דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סקר כוח אדם

חברה ועבודה / שינוי מגמה? אחוז המובטלים עלה ל-4.9% בחודש ספטמבר

אמנם מדובר עדיין בשיעור אבטלה נמוך, אך במקביל נמשכת מגמה בה יותר עובדים במשרות חלקיות. ויש גם נתונים מעודדים: עלייה בייצוא וחיזוק ענף התעשייה, שיכולים להוסיף משרות איכותיות למשק

אינדיקטורים כלכליים (צילום: נתי שוחט  פלאש 90).
אינדיקטורים כלכליים (צילום: נתי שוחט פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אחרי חודשים רבים של ירידה עקבית באחוזי האבטלה, חלה עליה קלה באחוז המובטלים בחודש ספטמבר, שעלה ל-4.9%, כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עוד עולה מהדוח כי בעוד ירד מספר המועסקים במשרה מלאה, עלה מספר המועסקים במשרה חלקית ברבעון השלישי של 2016. עוד מוקדם לומר האם העלייה באבטלה מבטאת שינוי מגמה משמעותי, אך המעבר של יותר ויותר ישראלים למשרות חלקיות דורש בדיקה מעמיקה, ויכול להוות חלק מתהליך שינוי יסודי במשק הישראלי. עם זאת, נתונים אחרים שפרסם אתמול הלמ"ס יכולים אולי להוות פתח לאופטימיות, עם התחזקות התעשיות החזקות והייצוא, תחומים שמספקים מקומות עבודה רבים ואיכותיים יחסית.

כאמור, אחרי חודשים רבים של ירידה עקבית באחוזי האבטלה, ספטמבר 2016 מסמן שינוי כיוון עם עליה מתונה באבטלה שהגיעה ל 4.9% לעומת 4.6% באוגוסט. אחוזי האבטלה עדיין נמוכים יחסית ושני שלישים מהגדילה באבטלה מקורם בגדילה קטנה במספר המשתתפים בכוח העבודה, העומד על שיעור 64.3% מהאוכלוסייה (לעומת 64.1% בחודש הקודם) כש-12,300 ישראלים נוספו לכוח העבודה. השליש הנוסף מגיע מירידה בשיעור המועסקים של 0.1%. בשורה התחתונה כ-18,400 ישראלים נכנסו למעגל האבטלה בספטמבר, ובחודשים יולי – ספטמבר המשק איבד כ-6,140 משרות.

במקביל לעליה באבטלה, שוק התעסוקה הישראלי רושם נתון שלילי נוסף כאשר מספר המועסקים במשרה חלקית עלה ב-3.2% בעוד מספר המועסקים במשרה מלאה ירד ב-0.6%.

מנגד, הרבעון השלישי הביאו עמו גם בשורות חיוביות בדמות עליה משמעותית של 7.1% ביצוא הסחורות ועליה של 8.1% ביבוא הסחורות. בעוד שהעליה ביבוא היא עקבית מזה זמן רב, העליה בייצוא מהווה שינוי מגמה חשוב לאחר שנראה שענפי היצוא הישראלים נקלעו למשבר בשנה האחרונה. עיקר הגידול ביצוא של יולי עד ספטמבר הוא לארצות הברית שמהווה יעד ל-28% מהיצוא הישראלי. נראה שלהתאוששות של המשק האמריקאי בחודשים יש אדוות המגיעות עד לארץ הקודש.

מכולות בנמל חיפה. צילום: יעקב נעומי / פלאש 90.
מכולות בנמל חיפה. צילום: יעקב נעומי / פלאש 90.

נתון חיובי נוסף המחזק את הגדילה ביצוא הוא הצמיחה של ענף התעשייה בחודשים יוני עד אוגוסט שגדל ב-6.2% והוסיף 1.6% במספר השכירים בו. הענפים המושכים את הייצור התעשייתי כלפי מעלה בחודשים האחרונים היו ענפי הטכנולוגיה העילית הכוללים את תעשיית התרופות, האלקטרוניקה וכלי הטיס. ענפים אלו רשמו צמיחה של  יותר מ-16% לאחר שבמחצית השנייה של 2015 היו ענפים אלה בירידה משמעותית בהיקפי הפעילות בהם. חשוב לציין כי מדובר בענפים בהם השכר והפריון לעובד גבוהים יותר. כמו כן מדובר בתעשייה המהווה קרוב למחצית מהייצוא הישראלי בשנים האחרונות. מול הנתונים החיוביים של תעשיית ההיי-טק, ענפי התעשייה האחרים דווקא רשמו ירידה קלה בהיקפי הפעילות בהם.

לגידול בתוצר התעשייתי ובייצוא יכולה להיות השפעה חשובה על התעסוקה שכן מדובר בענף המעסיק 430,000 עובדים והוא שני רק לענף החינוך בו עובדים 453,000 ישראלים. אגב, ברבעון השלישי עקפה התעשייה את ענפי המסחר הסיטונאי והקמעונאי שדווקא הצטמקו במספר המועסקים בהם. זאת בניגוד למדיניות המוצהרת של יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון, שהציע דווקא לתמוך במשק מוטה ייבוא המבוסס על שירותים ומסחר במקום על תעשייה וחקלאות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!