דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"זו תרמית המאה, תהיה פה מלחמה": החקלאים מזועזעים משינוי הרפורמה

בנוסח החדש של הרפורמה ההטבות לחקלאים הפכו להמלצות, בעוד הגזרות עליהם הוראות מחייבות | מזכ"ל חקלאי ישראל: "משרד האוצר המציא שיטה חדשה: לקחת הסכם ולשנות בניסוח את העקרונות הבסיסיים שלו"

הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: רונן ארליך)
הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: רונן ארליך)
מאיה רונן

"זו רמייה, הפרת אמון של פורר וליברמן, דוגמה בוטה לאי עמידה בהסכמים וחוסר ניקיון כפיים" אומר ל'דבר' החקלאי ברוך לגזיאל, יו"ר ועד מושב אבן מנחם שבגבול לבנון בהתייחס לטיוטת ההסכם שהציג להם משרד האוצר בנוגע לרפורמה בחקלאות, בה הפכו ההסכמות ל'המלצות' של משרד האוצר.

ברוך לגזיאל (צילום: אלבום אישי)
ברוך לגזיאל (צילום: אלבום אישי)

כמו חקלאים רבים ברחבי הארץ, לגזיאל זועזע מהמהלך. "תארו לכם שהמשכורת שלכם הופכת להמלצה ורק אם יתחשק למנכ"ל היא תופקד לחשבונכם? האוצר הוליך את השדולה החקלאית שולל, הוליך שולל את נציגי החקלאים ואת החקלאים. הוא לא הסתפק בזה, אלא ניסה להציג את הנציגות שלנו כשותפה להונאת המאה. הניצול הציני של ממשלת המעבר והמחטף שליברמן עושה הוא כתם על ממשלת השינוי שאנו החקלאים ייחלנו ופיללנו שתגיע והתבדינו. דבר אחד ברור: תהיה פה מלחמה על עתיד החקלאות".

"מביישים את הכנסת"

טיוטת ההסכם לרפורמה בחקלאות שהוסכמה ונחתמה לפני כשלושה שבועות, בתום משא ומתן של חודשים, נמסרה לפקידי האוצר והחקלאות להשלמת ניסוחים ובחינה משפטית. השבוע נחשף המסמך המעודכן, והתגלו פערים שמצביעים על מגמה ברורה בניסוח החדש: מכסי המגן ימשיכו לרדת לפי המתווה שהוסכם ואילו התמיכות הישירות שהובטחו והמשאבים שיועדו לפיתוח ושמירה על יציבות ובטחון המזון הוגדרו מחדש כהמלצות בלבד. במילים אחרות: כל ה"מקלות" נשארו, כל ה"גזרים" הם בגדר המלצה לא מחייבת.

"ליברמן ופורר התחייבו למפלגות הקואליציה שתמורת הסכם בענף הצומח יוסר האיום לביטול צווי המכס בהצבעה בכנסת", אמר ל'דבר' אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, חבר בצוות המו"מ על הרפורמה. "התכנסנו בהזמנת יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי בלשכתו והגענו להסכם עקרונות. ישבו בחדר 15 ח"כים בידיעה שהיה רוב לביטול הצווים. משם יצא יו"ר הכנסת וביטל את ישיבת מליאת כנסת שבה היתה אמורה להיות ההצבעה על ביטול הצווים, כפי שהסכמנו".

אבשלום (אבו) וילן מזכ"ל התאחדות החקלאים (צילום: אלבום פרטי)
אבשלום (אבו) וילן מזכ"ל התאחדות החקלאים (צילום: אלבום פרטי)

לדבריו, המסמך הגיע לידי היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה לניסוחים סופיים ובחינה משפטית, אך השינויים שהוכנסו במסמך הם מהותיים. "ליברמן ופורר מביישים את כנסת ישראל. הם משנים מסמך שבסיסו הוסכם אצל יו"ר הכנסת. גם על יו"ר הכנסת הם שמים פס? ברמה הציבורית מדובר בשערורייה. זו הלבנת פניו של יו"ר הכנסת שבעקבות הסכם העקרונות שהוסכם בנוכחותו ובגישורו הלך וביטל הצבעה בכנסת. מה שהוסכם לא ניתן לערעור.

"הדבר הבלתי נסבל הוא שפקידי הממשלה מחליטים שהם יותר חזקים מהמחוקקים. יש פה בעיה אתית ציבורית קשה והפרה של האיזון בין הרשויות. הרשות המבצעת היא לא מעל הרשות המחוקקת, בטח שלא מעל יו"ר הרשות המחוקקת", אמר וילן.

נכון להיום צווי הפחתת המכסים נותרו בתוקף ופעימה הראשונה של ירידת המכסים ב-16% כבר התקיימה. לדברי וילן החקלאים נותרו חשופים לייבוא בלי שום גב מהמדינה. "מי שיכול לבטל צו כזה הם שר האוצר או מליאת הכנסת. שר האוצר לא יעצור את הצו והכנסת התפזרה.

"כשקראנו את המסמך שניסחו פקידי האוצר והחקלאות הבנו שכל מה שאנחנו מוותרים עליו כלול בנוסח ההסכם וכל מה שאנחנו אמורים לקבל כדי לשמור על יציבות החקלאות מוטל בספק. כל מה שהאוצר היה אמור לתת בתמורה על פי ההסכם לא קורה".

לפי וילן, כל סעיף שכתוב בו סכום כסף לחקלאים הפך בהחלטה הסופית להצעה או המלצה, וכך גם ההבטחה להוריד את מחירי המים. "אנחנו מוותרים על למעלה ממיליארד שקלים הגנה מכסית בשנה ומקבלים בתמורה סיפורי מעשיות. 6 מיליון שקלים שהובטחו למו"פ ופיתוח טכנולוגיות חקלאיות עכשיו מותנים בהמלצה  הם אומרים שהם רוצים לפתח את החקלאות הישראלית, להכניס הרבה יותר טכנולוגיות חדשות, אבל איפה הכסף שהממשלה אמורה לשים על זה? זה לא רציני. יש פה נזק כספי ישיר לחקלאים".

לטענת מקורות במשרד החקלאות, השר פורר מתנגד לכל השינויים והם נעשו שלא על דעתו, אך וילן לא קונה את דברי השר: "אנחנו קיבלנו את הנוסח החדש בשישי בצהריים ממנכ"לית משרד החקלאות, כך שטענותיו של השר על שאינו מגבה את השינויים מוטלות בספק. הם מאשימים את היועצים המשפטיים, אבל אני לא קונה את זה. זה יצא תחת ידם.

"פקידי האוצר יודעים היטב מה הם עושים. אנחנו לא ניתן להם להתחמק. אני למעלה מ-20 שנה במשאים ומתנים כאלה, עוד לא ראיתי התנהלות כזו. ועוד לגלגל עיניים לשמיים לאחר מכן, זאת ממש בדיחה. נראה שמשרד האוצר המציא שיטה חדשה: לקחת הסכם ולשנות בניסוח את העקרונות הבסיסיים שלו ועוד להתפלא מה הבעיה עם זה? דבר כזה עוד לא ראיתי. אנחנו נילחם בזה עד שנשנה את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!