דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

אפס עלייה בשכר למטפלות: המלצות ועדת המחירים למעונות לגיל הרך פורסמו רשמית

ההמלצות כוללות את העלאת שכר הלימוד במעונות המפוקחים בעשרות עד מאות שקלים בחודש, כדי לאפשר הגדלה של מספר המטפלות | בניגוד להבטחה לארגונים, הוועדה לא התייחסה כלל לדרישה להעלות את שכר המטפלות הנמוך, שיוצר משבר כוח אדם חמור במעונות

מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

המלצות ועדת המחירים להעלאת תעריף מעונות היום המפוקחים אינה כוללת העלאה בשכר המטפלות-מחנכות העובדות בהן – כך עולה ממסמך ההמלצות שפורסם הבוקר (שלישי). זאת, על אף התרעת המעונות המפוקחים על משבר כוח אדם חריף שבעקבותיו לא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים הבאה.

עדכון התעריף על ידי ועדת המחירים הובטח לארגונים המפעילים את המעונות על ידי משרדי האוצר והכלכלה באוקטובר האחרון, לאחר שהארגונים השביתו את מעונות היום למשך שבוע בדרישה להעלאת שכר המטפלות. בתום השביתה סוכם שתיערך בחינה מחודשת לתעריף שמותר למעונות לגבות, כך שיגלם העלאה של שכר המטפלות, שינויים בעלויות התפעול והגדלת התקינה כך שכל אשת צוות תטפל בפחות ילדים. מלבד זאת ניתן מענק חד פעמי לעובדות המעונות.

ממסמך ההמלצות עולה שהוועדה מציעה לייקר את שכר הלימוד החודשי בסכומים שנעים בין 103 ל-504 שקלים (בין 5% ל-19%) במעון שאינו מוסד ללא כוונות רווח (מלכ"ר) ו- 142-582 שקלים במיעוט המעונות שאינם מלכ"ר. זאת במטרה להגדיל את תקינת אנשי הצוות במעונות ולכסות התייקרויות.

הוועדה מתייחסת גם לאפשרות שחלק מהמעונות לא יצליחו לעמוד בדרישות התקינה החדשות, ובמקרה כזה מוצע לייקר את שכר הלימוד החודשי במעון ב-120 שקלים לתינוקות בלבד (ו-169 שקלים במעונות שאינם מלכ"ר), בעוד שכר הלימוד לפעוט בגיל שנה עד שנתיים יוזל ב-39 שקלים, (וב-6 שקלים במעונות שאינם מלכ"ר) והמחיר לפעוט בגיל שנתיים עד שלוש יישאר זהה (במעון שאינו מלכ"ר הוא יעלה ב-30 שקלים בחודש).

המשמעות היא שהוועדה לא התייחסה כלל להעלאת שכר המטפלות – הנושא המרכזי שבגללו היא כונסה מלכתחילה. בדו"ח הוועדה מופיעה התייחסות אחת בלבד לפיה הוצאות הארגונים המפעילים את המעונות על שכר נמוכות מהסכום שבו תומחר השכר בתעריך הקודם – עלויות המעביד תומחרו ב-8,987 ש"ח לעומת תמחור של 10,902 ש"ח. בארגונים המפעילים אמרו שנדרשת העלאת שכר המטפלות-מחנכות לרמת השכר של סייעות בגני ילדים, שמשמעותה העלאת שכר ממוצעת של 1,500 ש"ח בחודש לכל עובדת.

הוועדה לא התייחסה לכך ששכר מהטפלות במעונות היום הוא הנמוך ביותר בכל שלבי מערכת החינוך. רפורמת הסייעת השנייה שהגדילה את מספר הסייעות בגני הילדים, משרה עם דרישות דומות, תנאים נוחים יותר ושכר גבוה יותר, העצימה את המחסור במטפלות בגיל הרך, ולכך מצטרפת גם השחיקה והסיכונים שהביאה הקורונה בשנתיים האחרונות. מאחר שרוב הארגונים שמפעילים את המעונות הם גופים ללא מטרות רווח, שהסטנדרטים המחויבים בהם והמחיר להורים נקבעים על ידי הממשלה, הדרך היחידה להעלאת השכר היא העלאת התעריף המפוקח, שממנו יכולה להיגזר גם הגדלת הסבסוד הממשלתי להורים.

הוועדה, שלא קיימה שיח עם מפעילי המעונות אלא רק אספה מהם נתונים יבשים, מתעלמת מכך שאין כמעט היתכנות להגדלת התקינה במעונות, שתדרוש גיוס אלפי עובדות חדשות, ללא העלאת שכר המטפלות-מחנכות. גם כיום המעונות מתקשים לגייס עובדות ולשמר עובדות חדשות, ומגיעים למצב של תחלופה גבוהה שפוגעת בילדים.

פורום מפעילי מעונות היום: "המפקירות את מעונות היום והמחנכות-מטפלות"

בפורום מעונות היום המפוקחים תקפו את המלצות הוועדה שלא כללו התייחסות להעלאת שכר המחנכות-מטפלות, וציינו שהן התבססו על "נתונים שגויים ועבודה רשלנית". לדברי הפורום, "מסקנות ועדת סל המחירים מפקירות את מעונות היום והמחנכות-מטפלות. ההמלצות לא עוסקות כלל בהעלאת שכר המטפלות ולא מהוות בשורה להמשך קיום המעונות. אנחנו דורשים משר האוצר להיכנס עמנו למו"מ ישיר באופן מיידי. לא נוכל לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר ו-120 אלף תינוקות ופעוטות ייאלצו להישאר בביתם יחד עם הוריהם.

"ועדת סל המחירים ערכה עבודה רשלנית, בלתי מבוססת, ללא התייעצות עם המעונות ובהתאם הנתונים שהתבססה עליהם שגויים. בין היתר הוועדה מתבססת בעבודתה על מודל של 89 ילדים במעון יום- מודל שלא קיים כלל, מעונות היום פועלים על בסיס מודל של 78 ילדים".

במעונות היום המפוקחים מטופלים כ-120 אלף תינוקות ופעוטות מגיל לידה עד 3 מתוך כחצי מיליון ילדים בגילים אלו. הזכאות למקום במעון נקבעת לפי הכנסת ההורים במטרה לעודד יציאת אמהות לעבודה, או במקרים של ילדים המטופלים על ידי שירותי הרווחה. המחיר במעונות הוא מפוקח והורים שזכאים מקבלים סבסוד. כ-240 אלף תינוקות ופעוטות נוספים מטופלים במעונות יום פרטיים.

המלצות הוועדה: עלייה של עד 582 ש"ח בחודש במחיר למעון

הוועדה מציעה להגדיר רמת מחיר שלישית, ולפצל את רמת המחיר של פעוט שכיום מוגדרת כגיל שנה עד שלוש, לשתי רמות: גיל שנה עד שנתיים וגיל שנתיים עד שלוש. זאת בהתאם לדרישות התקינה (מספר נשות הצוות) השונות בכל אחת מקבוצות הגיל. לדוגמה, במעונות היום המופעלים ע" מלכ"ר מומלץ כי תעריף מעון לגילאי לידה עד גיל שנה  בתקינה החדשה יעלה מ-2,718 ל-3,222 שקלים.

התקינה החדשה נקבעה ע" משרד החינוך בעקבות המעבר של רוב מסגרות הגיל הרך למשרד החינוך, בהם המעונות המפוקחים, וכוללת את הגדלת המטפלות-מחנכות על מספר התינוקות או הפעוטות וכאמור מתומחרת במחיר גבוה יותר. תקינת המטפלות של לידה עד שנה הנוכחית היא מטפלת לכל שישה תינוקות והתקינה החדשה היא מטפלת לכל חמישה תינוקות. התעריף הנוכחי של מעונות המופעלים ע" מלכ"ר עומד על 2,718 שקלים ובתקינה הנוכחית התעריף המומלץ הוא 3,222 שקלים.

בגילאי שנה עד שנתיים התקינה הנוכחית עומדת על מטפלת אחת לכל תשעה פעוטות, ואילו התקינה החדשה עומדת על מטפלת אחת לכל שמונה פעוטות. התעריף הנוכחי של מעונות המופעלים ע" מלכ"ר עומד על 2,888 שקלים ובתקינה הנוכחית עומד על 2,327 שקלים. בשלב השלישי, גילאי 2-3, הוועדה ממליצה להוריד את המחירים מ2,088 ל2,070 במעונות המופעלים ע" מלכ"ר זאת על אף העלאת התקינה בתקינה הנוכחית: מטפלת אחת ל10 פעוטות לעומת התקינה הנוכחית העומדת על מטפלת אחת ל-11 פעוטות.

מלבד תעריפים אלו וועדת המחירים מציינת יוצאי דופן לתעריפים: הראשון הוא תעריף לארגון שאינו מעמיד את התקינה הנוכחית, שכאמור כולל עלייה קלה של המחיר לתינוקות הפחתת המחיר בגיל שנה עד שנתיים והשארת המחיר לגיל שנתיים עד שלוש ללא שינוי. והתעריף השני הוא לארגונים שמפעילים את המעונות ואינם מלכר"ים, מכיוון שרכיבי המס שחלים עליהם הם שונים מאשר מלכ"רים.

ועדת המחירים מוסמכת לקבוע את המחיר להשתתפות תינוק או פעוט במעון מפוקח, אך לממשלה יש כלי נוסף לאיזון עליית המחירים והוא הסבסוד הממשלתי שניתן להורים לפי קריטריונים. ההחלטה על הסבסוד היא נפרדת, ודורשת הגדלת הסכום שמוקצה לתקנות תמיכה ייעודיות, שבשנת 2021 הוצאות הממשלה עליהן עמדו על כ-1.2 מיליארד שקלים. כלומר, הממשלה יכולה להחליט לספוג את עליית המחירים ובכך לא להגביר את הנטל על ההורים, וזאת גם אם העלייה במחיר תהיה גבוהה יותר כך שתוכל לשקף גם את דרישת הארגונים לעליית שכר המטפלות.

ועדת המחירים מורכבת מנציגים ממשרד החינוך ומשרד האוצר וזוהי ההתכנסות הראשונה מ-2012. הומלץ כי התעריפים יעודכנו  לפי מדדים שונים. כך הומלץ כי שכר המטפלות מחנכות יעודכן לפי השכר הממוצע של שירותי רווחה וסעד ללא מגורים ושאר הוצאות המעון לפי מדד המחירים לצרכן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!