דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / איפה הפוליטיקאים ואיפה המציאות

בהתבטאויות הפומביות של מרבית המתמודדים בפריימריז של העבודה, מרצ והליכוד אין זכר למשבר הכלכלי, להתייקרויות, למצוקה הכלכלית-חברתית. לכולם, כך נראה, יש אינטרס להוריד את הדיון הכלכלי מהפרק. אחר כך יאשימו את משרד האוצר

ראש האופוזיציה נתניהו וראש הממשלה לפיד (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ראש האופוזיציה נתניהו וראש הממשלה לפיד (צילום ארכיון: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

הפוליטיקאים בישראל הולכים ומתרחקים מהמציאות. יש חשש אמיתי לאובדן קשר. סרטון התדמית החדש של מפלגת העבודה מציג את המפלגה כסטארט-אפ. הומור של היי-טקיסטים. מפלגת The Work. נו באמת. מיכאלי ממשיכה לפנות לעשירונים המבוססים – הבייס הנוכחי של מי שהייתה פעם תנועת הפועלים.

אין כיום מפלגה יותר מעודכן.ת בפוליטיקת הזהויות מזו של מיכאלי, ועם זאת יש בה מקום לכל כך מעט זהויות. האם יהיו ברשימת העבודה לכנסת הבאה בני פריפריה? עולים מאתיופיה? מחבר המדינות? מושבניקים? מיכאלי אומרת שהיא רוצה להיות מפלגת שלטון, אבל כדי להיות מפלגת שלטון צריך תמהיל רחב ומגוון יותר של החברה הישראלית. The Work לא בכיוון.

***

בליכוד, בעבודה ובמרצ יש בחירות פנימיות. כבוד לדמוקרטיה, אבל זה לא מספיק. צריך לשמור גם על קשר עין עם המציאות. המחירים ממשיכים להשתולל, המערכות הציבוריות נשחקות, ומאות אלפי עובדים נמצאים בסכסוכי עבודה פעילים. אבל בהתבטאויות הפומביות של מרבית המתמודדים בפריימריז של 3 המפלגות האלה אין לכך זכר.

אף אחד מחברי הכנסת לא "מתאבד" על זה. הקמפיין של מרצ מתרכז ב״הצלת הדמוקרטיה״. זהבה גלאון חוזרת, מרצ חוזרת, לאותן סיסמאות ליברליות. הבייס הזה שווה כ-4 מנדטים, שלא משתכרים שכר מינימום.

חברי הכנסת של מפלגת העבודה טרודים בדברים אחרים. ח״כ גלעד קריב מגדיר את ״ההסתה, הגזענות ושלילת השותפות בין יהודים לערבים״ כ״מרכז מערכת הבחירות״ הקרובה; ח״כ אבתיסאם מראענה מקדמת בימים האחרונים שיח על שותפות יהודית ערבית, דמוקרטית; במרכז יומה של ח״כ נעמה לזימי היה מכתב בנושא הליכוד והפרקליטות. הדברים הללו חשובים ככל שיהיו לא נוגעים למציאות הכלכלית של מיליוני ישראלים, ובייחוד לא לשכבות החלשות שהמצוקה וההישרדות היומיומית חונקות אותם.

***

מפלגות השמאל שישבו בממשלה לא שיפרו את המצב הכלכלי של השכבות החלשות. הפערים גדלו בשנה האחרונה, ועשרות מיליארדים מעודפי התקציב נשארו בקופת האוצר. לא על הנושא הכלכלי פירקו מפלגות השמאל את הקואליציה.

גם בליכוד מועמדי הפריימריז לא עוסקים במציאות החברתית. ח״כ מירי רגב עוסקת בימים האחרונים במשפט נתניהו; דודי אמסלם במנסור עבאס; ונתניהו מפרסם סרטי תדמית מדממים על לפיד, גנץ והאחים המוסלמים. אין תוכניות עבודה, אין הצהרות על מדיניות חלופית, אין ביקורת על הצעדים הכלכליים שננקטים. לכולם, כך נראה, יש אינטרס להוריד את הדיון הכלכלי מהפרק. אחר כך יאשימו את משרד האוצר.

***

ראש הממשלה עוסק במציאות הכלכלית בלית ברירה. ולא בהכרח לטובה. אתמול הודיע לפיד על מתווה לטיפול במחיר הלחם. חלק מההתייקרויות בוטלו, חלק נדחו לאחרי הבחירות, הפיקוח על מחיר הלחם יבוטל לגמרי בהמשך. הצעד האחרון מגוחך והפוך למדיניות הרצויה – הגברת הפיקוח על מוצרי יסוד בסביבת אינפלציה גבוהה.

המצב הכלכלי בישראל מחייב התייחסות חירום של הממשלה. כפי שנעשה כשפרצה הקורונה. צריך לסמן יעדים וכלי מדיניות; להקים קבינט לקבלת החלטות; לעקוב ולנתח את הנתונים הכלכליים בארץ ובעולם; להקים צוות מייעץ. כרגע אין לכל אלה זכר ונראה שההתנהלות היא די כאוטית, ממשבר למשבר.

״לא תיתכן מדינה עשירה עם אזרחים עניים״, אמר לפיד בישיבת הממשלה האחרונה, אבל בפועל זה מתאפשר, ועוד איך. הממשלה הרי יכולה להכריז על צעדים שישאירו כסף פנוי בכיסי האזרחים, כמו, למשל, הורדת המע״מ ב-3-2%; סבסוד מעונות היום; הורדת תעריף החשמל; העלאת שכר העובדים במגזר הציבורי; העלאת שכר המינימום; ועוד.

אבל זו לא מטרתה. הממשלה מותירה לשוק החופשי לעשות במשק הישראלי כבשלו. והמפלגות שאמורות להיות אלטרנטיבה עסוקות בכל דבר אחר. כך, הבועות הבאות שיתפוצצו, אחרי בועת ההיי-טק, עלולות להיות המפלגות הפוליטיות בישראל. יש לקוות ש-The Work לא תפשוט רגל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!