יותר מ-40 אלף עובדים ב-14 מפעילות רכבת בבריטניה ישבתו ממחר (רביעי) בפעם השנייה השנה. הדרישות הבסיסיות של האיגוד הן ביטול הפיטורים המתוכננים, ביטול התוכנית לסגירת משרדי הכרטיסים, שעל פי האיגוד תפגע במשתמשי הרכבת החלשים ביותר, והחזרת עובדים לתחנות הרכבת המוזנחות.
חברת הרכבות הארצית איימה בפיטורים נרחבים וקיצוצים בעבודות תחזוקה שיפגעו בבטיחות העובדים אם השביתה לא תבוטל. "האיגוד ימשיך בשיחות ברצון כן להגיע להסכמה", אמר מיק לינץ', מזכ"ל איגוד עובדי הרכבות, "אבל לא ניכנע לאיומים".
שביתת עובדי הרכבות היא חלק מגל השביתות בבריטניה. עם עליית האינפלציה ל-9.4%, שיא של 40 שנה, עובדים רבים סובלים מיוקר מחיה עולה ושכר קפוא. נהגי האוטובוס בחברת סטייג'קואץ' שובתים מאתמול, ומתכננים לשבות שוב באוגוסט. שביתות נוספות צפויות במכללות, בדואר, בקרב עובדי פינוי האשפה ובאחד מנמלי המכולות הגדולים ביותר בבריטניה. גם טייסי חברת התעופה בריטיש איירווייז הכריזו על סכסוך עבודה, ושביתה בצוותי האוויר של החברה נמנעה בעקבות הסכמה על העלאת שכר של 8%. הדרישה המאחדת את השביתות היא העלאת שכר, בגלל עליות המחירים הגואות.
ביוני התקיימה אחת השביתות הגדולות בהיסטוריה של הרכבות בבריטניה, למשך שבוע. בעקבות השביתה, שכללה גם את עובדי הרכבת התחתית בלונדון, הושג הסכם עם אחת ממפעילות הרכבות על העלאה של 7% בשכר, שהצטרפה להסכם על העלאה של 8.4% בקרב עובדי הרכבת התחתית. אבל כרגע רוב חברות הרכבות מציעות העלאה של 2%, הפערים בין הצדדים גדולים, ונראה שהשביתות הנוספות המתכוננות לאוגוסט ייצאו לפועל.
לינץ' תקף את התקשורת הבריטית על הדיווח המטעה שלה שדרישת האיגוד המרכזית היא העלאת שכר: "רוב תחנות הרכבות חסרות צוות, כשבחלקן אין צוות כלל. במצב כזה הן מושכות פעילות בעייתית, כמו סחר בסמים, שהופך את התחנה למקום לא בטוח ולא מזמין לציבור". לפי לינץ', הדרישות המינימליות של האיגוד נוגעות לפיטורים ולפגיעה המתוכננת בשירותי הרכבות.
אל מול הטענה שהעלאות שכר רק יגבירו את האינפלציה, לינץ' מצביע על הרווחים: "האינפלציה התחילה לפני שבכלל הייתה דרישה להעלאת שכר, ולאחר עשרות שנים של שכר קפוא בקרב סקטורים נרחבים. רוב עובדי הרכבות לא זכו להעלאת שכר בשנים האחרונות, ועובדי ציבור כמו רופאים או אחיות לא זכו להעלאת שכר במשך עשור. הרווחים הם המקור לאינפלציה".
חברות הרכבות נהנות מרווחים שנתיים של מאות מיליוני ליש"ט. ממשלת בריטניה עברה למתווה שבו החברות מקבלות סכום שנתי קבוע מראש שמבטיח את הרווחיות שלהן, בעוד ההכנסות הולכות לממשלה. שתיים ממפעילות הרכבות הגדולות בבריטניה חילקו דיווידנדים בסך 500 ו-355 מיליון ליש"ט ב-2021, וששת המנכ"לים של חברות הרכבות הגדולות מרוויחים יחד 5 מיליון ליש"ט בשנה.
שר התחבורה הבריטי, גרנט שפס, אמר בראיון לרשת סקיי שהשביתה "מיותרת ולא מתקבלת". במטרה למנוע שביתות עתידיות, הוא מתכנן לקדם שני חוקים: הראשון, שדיונים לגביו כבר החלו בפרלמנט הבריטי, יאפשר שימוש בעובדי סוכנות להחליף את העובדים השובתים. השני יעגן בחוק מתכונת מינימום של פעילות הרכבות שאותה לא יהיה ניתן לבטל בשביתה.