דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ועדת העבודה תדון בהפסקת ההסדר שמאפשר לאנשי טלוויזיה וקולנוע לקבל דמי אבטלה

הדיון יתקיים שנתיים לאחר שהשר לשעבר איציק שמולי הכניס את עובדי הענף לצו הביטוח הלאומי, כדי לאפשר סיוע מהמדינה בימי משבר הקורונה | איתמר אביטן, מנכ"ל ארגון אקט: ״המדינה חייבת לדאוג לזכויות סוציאליות גם לעובדים פרילאנסרים כמונו״

מחאת אנשי התרבות ביוני 2020, במהלך משבר הקורונה (צילום ארכיון: יח״צ)
מחאת אנשי התרבות ביוני 2020, במהלך משבר הקורונה (צילום ארכיון: יח״צ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת תדון מחר (רביעי) בהוצאת עובדי תעשיית הטלוויזיה והקולנוע מצו הביטוח הלאומי, המאפשר להם לקבל דמי אבטלה – וזאת על רקע העובדה שגרם למצב בו הם נדרשים כיום לשלם כפל דמי ביטוח לאומי, ולאחר שבאוצר התנגדו למצוא הסדר שימנע מצב זה.

באוגוסט 2020, על רקע משבר הקורונה והשבתת רבות מהפקות הטלוויזיה והקולנוע, יזם שר הרווחה דאז איציק שמולי תיקון לצו הביטוח הלאומי, אשר אפשר לעובדי ענף זה המועסקים ברובם במתכונת 'פרילאנסרים' להיות מוכרים על ידי הביטוח הלאומי כשכירים לצורך קבלת דמי אבטלה (במידה והועסקו במסגרת הסכם כתוב מראש למשך שלושה חודשים או עשרה ימי הפקה).

אלא שבעקבות הצו, נוצר מצב בו עובדים אלו מוצאים עצמם משלמים תשלום כפול לביטוח הלאומי – גם תשלום המקדמות שכן הם מוגדרים ברשות המיסים כעצמאים, וגם הפרשות על ידי המעסיקים. ההתחשבנות ותשלום ההחזרים לעובדים מצד הביטוח הלאומי נעשית רק בדיעבד בסוף השנה, דבר הגורם לעובדים לקשיים תזרימיים.

"פנינו לביטוח הלאומי וביקשנו למצוא הסדר חלופי, בדומה למה שנעשה עבור עובדי השגרירויות המשלמים ביטוח לאומי הכולל דמי אבטלה עבור עצמם ללא 'הפרשות מעסיק'", הסביר איתמר אביטן, מנכ"ל ארגון אקט המייצג את עובדי הפקות הטלוויזיה והקולנוע.

ביוני 2021 נעתר לדבריו הביטוח הלאומי לבקשה ופרסם תיקון אשר עבר את אישור מועצת הביטוח הלאומי. אלא שהתיקון הצריך את חתימת שר הרווחה, וזו דרשה את הסכמת האוצר: "האוצר לצערנו מתנגד. למה? הוא טוען שזה פותח פתח לתשלום דמי אבטלה לעצמאים".

לדבריו, הארגון ניסה להיאבק ככל יכולתו לתיקון המנגנון באופן שיאפשר המשך תשלום דמי האבטלה לעובדים, מבלי לחייב אותם בתשלום כפול לביטוח הלאומי, אולם באוצר התעקשו ועל רקע המשבר הפוליטי נאלץ הארגון להתפשר ולבקש את הוצאת העובדים מפקודת הביטוח הלאומי באופן שלא יאפשר להם לקבל יותר דמי אבטלה. עם זאת, ביקש הארגון מוועדת העבודה והרווחה להחריג מהתיקון את העובדים בסקטור המקבלים כיום דמי אבטלה, באופן שיאפשר לפחות להם להמשיך ולקבל אותם עד שימצאו עבודה חדשה.

״בסופו של דבר המדינה חייבת לחוקק חוק שיגדיר פרילאנסרים שעובדים במתכונת עבודה כמו שלנו, תחת מעסיקים קבועים, כך שיהיו להם זכויות סוציאליות דומות לשכירים משום שהאם אינם באמת עצמאים פר-אקסלנס״, אמר אביטן ל׳דבר. ״אלה לא אנשים שיש להם 'עסק' משלהם, הם עובדים אצל מעסיקים שלושה וארבעה חודשים ברצף והם עובדים לכל דבר ועניין. מעבר לזה, המציאות הזו מדגישה את החשיבות שהפוליטיקאים יפעלו להפחתת כוחה של פקידות האוצר. לא יכול להיות מצב ששר הרווחה רוצה לחתום על צו שבתחום סמכותו ולא יכול לחתום בגלל פקיד אוצר שאינו מכיר את התחום ומקבל עבור השר הנבחר את ההחלטות. עוצמת האוצר לא תאומן, הם מנהלים את המדינה".

בביטוח הלאומי התייחסו לסוגיה: ״סבורים שיש לתת סיוע לפרילנסרים, וטוב יהיה אם החקיקה תותאם לעולם העבודה החדש והמשתנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!