דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"ביטלת את החתימה, את כבר לא נגד המנהלים": כך איימה חברת טלזר 019 על עובדים שניסו להקים ועד

בית הדין לעבודה קבע שהנהלת החברה העבירה את שמות העובדים שהתאגדו לעובד שדרש מהם לבטל את הצטרפותם, בניגוד לחוק | השופט הורה להנהלה לחדול לאלתר מכל התערבות בהתארגנות | עו"ד אלעד מורג, שייצג את העובדים: "נקווה שהפסיקה תביא את ההנהלה להתעשת"

עו"ד אלעד מורג (צילום: תמי בר שי)
עו"ד אלעד מורג (צילום: תמי בר שי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"ההנהלה יודעת כל מי שחתם. ביטלת את החתימה, את כבר לא נגד המנהלים". האיום הזה הושמע בפני עובדי חברת טלזר 019 שהתאגדו בהסתדרות הפועל המזרחי, בניגוד גמור לחוק שאוסר על הנהלת חברות להתערב במהלכי התארגנות עובדים. בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קבע שהחברה, בבעלות משפחת סלע, פגעה לכאורה בהתארגנות עובדיה, שהחלה לפני כחודש, בהחלטה זמנית כחלק מתביעה בסך חצי מיליון שקלים שתתברר בהמשך בבית הדין. בחברה מכחישים שההנהלה פגעה בהתארגנות.

סגן נשיא בית הדין, השופט צבי פרנקל, הורה להנהלה בצו זמני לחדול לאלתר מכל התערבות בהתארגנות העובדים, ואף מכל פנייה לעובדים בנוגע להתארגנות. נוסף על כך הנחה בית הדין את ההנהלה לאפשר את כניסת נציגי הסתדרות הפועל המזרחי למתחמי החברה בהתאם לחוק.

השופט פרנקל קבע שההנהלה העבירה את רשימת העובדים שחתמו על טופסי הצטרפות להסתדרות הפועל המזרחי לאחד העובדים במוקד החברה באופקים. העובד ישב בחדר שהוקצה לו, קרא לעובדים והחתים אותם על טופסי ביטול חברות בארגון העובדים, תוך איומים והבהרה שההנהלה מתנגדת להתאגדות העובדים. בית הדין ציין בין היתר כי אותו עובד כיתב את מנכ"ל החברה, עזריה סלע, למייל בו העביר להסתדרות הפועל המזרחי את טופסי הביטול.

חבר התארגנות העובדים בחברת טלזר 019 בהחתמת עובדים להצטרפות להתארגנות (צילום ארכיון: אלי אייל, הסתדרות הפועל המזרחי)
חבר התארגנות העובדים בחברת טלזר 019 בהחתמת עובדים להצטרפות להתארגנות (צילום ארכיון: אלי אייל, הסתדרות הפועל המזרחי)

באחת מהשיחות, שהוקלטו והוצגו על ידי הסתדרות הפועל המזרחי לבית הדין, נשמע העובד אומר לעובדת שהצטרפה להתאגדות: "ההנהלה נגד, ולהנהלה יש שמות, בסדר?בואי נגיד ככה, ההנהלה יודעת כל מי שחתם. ביטלת את החתימה, את כבר לא נגד המנהלים".

לדברי השופט פרנקל, "כדי למנוע פגיעה בהתארגנות עובדים ובזכות המוקנית לעובדים, קבע המחוקק שורה 28 של הגבלות ואיסורים החלים על מעסיק ובצדם סנקציה. הוא הבהיר שהחוק והפסיקה מעניקים הגנה מיוחדת להתאגדויות עובדים ראשוניות במקומות עבודה, על רקע פערי הכוחות בין המעסיק לעובדים וניסיונות מעסיקים לסכל התאגדויות בשלביהן הראשוניים.

עוד הוסיף השופט כי בשלב זה אינו מכריע בשאלת יציגות הפועל המזרחי בחברה, שתידון במסגרת ההליך העיקרי, אולם הבהיר כי אין בכך כדי להשפיע על שאלת הזכות של נציגי הארגון להיכנס למתחמי החברה, שכן זו קבועה במפורש בחוק.

שלט של התאגדות העובדים בחברת טלזר 019 (צילום ארכיון: אלי אייל, הסתדרות הפועל המזרחי)
שלט של התאגדות העובדים בחברת טלזר 019 (צילום ארכיון: אלי אייל, הסתדרות הפועל המזרחי)

את נציגות העובדים והפועל המזרחי מייצגים בהליך עורכי הדין אלעד מורג ומוריה גליק. במסגרת הבקשה העיקרית בהליך, שעודה מתנהלת, תובעת הסתדרות הפועל המזרחי את חברת 019 מובייל לפיצויים בסך חצי מיליון שקלים בגין הפגיעה בהתארגנות העובדים, וכן דורשת כי החברה תכיר ביציגותה ותיכנס עמה למשא ומתן לחתימת הסכם קיבוצי.

טלזר 019 היא חברת סלולר ואינטרנט שמפעילה רשת סלולרית וירטואלית תחת המותג 019 מובייל, וכן מספקת שירותי אינטרנט. החברה הוקמה בשנת 2010, על ידי דוד, ידידיה, עזריה ובעז סלע. עזריה סלע משמש כמנכ"ל החברה.

"ההחלטה היא תמרור אזהרה להנהלות"

עו"ד רחלי פרץ כהן, מנהלת האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות בפועל המזרחי: "מאז החל תהליך התאגדות העובדים ב019, ביקשנו לקיים דיאלוג אמיתי ופתוח עם הנהלת החברה. היינו בטוחים שהנהלת החברה תכבד את זכותם הבסיסית של העובדים להיות מאוגדים ותנהל איתנו שיח לשיפור התנאים של עובדי החברה. לצערנו, הופתענו לגלות שהחברה עשתה בדיוק ההפך, ופעלה לפגוע בצורה לא מוסרית כנגד התאגדות עובדיה, ולכן נאלצנו לפנות לבית הדין לעבודה."

עו"ד פרץ כהן הוסיפה ש"החלטת בית דין נגד חברת 019 על פגיעה בהתארגנות, היא צעד חשוב בדרך לשמירה על זכויות העובדים. הנהלת 019 פגעה בזכות העובדים להתארגן כפי שעולה מפסיקת בית הדין לעבודה. ההחלטה מהווה תמרור אזהרה לכלל ההנהלות שלא לפגוע בזכות העובדים להתארגן. למרות מסע האיומים וההפחדות, עובדי החברה לא יוותרו עד אשר יקבלו את היחס והתנאים הראויים. מגיע להם יותר והסתדרות הפועל המזרחי תהיה שם לדאוג לזה".

חברי ועד הפעולה של עובדי טלזר 019 בירכו על ההחלטה וקראו לחברה להיכנס למשא ומתן: "אנחנו אוהבים את החברה והיא הבית שלנו ומאמינים שהיא חברת הסלולר האיכותית בישראל. החלום שלנו להיות מאוגדים היה אחרי שראינו את ההצלחות של שאר איגודי חברות הסלולר בישראל ואחרי שהבנו ש-019 היא חברת הסלולר היחידה שלא מאוגדת והתנאים שלנו נמוכים ביחס למקובל בענף. נלחמנו ונמשיך להילחם כדי שהנהלת החברה תכבד את רצון העובדים. אנו מברכים את הגיבוי שקיבלנו מבית הדין לעבודה ומהסתדרות הפועל המזרחי".

ממשרד עורכי הדין אלעד מורג שייצגו בהליך נמסר: "מברכים על ההחלטה הצודקת שבאה בסיומו של הליך קצר ויעיל. טענות ההנהלה שכוונו למשוך זמן ולהסיט את תשומת הלב מהפרות החוק נדחו. נקווה שהפסיקה תביא את ההנהלה להתעשת, ולחזור לפסים של קיום הוראות החוק והדין, ולכיבוד זכות העובדים להתאגד".

מנכ"ל חברת טלזר, עזריה סלע, אומר ל'דבר' בעקבות החלטת בית הדין: "אף אחד לא פגע, אנחנו לא נגד העובדים. יש עובד שהחליט שזה לא טוב לו, ועשה מה שעשה. האחרונים שיהיו נגד העובדים זה 019. 019 הוקמה במו ידינו ותמיד היינו עם העובדים. העובדה שפתחנו באופקים בזכות הלתת לאחר, ומשלמים מעל המינימום, בגלל שזה אנחנו. בעזרת השם נמשיך להצעיד את החברה עם העובדים המסורים והטובים שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!