאושר בחוק ההסדרים האחרון, מאפשר למכור את הפרויקטים בשלמותם למי שימשיך להשכיר את הפרויקט, בין היתר כדי לאפשר את יצירתו של שוק משני להשכרת ארוכת טווח לפרויקטים אלו.

לטענת משרד השיכון והבינוי, מאז שאושר המסלול החדש במסגרת חוק ההסדרים ישנה התעניינות רבה במיזמים, והם צופים כי בשנים הקרובות הוא יעודד בנייה של עשרות אלפי דירות להשכרה ארוכת טווח בכל רחבי הארץ. "מדובר בבשורה אמיתית שתאפשר לשוכרים ודאות וביטחון לשכור דירה לטווח ארוך, כמו בעולם", אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן.

שוק השכירות המוסדי לטווח ארוך טרם הצליח לתפוס אחיזה בישראל, בין היתר בגלל חוסר הכדאיות המובנית שלו ליזמים, שכן מרבית הקבלנים והיזמים לא יכולים להרשות לעצמם החזקה ארוכת טווח בנכס. המבנה הכלכלי שלהם מחייב אותם לסיים כל פרויקט עם רווח משמעותי בחשבון, שכן הרווח שלהם הוא סך הכסף שהם מקבלים על מכירת הדירות, בניכוי ההחזרים על ההלוואות בבנק. דרישה לשמור על בעלות בדירות לאורך שנים רבות מבלי למכור אותן, יוצרת להם "חור" משמעותי במודל העסקי שתמריצי המס אמורים לכסות, לפחות לשנים הראשונות.

לפני נתוני 2021, השיווק של חברת 'דירה להשכיר', מיזם השכירות לטווח ארוך של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, מסתכם עד היום בכ-9,000 דירות בלבד, ובאוצר מציינים שב-2020, שבה אושרו מעל ל-95 אלף דירות במנהל התכנון, רק 4,300 יחידות דיור אושרו לבנייה על ידי מימוש ההטבה (פחות מ-5% מסך האישורים). למעלה מ-80% מהדירות נבנות באזור המרכז ומושכרות במחירי שוק, כך שגם אם התכנית תביא בסופו של דבר להגדלת היצע הדירות להשכרה לטווח ארוך – מעטות מהן צפויות להיות דירות המוגדרות כדיור בר השגה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!