דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תוספת יוקר, מענק לעובדים והקפאת מחירים: דרישות ההסתדרות למאבק ביוקר המחיה

בהסתדרות קוראים להפחתה נוספת של המס על הדלק, הגדלת הסבסוד למעונות היום והפחתת תשלומי ההורים במערכת החינוך

מדפי סופרמרקט (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש 90)
מדפי סופרמרקט (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מענקים לעובדים בשכר נמוך, תוספת יוקר לשכירים, הפחתת מחירי החשמל והדלק והקפאתם – אלו הצעדים המרכזיים שדורשת ההסתדרות מהממשלה להפחתת יוקר המחיה, לפי תכנית שהציג היום (שלישי) יו"ר אגף הכלכלה בהסתדרות, אדם בלומנברג.

התכנית גובשה בוועדה מיוחדת שמינה יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, בראשות מנכ"ל ההסתדרות וראש מטה יו"ר ההסתדרות, עו"ד אופיר אלקלעי, ובשיתוף מכון המחקר של ההסתדרות, פורום ארלוזרוב. חבילת הצעדים הוצגה היום (שלישי) לראשונה בכינוס מיוחד של הנהגת ההסתדרות בה קרא בר-דוד לממשלה לפעול להקלת הנטל על האזרחים, על רקע עליות המחירים המתמשכות ועודפי הגבייה הרבים שבקופת המדינה.

בלומנברג ציין בדבריו שהתכניות הכלכליות שהציג עד כה שר האוצר אביגדור ליברמן למאבק ביוקר המחיה הסתכמו ב-4 מיליארד שקלים, למרות שבקופת האוצר נמצאים 32 מיליארד שקלים של עודפי גבייה. "ההסתדרות משקיעה כספים בנושא, ממשלת צרפת משקיעה כספים בנושא ואין סיבה שממשלת ישראל, עם 32 מיליארד שקלים עודפי גבייה, לא תשקיע כספים בהורדת יוקר המחיה. מצבנו התקציבי הטוב ביותר שהיה למדינת ישראל אי פעם. לצערי עד עכשיו כל התוכניות הכלכליות של שר האוצר הסתכמו ב-4 מיליארד שקלים ואינן מספיקות כדי למתן את עליית המחירים".

אלו המרכיבים המרכזיים בתכנית:

סיוע לעובדים: תוספת יוקר לשכירים, ומענק חד פעמי לעובדים בשכר נמוך

הוועדה קוראת לממשלה להעניק לעובדים תוספת יוקר להתמודדות עם עליית המחירים הגוברת. בוועדה ממליצים על מנגנון דומה לתוספת היוקר שהונהגה במשק בשנת 2002, לפיה העובדים יקבלו 90% פיצוי החל מרמת אינפלציה שמעל 4.25% בשנים 2022-2023.

דרישה נוספת של הוועדה היא מענק רוחבי חד פעמי בסך 4,000 שקלים לכלל העובדים המשתכרים פחות משכר מינימום, כדי להתמודד בצורה מיידית עם ההתייקרויות. ההסתדרות קוראת גם לפעולות למיצוי תביעות למענקי עבודה. " לצערי רשות המיסים בתפיסה אקטיבית לא מנגישה את הזכויות לאזרח", אמר בלומנברג, "אנחנו רוצים להרחיב את המיצוי של זכאות למענק עבודה".

הקפאת מחירי המים והחשמל, הורדה נוספת של המס על הדלק

ההסתדרות קוראת גם להקפאת מחירי המים והחשמל תוך שיפוי מלא של החברות, וקביעת תעריף חשמל מוזל עבור 200 קוט"ש ראשונים לתקופת חשבון, בהכפלת מספר הדיירים בדירה. עוד דורשת ההסתדרות הפחתה נוספת של מס הבלו על דלק ב-50 אגורות נוספות עד סוף 2022, כך שיעמוד על 2.63 שקלים לליטר לאחר ההפחתה במקום 3.13 ש"ח לליטר כיום.

בריאות: הגדלת הסבסוד לטיפולי שיניים

בתחום הבריאות קראה ההסתדרות להרחבת סבסוד טיפולי השיניים וסל התרופות לגמלאים. ההסתדרות דורשת מהממשלה להקדים את גיל הזכאות לטיפולי שיניים מניעתיים ומשמרים ל-60, ואת גיל הזכאות לטיפולי שיניים משקמים ל-65, במקום 72 לכלל הטיפולים כיום.

מוצרי צריכה: הקפאת מחירי מוצרים בפיקוח ושיפוי היצרנים

בתחום המזון קראה ההסתדרות להקפאת מחירי המוצרים בפיקוח ממשלתי תוך שיפוי מלא של היצרנים בגין עליות המחירים עד תום שנת 2022, וכן הרחבת הייבוא המקביל וייצור מנגנון של קנסות על יבואנים גדולים המנסים לחסום כניסה של יבואנים מקבילים. עד כה, הממשלה לא בחרה בדרך הזו ביחס למוצרי החלב שבפיקוח וגם למוצרי הלחם, שמחיריהם המרביים יתייקרו.

חינוך: הגדלת הסבסוד למעונות וצמצום תשלומי הורים

ההסתדרות קוראת להוזלת נטל התשלומים על ההורים למערכת החינוך. הצעדים המרכזיים שהוצגו בתכנית הם הרחבת סבסוד מעונות היום להורים עובדים מ-50% ל-75%, הקטנת תשלומי ההורים במערכת החינוך, שעומדים על מאות שקלים בשנה, והקמת מרכזי למידה לילדים ונוער.

תחבורה: הרחבת התחבורה הציבורית ועידוד השימוש בה

בתחום התחבורה כוללת התוכנית הקצאת הכספים מאגרות הגודש שנקבעו בחוק ההסדרים האחרון לצורך הרחבת שירותי התחבורה הציבורית ושבילי אופניים, וכן פעולות לתמרוץ ויתור על רכבים פרטיים. דרישה נוספת היא החרגת מרכיב קצובת הנסיעה בשכר ממיסוי: זאת כדי לשנות מצב אבסורדי המתקיים כיום, שבו ההחזר שמקבל עובד על רכישת חופשי חודשי ממוסה, כך שבפועל הוא אינו מקבל את כל הסכום ששילם.

מצוקת הדיור: הרחבת מלאי הדירות לדיור ציבורי ושכירות ארוכת טווח

בתחום הדיור כוללת התוכנית בין היתר קריאה למדינת ישראל להקצות 10% מכל בניה חדשה לדיור ציבורי ו-10% נוספים לשכירות ארוכת טווח, ונקיטת צעדים למיסוי דירות ריקות וכאלו המשמשות לתיירות קצרת טווח (Airbnb). זאת, לצד הנחות לאוכלוסיות ייעודיות בשיווק קרקעות, הסבת שטחי משרדים לדירות מגורים, ייעול הרגולציה ופיקוח על מחירי השכירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!