דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חשש ממיתון יחד עם עלייה במספר המשרות: מגמות מעורבות בכלכלת ארה"ב

הצמיחה מקרטעת, מכירות הבתים בצניחה וכלכלנים מזהירים שהשיא עוד לא הגיע | כמעט חצי מיליון משרות נוספות מדי חודש, והאבטלה בשפל | תמונת מצב של כלכלת המעצמה הגדולה בעולם

בניין הבורסה בוול סטריט ניו יורק (צילום:AP Photo/John Minchillo)
בניין הבורסה בוול סטריט ניו יורק (צילום:AP Photo/John Minchillo)

כלכלת ארצות הברית נמצאת בתקופה לא יציבה. הצמיחה מקרטעת, כמות מכירות הבתים צונחת וכלכלנים מזהירים מפני מיתון שנמצא בפתח. אבל הצרכנים עדיין מוציאים, עסקים ממשיכים להרוויח ומאות אלפי משרות נוספות להיצע מדיי חודש.

במקביל, המחירים זינקו לשיא של ארבעה עשורים, והפדרל ריזרב מנסה נואשות לצנן את האינפלציה עם ריביות גבוהות יותר, שמייקרות את ההלוואות עבור משקי בית ועסקים.

הפד מקווה למשוך בחוטי הציר המשולש של חוקי הבנקאות המרכזית: להאט את הכלכלה מספיק כדי לרסן את האינפלציה, אך מבלי לגרום למיתון. קשה שלא להיזכר בשנות ה-70, כאשר ארה״ב סבלה מאינפלציה במקביל לצמיחה איטית, וסבלה למעשה מסטגפלציה.

כיום אמריקה עדיין לא שם, למרות שהצמיחה מדשדשת, שוק העבודה עדיין נראה חזק למדיי, והצרכנים, שההוצאות שלהם מהוות כמעט 70% מהתפוקה הכלכלית, עדיין מוציאים, אם כי בקצב איטי יותר.

אלא שאנשי הפד והחזאים הכלכליים נמצאים באזור לא מוכר בניתוח הנזק הכלכלי מהקורונה. התחזיות שלהם עד כה היו לא מדוייקות בלשון המעטה. הם לא הצליחו לצפות את ההתאוששות המהירה של הכלכלה ב-2020 עם פתיחת הסגרים, או את האינפלציה המשתוללת שהגיעה לאחר מכן.

גם לאחר שהאינפלציה כבר זינקה באביב של השנה שעברה, יו"ר הפד ג'רום פאוול וכלכלנים רבים אחרים ניסו להציג את עליית המחירים כתוצאה "חולפת" בלבד של צווארי בקבוק באספקה, שלא יימשכו לטווח הארוך.

כלכלנים חוששים כעת שהפד, לאחר שהמעיט בערכת האינפלציה, יגיב יתר על המידה בהעלאת הריבית ויסכן את הכלכלה. הם מזהירים את הפד מפני הידוק האשראי בצורה אגרסיבית מדי: "אנחנו לא חושבים שיש צורך להוציא את הפטישים הכבדים עדיין", אמר השבוע איאן שפרדסון, כלכלן ראשי במכון המחקר פנתאון מאקרו אקונומיק.

אבל הבנק המרכזי העלה את הריבית לטווח קצר שלוש פעמים מאז מרץ. בחודש שעבר, בשלושת רבעי האחוז, ההעלאה הגדולה ביותר מאז 1994. הוועדה לקביעת המדיניות של הפד צפויה להכריז על העלאה דומה נוספת בקרוב, וזו הזדמנות טובה להבין את כלכלת ארה״ב במספר תחומים עיקריים.

הכלכלה הכללית

לאחר שצמחה בשנה שעברה לשיא של 37 שנים ב-5.7%, הכלכלה התכווצה בקצב שנתי של 1.6% מינואר עד מרץ בתחילת השנה. ברבעון אפריל-יוני, חזאים העריכו כי הצמיחה הייתה שווה לקצב שנתי של 0.95%. (הממשלה תפרסם את האומדן הראשון שלה לצמיחה באפריל-יוני בסוף השבוע).

חלק מהכלכלנים צופים התכווצות כלכלית נוספת ברבעון השני. אם זה יקרה, זה יגביר עוד יותר את חששות המיתון, שאחת מהגדרותיו הבלתי פורמליות היא שני רבעונים רצופים של ירידה בתוצר. בכל מקרה, הירידה הכלכלית ברבעון ינואר-מרץ נראתה גרועה יותר ממה שהייתה בפועל. זה נגרם על ידי גורמים שאינם משקפים את המצב הבסיסי של הכלכלה: גירעון סחר מתרחב, המשקף את הרצון החזק של הצרכנים ליבוא, גילח 3.2% מהצמיחה ברבעון הראשון. ירידה שלאחר עונת החגים במלאי החברות גרעה 0.4% נוספים.

הוצאות הצרכנים, המוערכת בקצב שנתי צנוע יחסית של 1.8% מינואר עד מרץ, עדיין צומחת. עם זאת, האמריקאים מאבדים אמון: הם מעידים בסקר כי התנאים הכלכליים שלהם הגיעו לנקודת שפל ב-10 השנים האחרונות, כך לפי סקר.

האינפלציה: מכה כואבת מתחנת הדלק ועד מדפי המרכולים

הצרכנים נפגעים בעיקר ממחירים גבוהים בתחנות דלק, בחנויות מכולת ובסוכנויות רכב. מדד המחירים לצרכן של משרד העבודה זינק ביוני ב-9.1% לעומת השנה שעברה, קצב שלא נראה מאז 1981. מחיר הבנזין זינק ב-61% בשנה האחרונה, מחירי הטיסה ב-34%, הביצים ב-33%.

למרות העלאות שכר נרחבות, המחירים עולים מהר יותר מהשכר. בחודש יוני, הרווח הממוצע לשעה ירד ב-3.6% לעומת השנה שעברה, תוך התאמה לאינפלציה.

וולמארט, הקמעונאית הגדולה במדינה, הורידה לאחרונה את תחזית הרווח שלה, והודתה שמחירי דלק ומזון גבוהים מאלצים את הקונים להוציא פחות על פריטים רבים שאינם חיוניים, כמו בגדים חדשים.

עליית המחירים היא שילוב של ביקוש צרכני גבוה ומחסור עולמי בחלקי מפעל, מזון, אנרגיה וכוח עבודה.

כמעט חצי מיליון מקומות תעסוקה חדשים כל חודש

למרות האינפלציה, העלאות הריבית והירידה באמון הצרכנים, עלייה אחת היא בלתי ניתנת לערעור, בשוק העבודה, שהוא עמוד התווך של הכלכלה. בשנת 2021 כולה נקבע שיא של 6.7 מיליון משרות חדשות, ועד כה השנה, הם נוספות בממוצע 457 מקומות עבודה חדשים בכל חודש בארה״ב.

שיעור האבטלה עומד על 3.6% כבר ארבעה חודשים רצופים, שיא חיובי של כמעט 50 שנה. מעסיקים פרסמו כ-11 מיליון משרות פנויות מתחילת השנה, והממשלה אומרת שיש שתי משרות פנויות בממוצע לכל אמריקאי מובטל, נתון שיא נוסף.

ביטחון תעסוקתי וההזדמנות להתקדם לתפקידים טובים יותר מספקים את הביטחון והאמצעים הפיננסיים לאמריקאים, אך לא ברור כמה זמן תימשך תנופת גיוס עובדים.

כדי להמשיך בהוצאות שלהם מול האינפלציה הגואה, האמריקאים משכו חסכונות שצברו במהלך המגיפה.

נתון מעניין נוסף, הוא העלייה במספר האמריקאים המבקשים דמי אבטלה, שעלה לשיא של כשנה, והגיע ל-251 אלף בחודש האחרון. זהו עדיין מספר נמוך, אך הוא מסמל מגמת עלייה.

הייצור התרחב במהלך הקורונה, ואז הגיעו ההתייקרויות

הקורונה אמנם סגרה מאות מיליוני אנשים שלא יכלו לצאת למסעדות, ברים ואולמות קולנוע, אך במקום זאת קנו סחורות רבות, בהם מכשירי חשמל ביתיים, רהיטים, ציוד כושר ועוד.

המפעלים נהנו מ-25 חודשים רצופים של התרחבות, לפי מדד הייצור של המכון לניהול אספקה. ביקוש הלקוחות היה חזק, אם כי צווארי בקבוק בשרשרת האספקה ​​הקשו על מפעלים למלא הזמנות.

אלא שכעת, התנופה מראה סימני דעיכה. מדד ה-ISM ירד בחודש שעבר לרמה הנמוכה ביותר מזה שנתיים, הזמנות חדשות נדחו וגיוס עובדים למפעלים ירד זה החודש השני ברציפות.

אחד מגורמי המפתח הוא שהעלאות הריבית של הפד מייעלות את עלויות הגיוס ואת ערך הדולר האמריקאי מול מטבעות אחרים, מהלך שמייקר את הסחורות האמריקאיות מעבר לים.

"אנחנו בספק אם התחזית לייצור תשתפר בזמן הקרוב", כתב החודש אנדרו האנטר, כלכלן אמריקאי בכיר בקפיטל אקונומיקס. "היחלשות הצמיחה העולמית כתוצאה מהתחזקות הדולר צפוייה לשמור על לחץ על יצרנים אמריקאים במהלך החודשים הקרובים".

הריבית הוכפלה, ומספר עסקאות הנדל״ן ירד ב-17% בשנה

המגזר הרגיש ביותר בכלכלה לעליות ריבית הוא כמובן שוק נוטלי המשכנתאות. שיעורי המשכנתאות עלו יחד עם הריבית של הפד, שהתייצבה על מספר ממוצע קבוע ל-30 שנה של 5.54% בשבוע שעבר, כמעט כפול מרמתו ב-2021.

במקביל, במשרד השיכון דיווחו כי המכירות של בתים צמודי קרקע חדשים ירדו ב-8% בחודש שעבר ממאי וב-17% מיוני 2021. כמו כן, מכירות בתים מיד שנייה ירדו זה החודש החמישי ברציפות, וביותר מ-14% מאז יוני 2021.

בתגובה להאטה, הקבלנים מצמצמים בניית בתים צמודי קרקע, שבנייתם ירדה בחודש שעבר לרמה הנמוכה ביותר מאז מרץ 2020.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!