דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

מירי רגב בראיון ל׳דבר׳: ״ליברמן מנותק. אני בעד תחרות, אבל חייבים לדאוג לעובדים״

מירי רגב בסלון ביתה: ״תוקפים אותי כי אני חזקה, כי אני סמל, כי אנשים מזדהים איתי״ (צילום: קובי וולף)
מירי רגב בסלון ביתה: ״תוקפים אותי כי אני חזקה, כי אני סמל, כי אנשים מזדהים איתי״ (צילום: קובי וולף)

חברת הכנסת רגב פורסת את משנתה הכלכלית חברתית הייחודית בליכוד; ובדרך לפריימריז לא חוסכת עקיצות: "יאיר לפיד עריץ, מיכאלי שרת תחבורה גרועה, חילי טרופר נהנה ממה שאני עשיתי, עבאס מטעה, מפלגת האולפנים מהנדסת תודעה". והיא? "קודם כל יהודייה"   

גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

מירי רגב מארחת את הריאיון הזה בביתה הפרטי בנעימות ובחום רב. הבית שוקק חיים עם ילדיה ואנשי המטה. הדירה צבעונית, האווירה פתוחה ומחויכת. רגב, במפגש פנים אל פנים, רחוקה, כמעט הפוכה, מהתדמית והנוכחות הבוטה שלה בתקשורת.

יש הבדל בין מירי בחיים האישיים למירי בתקשורת?
״ברור שכשאני בראיון מאוד קצר, וצריך להעביר מסרים ולענות למראיין שמגיע עם אג׳נדה מאוד ברורה, אז צריך לזעזע. אתה צריך לתת תשובות ברורות וחדות, להשאיר חותם״.

כל אחד, מכל צד במפה הפוליטית, בא להשאיר חותם עם סיסמאות חזקות, והחברה שחיה כאן נקרעת.
״זהבה גלאון ושלי יחימוביץ' לא פחות קיצוניות, מיקי לוי לא פחות קיצוני, יאיר לפיד לא פחות קיצוני, וליברמן עם המריצות של החרדים לאשפה לא פחות קיצוני. יש סלחנות לשמאל. לנשים בשמאל ולאנשים בשמאל. ואין את הסלחנות הזו לגבי הימין. ברגע שאתה מבין שזה חלק מהינדוס התודעה, אתה לא נבהל. אתה אומר מה שאתה רוצה להגיד. ותודה לאל שיש היום רשתות – אינסטגרם ופייסבוק וטיקטוק וטוויטר בשביל להעביר את המסרים שלך, כי אתה מבין שבמפלגת האולפנים יערכו כל מה שאתה אומר בשביל להנדס תודעה״.

למה אלה היחסים שלך עם התקשורת?
״תוקפים אותי כי אני חזקה, כי אני סמל, כי אנשים מזדהים איתי, אוהבים אותי כי מבינים שאני מתכוונת למה שאני אומרת. מבינים שאם אני אומרת שאסגור את תיאטרון ׳אל מידן׳, אסגור אותו; וכשאני אומרת שאעביר תקציבים לפריפריה, אני מעבירה תקציבים; וכשאני אומרת שאבנה אולמות ספורט ומגרשי כדורגל בפריפריה, אני עושה את זה; כשאני אומרת שאקים מסילה מזרחית שתחבר את קריית שמונה ואילת, כי מטרו זה חשוב, אבל מדינת ישראל היא לא רק תל אביב, אז אני עושה את זה".

למה הם לא מעריכים את זה?
"הם משתגעים מזה שאני מזיזה להם את הגבינה. הם התרגלו לאכול גבינת שמנת 40% שומן, ופתאום אומרים להם: ׳לא, אתם צריכים להתחלק עם אחרים׳. מי שלא מסוגל להכיל את השלם שאני מייצגת, את זה שיש כאן גם תרבות מזרחית בנוסף למערבית, וגם פריפריה בנוסף למרכז, בז לי. מנסה לפגוע בי".

את נפגעת מקיתונות הבוז והלעג?
״לא״.

נו, באמת.
״בחיי״.

אי אפשר לא להיעלב.
״יכול להיות שבתחילת הדרך הרגשתי לא נוח עם זה, אבל ככל שהתקדמתי וככל שפעלתי וראיתי את אי השוויון המובנה שיש במשרדי הממשלה, את החלוקה הלא שוויונית של תקציבים לפריפריה, הבנתי שאני צודקת, ושאני נוגעת בבטן החלשה שלהם. כשנוגעים להם בבטן החלשה הם צועקים וכועסים ומנסים להפחיד אותי".

את גידלת שריון, והמשפחה?
״לא אגיד שלמשפחה זה לא מפריע מדי פעם, אבל הם תמיד מגבים אותי ותומכים בי״.

ומה את אומרת להם?
"לא צריך להגיד, הם יודעים מי זו אמא שלהם. בסוף החברים והחברות שלהם באים אלינו הביתה ורואים את הבית הפתוח, החום והאהבה. אנשים פוגשים אותי ואומרים לי: ׳וואו איזה שוני בין איך שאת במציאות ובטלוויזיה׳. ברור, כי כל תפקידה של מפלגת האולפנים הוא להנדס את התודעה, לעשות תעמולה, לעשות פייק.

״אברמוביצ׳ים, בן כספיתים, סטייקוביצ׳ים, אייל ברקוביץ׳, מנסים לפגוע בי ברמה האישית. הם לא רוצים אותי חזקה, הם לא רוצים אותי גבוה ברשימת הליכוד. אבל הליכודניקים מבינים שאם יש מישהי עם אומץ, ששומרת על כבודם, זו אני.

״הייתי בתוכנית של אופירה וברקוביץ׳, והוא אומר על חברי הליכוד שהם חברים בארגון פשע. מי יקרא לנו ארגון פשע? מה זה הרצון הזה להעליב אותנו? לקרוא לנו בוטים, צ'חצ'חים, מנשקי מזוזות, משתטחי קברים? אותי זה רק מחזק בתוך הליכוד, כי מבינים שהם רוצים לפגוע בנו דרך זה שהם פוגעים בי״.

יש גבולות שיח שלא תחצי?
״אני בעד ביקורת נוקבת ואמירת אמת ונגד הסתה ואלימות. אם לא הייתי נאבקת על האמת שלי, הייתי מסתובבת בפרמיירות עם כוס יין לבן או אדום, ובזה זה נגמר. אבל לא. בסוף צריך להגיד את הדברים ולהילחם ולהבין שבחברה הישראלית יש עדיין פערים מאוד גדולים בין פריפריה למרכז; שיש אנשים שאין להם ההזדמנות והכלים להילחם בצורה שוויונית, והם רואים בי את הפה שלהם, ואת הנציגה שלהם״.

"אני מסתפקת בחמישייה הראשונה ברשימה"

120 אלף מתפקדי הליכוד יקבעו בפריימריז, שייערכו ב-10 באוגוסט, את הרכב רשימת המפלגה לכנסת.

באיזה מקום תצאי בפריימריז?
״אני מאמינה שאשמור על מעמדי כאישה הראשונה בחמישייה הראשונה של הליכוד. הליכודניקים מכירים היטב את העשייה שלי בעשר השנים האחרונות – גם כשרת התרבות והספורט וגם כשרת התחבורה. בכל תפקיד הבאתי לידי ביטוי את האג׳נדה שבה אני מאמינה, לא סיסמאות על שוויון וצמצום פערים, אלא תכלס, עשייה מול אליטה מאוד חזקה, אליטה שחושבת שהיא זו שקובעת מהי תרבות גבוהה ומה לא, שניכסה לעצמה את התרבות במרכז תל אביב״.

מירי רגב: ״אדם שרואה את הכול דרך החור של הגרוש, לא יכול להיות שר אוצר. כי אין לו חמלה״ (צילום: קובי וולף)
מירי רגב: ״אדם שרואה את הכול דרך החור של הגרוש, לא יכול להיות שר אוצר. כי אין לו חמלה״ (צילום: קובי וולף)

את שואפת להגיע למקום הראשון ברשימה?
״לא. אני מסתפקת בחמישייה הראשונה״.

ואם לא, תתאכזבי?
״אני חושבת שנכון לליכוד שבחמישייה הראשונה שלו תהיה אישה חברתית, לאומית, עם עבר צבאי, שמביאה את החוזק שלה״.

מי עוד יתברג למעלה?
״120 אלף מתפקדי הליכוד יקבעו. זו חגיגה דמוקרטית אמיתית. זה לא יאיר לפיד, שהוא עריץ. תראה את עופר שלח המסכן שרק אמר שהוא רוצה להתמודד בפריימריז ונשלח להמשיך לפרשן ספורט בתקשורת״.

"אני חושבת שליברמן מנותק"

רגב, אחד הסמלים הבולטים של הליכוד בעשור האחרון, מייצגת את הזרם החברתי במפלגה, את "ישראל השנייה". לצד דגל ישראל היא מניפה את דגלי הפריפריה, המזרחיות, ובשנים האחרונות גם את דגל ועדי העובדים. מיקומה ברשימה לכנסת ישקף במשהו גם את כוחו של המחנה החברתי בליכוד.

מה דעתך על ליברמן כשר אוצר?
״אני חושבת שהוא מנותק. הוא לא רואה את הציבור. הוא לא חושב לרגע על המשמעות של עליית מחירי הלחם. בזה שהוא מעז לגעת במחיר הלחם, לחתוך בבשר החי, הוא לא רואה את הילדים שגדלים פה, את ההורים, את הגננות, את המורים, את העובדים.

״אדם שרואה את הכול דרך החור של הגרוש, לא יכול להיות שר אוצר. כי אין לו חמלה. הוא לא רואה את אלה שלא גומרים את החודש. יקר פה. יקר מאוד במדינת ישראל, והולך להיות עוד יותר יקר. בשבוע הבא יעלו שוב מחירי החשמל, וזה ישפיע על כל המחירים בשוק, על הקירור, על ההובלה. מחירי הדיור קפצו בשנה האחרונה ב-16.5%. זו לא מציאות שאפשר לחיות איתה״.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו וחברת הכנסת מירי רגב. ״בתקופתו, נתניהו הצמיח את מעמד הביניים. השכבות החלשות עלו ברמתם הכלכלית״ (צילום ארכיון: גילי יערי/פלאש90)
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו וחברת הכנסת מירי רגב. ״בתקופתו, נתניהו הצמיח את מעמד הביניים. השכבות החלשות עלו ברמתם הכלכלית״ (צילום ארכיון: גילי יערי/פלאש90)

ליברמן אמר שהמודל שלו זה נתניהו 2003.
״ליברמן היה מאוד רוצה שנתניהו יהיה המודל שלו. נתניהו הוציא את מדינת ישראל משלושה משברים הכי גדולים שהיו פה. אחד ב-2003, משבר האינטרנט; שני ב-2008, משבר המשכנתאות; ושלישי ב-2020, הקורונה".

ב-2003 נתניהו הכה בחלשים ביותר. בחד הוריות. בחרדים.
״נתניהו תמיד דאג לחזק את כלכלת ישראל, ובדרך הזו כולם הרוויחו״.

נתניהו כיום חברתי?
״אני חושבת שנתניהו בהחלט חברתי, מבין את המצוקה, מבין את הקשיים של הציבור. בתקופתו, נתניהו הצמיח את מעמד הביניים. השכבות החלשות עלו ברמתם הכלכלית. מעמד הביניים צמח. אנשים ב-12 השנים האחרונות נסעו יותר לחו״ל, קנו יותר, נשאר להם יותר כסף בכיס כי הייתה צמיחה במשק, וזה הגיע אל האנשים. היום אנשים חוזרים לגור עם ההורים שלהם, קשה להם לגמור את החודש, אנשים הולכים וגונבים אוכל. הפערים גדלו. זה דבר שלא יכול להיות״.

"ארנון בר-דוד עושה נכון, ושאפו ליפה בן דוד"

את תומכת במאבק ההסתדרות ביוקר המחייה?
״ארנון בר-דוד עושה נכון שהוא יוצא במאבק נגד המונופולים. אותם אנשים שרוצים, בתקופה כזו קשה, להרוויח על חשבון ציבור שבקושי גומר את החודש, זו חזירות. ארנון נלחם למען זכויות העובדים בכל המגזרים".

מה הליכוד יעשה אחרת מליברמן?
״נוריד מחירים, נוריד מיסים, נסבסד מוצרי יסוד, נטפל במונופולים הגדולים״.

איך?
״כפי שעשינו בעבר. בקורונה חילקנו מענקים ותמריצים. אני בעד לסייע לחלשים, להעלות את שכר המינימום, להעלות את השכר במגזר הציבורי, לצמצם את תופעת עובדי הקבלן, לאפשר לחיות בכבוד. חייבים להעלות שכר גם למורים, לגננות, לסייעות, אלו שמטפלות כל יום בילדים שלנו״.

יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וחברת הכנסת מירי רגב. ״עושה נכון כשהוא יוצא נגד המונופולים״ (צילום ארכיון: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וחברת הכנסת מירי רגב. ״עושה נכון כשהוא יוצא נגד המונופולים״ (צילום ארכיון: אגף הדוברות בהסתדרות)

יותר ממה שהאוצר הציע למורים?
״כן. אני תומכת ביפה בן דוד ובמאבק שלה, אני גם מכירה אותה אישית. היא עושה עבודה מצוינת, לא רואה בעיניים אף אחד חוץ מהמגזר שאותו היא מקדמת, ושאפו לה על זה״.

מאיפה תביאו את הכסף?
״יש 50 מיליארד שקלים בקופת האוצר, הכנסות מעבר לצפי. הוצאנו את הגז מהמים, כששלי יחימוביץ׳ ולפיד התנגדו לזה. הבאנו כסף שיכול ללכת לשכבות החלשות, לניצולי השואה, לאימהות חד הוריות, לחלשים. אבל הממשלה הנוכחית לא משתמשת בו כדי שאנשים יחיו בכבוד״.

יהיה באמת הבדל בין המדיניות שלכם לזו של הממשלה הנוכחית או שזה רק סמנטיקה?
״יהיה הבדל. אני בעד הורדת המע״מ. נלחמתי שלא יהיה מע״מ על פירות וירקות. אני בעד הורדת תעריף החשמל״.

סבסוד מעונות היום?
״בעד, חד וחלק״.

לא עשיתם את זה.
״עשינו דברים אחרים. העובדה היא שבתקופת הליכוד מעמד הביניים צמח, וצמצמנו פערים״.

יכולתם לעשות יותר.
״יכולנו לעשות יותר, ותמיד אפשר לעשות יותר, אבל ממשלת השינוי לרעה לא עשתה כלום. היא עשתה רק נזק״.

אוהל מחאה של החקלאים בגבול הצפון. ״ליברמס אמר שצריך לייבא ביצים מאוקראינה, בוא נראה כמה זה יעלה עכשיו. אותנו מעניינים הלולנים בצפון״ (צילום ארכיון: מאיה רונן)
אוהל מחאה של החקלאים בגבול הצפון. ״ליברמס אמר שצריך לייבא ביצים מאוקראינה, בוא נראה כמה זה יעלה עכשיו. אותנו מעניינים הלולנים בצפון״ (צילום ארכיון: מאיה רונן)

את בעד הורדת מכסים?
״תראה, ליברמס אמר שצריך לייבא ביצים מאוקראינה. בוא נראה כמה תשלם עכשיו על ביצה מאוקראינה. אנחנו נלחמנו עם החקלאים גם נגד רפורמת שמחון וגם נגד הרפורמה של אורית נוקד, שהייתה שרת החקלאות בזמנו. לא נתנו לדברים האלה לעבור, כי הלולנים בצפון מעניינים אותנו, כי אני רואה את כל החקלאים בערבה, שהבת שלי עבדה שם״.

את נגד הרפורמה בחקלאות?
״חד משמעית כן. אני בעד ותמכתי בחקלאים״.

מה לגבי פתיחת השווקים לייבוא?
״פתיחת השווקים מסייעת בהרבה מאוד דברים לתחרות, אבל אם כתוצאה מזה אנחנו פוגעים בחקלאים שלנו, פוגעים במגדלי הפירות והירקות שלנו, אז צריך לעשות איזונים נכונים. זה התפקיד של הממשלה לעשות אותם כך שבסוף הציבור הוא זה שיזכה״.

״אני רואה בוועדים את הפתרון לא את הבעיה"

רגב יודעת שלא כולם בליכוד שותפים לדעותיה החברתיות. ״יש מי שאולי לא מתחבר לאמירות שלי של הגנה על ועדי עובדים ופיקוח על מחירים, כמו בלחם״, היא אומרת, ״אבל אני לא נבהלת. אני הולכת עם האמת שלי״.

הבעת תמיכה בוועדי עובדים. נתניהו לא מתנגד להתאגדויות עובדים?
״אני לא חושבת. נתניהו מאמין בכלכלה חופשית, אבל גם בזכויות העובדים. כולנו מבינים את החשיבות של זה. כשהגעתי להסתדרות לא סתם אמרתי: ׳שלום לפנקס הכחול, להתראות הפנקס האדום׳".

נתניהו לא כעס על האמירה הזו?
״לא. הוא מעולם לא דיבר אתי על זה, ולא אמר לי שהוא כועס על זה. כולנו מבינים שרוב חברי הוועדים הם ליכודניקים, כולם מבינים שאפשר לחיות עם כלכלה חופשית לצד זכויות עובדים. גם העובדים עצמם מאמינים בכלכלה חופשית, ובשוק חופשי, כי גם הם רוצים ליהנות ממוצרים זולים יותר״.

ח״כ ישראל כץ. ״בתקופה שהוא היה שר אוצר היתה שנה מאוד קשה של קורונה, של שומר חומות, ובסופו של דבר עדיין העברנו מענקים, ועשינו חל״תים״ (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
ח״כ ישראל כץ. ״בתקופה שהוא היה שר אוצר היתה שנה מאוד קשה של קורונה, של שומר חומות, ובסופו של דבר עדיין העברנו מענקים, ועשינו חל״תים״ (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)

כשישראל כץ היה שר אוצר הוא רצה לקצץ בשכר עובדי המגזר הציבורי. מה דעתך עליו?
״אני לא מחלקת ציונים. בתקופה שהוא היה שר אוצר הייתה שנה מאוד קשה של קורונה, של שומר חומות, ובסופו של דבר עדיין העברנו מענקים, ועשינו חל״תים, ונתנו תמריצים. זאת הייתה מדיניות הממשלה בהובלת ראש הממשלה, ושר האוצר היה חלק ממנה.

״תראה מה קורה היום, בכל העולם יש אינפלציה, ובקופת המדינה יש 50 מיליארד שקלים. ומה הם עושים? במקום להוריד מיסים, במקום לסבסד מוצרים ושירותים, מחיר הלחם עולה. החשמל עולה, הדלק עולה, הדיור עולה. זו מציאות שאי אפשר לחיות איתה. זו ממשלה מנותקת שלא רואה את הציבור, והעובדים לא מעניינים אותה. מה שמעניין אותם זה רעש האספרסו בבתי הקפה בצפון תל אביב״.

בליכוד יש מי שלא אוהב את הוועדים.
״אני רואה בוועדים את הפתרון לא את הבעיה. בארה"ב, הכלכלה החופשית הגדולה ביותר בעולם, יש ועדים חזקים והם מטפחים אותם, כי הם מבינים שאם העובדים מרוצים וההנהלה מרוצה, האזרח מרוויח.

״אני בעד תחרות, אבל אני גם בעד לדאוג לעובדים. גם הם רוצים שהמחירים ירדו, ושמחירי הביצים ירדו, ושמחירי המזון ירדו. גם הם מבינים שתחרות עוזרת להם ומסייעת להם. אבל לא יכול להיות שיחשבו שעובדים הם מתחת לרדאר ולא ידאגו להם, ולא יהיו להם זכויות. לא. יש מצב של ווין ווין״.

מי בני הברית שלך לתפיסות האלה בליכוד?
״חברי הכנסת החברתיים בליכוד הם בני הברית שלי. חיים כץ  שימש כיו״ר ועדת העבודה והרווחה משך שנים, והיה שר רווחה מצוין. אני מקווה שהוא יבחר גבוה כדי שנמשיך לפעול בתוך הליכוד לחיזוק המחנה החברתי, וכדי שבסופו של יום נביא לצמצום הפערים ואי השוויון בחברה הישראלית״.

ח"כ חיים כץ. ״אני מקווה שהוא יבחר גבוה כדי שנמשיך לפעול בתוך הליכוד לחיזוק המחנה החברתי״ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ חיים כץ. ״אני מקווה שהוא יבחר גבוה כדי שנמשיך לפעול בתוך הליכוד לחיזוק המחנה החברתי״ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אולי השכבות החלשות צריכות להצביע לעבודה ולמרצ, שמדברות על מדינת רווחה שדואגת לכלל האזרחים.
״אנשים יודעים טוב מאוד שהם מדברים רק בסיסמאות, ויודעים שמה שמעניין אותם זה רק הבייס שלהם בתל אביב. זה כמו שאת רון חולדאי מעניינים רק צפון ומרכז תל אביב. אם דרום תל אביב היה מעניין אותו, אז הוא היה מוצא דרך לחלק את כל הסודנים שהגיעו לשם גם קצת בצפון ומרכז תל אביב. למה לא? כי זה לא מעניין אותו. דרום תל אביב נחלשה עוד יותר, והוא לא עשה עם זה כלום. זה אנשים שטובים בדיבורים, אבל בתכל׳ס מה שמעניין אותם זה רק האליטה. רק האליטה״.

"מרב מיכאלי שרת תחבורה גרועה"

רגב רוצה לחזור להיות שרת התחבורה. היא רואה במשרד התחבורה את אחד המשרדים החברתיים החשובים בישראל, ואומרת שלא סיימה את העבודה שהחלה שם.

מרב מיכאלי הייתה שרה טובה?
״גרועה״.

למה גרועה?
״היא לא מבינה את המערכת הכלכלית חברתית וההשפעה של משרד התחבורה על אזרחי המדינה – בים, באוויר וביבשה. היא לא מבינה שכשאתה מעלה את מחירי התחבורה הציבורית אתה בעצם מבטל את כל המדיניות שהובלנו משך שנים, שאדם יוותר על הרכב הפרטי שלו וייסע בתחבורה ציבורית.

״היא לא מבינה שצריך לייצר יותר תשתיות ולהרחיב את כלי התחבורה הציבורית, להביא יותר כלי הסעה המונית – כמו רכבת הגלגלים הראשונה (רכבת שנוסעת על כביש) שהבאתי מסין, או כמו שאטל ימי שיש בהרבה מדינות בעולם, ואפשר להפעיל אותו מעכו לחיפה, ומחיפה לתל אביב. היא לא מבינה את זה״.

שרת התחבורה מרב מיכאלי. ״היא לא מבינה את המערכת הכלכלית חברתית וההשפעה של משרד התחבורה על אזרחי המדינה – בים, באוויר וביבשה״ (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שרת התחבורה מרב מיכאלי. ״היא לא מבינה את המערכת הכלכלית חברתית וההשפעה של משרד התחבורה על אזרחי המדינה – בים, באוויר וביבשה״ (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

המטרו פרויקט טוב?
״פרויקט טוב רק אחרי שממשלת ישראל תחבר את מדינת ישראל מקרית שמונה ועד אילת. כל עוד לא עושים את זה, לא צריך מטרו. יש לך היום ׳דנקל׳ – רכבות קלות שמחברות את כל גוש דן; יש לך את ה׳אופנודן׳ – שמאפשר לנסוע בשביל אופניים מחולון לבת ים, ולתל אביב״.

את נגד המטרו?
״אני אומרת שתקציב של 200 מיליארד שקלים על מטרו, כשמדינת ישראל לא מחוברת, כשחסרים שבילי אופניים בפריפריה, זה בלתי אפשרי. ההיפך, בוא תשקיע בציר המזרחי, ברכבת שתחבר את כל המדינה. ככה אפשר לפזר תחבורה ולייצר תעסוקה. ככה יהיה אפשר לגור בגליל, ותוך שלוש שעות להגיע לתל אביב ובחזרה הביתה. למה לחזק את תל אביב ולא את הדרום? אבל כשאין תפיסה כזו ואין דרך, ויש רק טיקטוק, ומזגניות, ופקקות, אז זה המצב״.

את רואה את עצמך שרת האוצר?
״אני לא פוסלת את זה, זה אחד התפקידים החשובים במדינת ישראל, אבל אם אתה שואל אותי מה הייתי רוצה לעשות, זה לחזור להיות שרת התחבורה. זה משרד משפיע מאוד על הכלכלה והחברה".

רק שרת תחבורה?
״משרד השיכון יחד עם מנהל מקרקעי ישראל הוא גם משרד שיכול, אם מנהלים אותו נכון, להביא לשינוי חברתי גדול. משבר הדיור גדול מאוד. אני רוצה משרד שיש לו השפעה על ההיבטים החברתיים במדינת ישראל. מי חשב שמשרד התרבות והספורט הוא חברתי? אף אחד לא ראה בו כזה״.

"לפיד, כשמונה לראש ממשלה, לא הלך לכותל"

רגב היא אחת המקורבות ביותר לנתניהו.

מה סוד קסמו של נתניהו?
״המנהיגות שלו, הכריזמה שלו, אהבת הארץ. להוביל את מדינת ישראל בנחישות כזו, אלה דברים שאין לכל אחד. הוא מגיע לאירועים והוא כמו רוק סטאר. הייתי אתו בביקורים בחו״ל וראיתי איך מנהיגי העולם מתייחסים אליו.

"נתניהו הוא מנהיג עם עוצמה. הוא שומר על האינטרסים הביטחוניים והלאומיים שלנו. תשווה אותו לחבורה של מתרפסים – כמו בני גנץ, יאיר לפיד ואחרים – בפני עבאס והתנועה האיסלמית, שלא יודעים ולא מבינים מה זה לנהל מדינה. הם לא מבינים את העניין של הסיפור היהודי. נתניהו מחובר ליהדות, לזהות היהודית, ואנשים מעריכים את זה".

ראש הממשלה יאיר לפיד. ״ששואלים אותו איך אתה מגדיר את עצמך, הוא אומר ישראלי ולא יהודי״ (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד. ״ששואלים אותו איך אתה מגדיר את עצמך, הוא אומר ישראלי ולא יהודי״ (צילום: חיים צח / לע"מ)

לפיד לא מבין את הסיפור היהודי?
״הייתי יושבת ראש ועדת סמלים וטקסים, ותמיד כשמנהיג מגיע לארץ הוא מגיע לשני מקומות: לכותל וליד ושם. זה חלק מהפרוטוקול. כשנשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, הגיע לארץ הוא ביקר ביד ושם אבל לא הלך לכותל. טוב שהוא ביקר ביד ושם, וזה חשוב מאוד, אבל גם הכותל הוא סמל שלנו. הוא כן הלך לביקור במזרח ירושלים.

״לפיד, כשמונה לראש הממשלה, לא הלך לכותל, כי הסיפור היהודי לא מעניין אותו. כששואלים אותו איך אתה מגדיר את עצמך, הוא אומר ישראלי ולא יהודי. זה אובדן הכוח של המדינה הזו״.

מירי רגב בכותל המערבי. ״אני נמצאת במדינת ישראל בגלל שאני יהודייה״ (צילום: אלבום פרטי)
מירי רגב בכותל המערבי. ״אני נמצאת במדינת ישראל בגלל שאני יהודייה״ (צילום: אלבום פרטי)

גם את מגדירה את עצמך ישראלית.
״אני קודם כל יהודייה״.

ואחר כך ישראלית?
״קודם כל יהודייה ורק אחר כך ישראלית. אני נמצאת במדינת ישראל בגלל שאני יהודייה״.

ואם מישהו מגדיר את עצמו קודם כל ישראלי ורק אחר כך יהודי, מה זה אומר על הערכים שלו?
״לא אני צריכה להגיד מה זה אומר על סט הערכים שלו, נעשו על זה מחקרים באוניברסיטת  תל אביב ובאוניברסיטת חיפה, ומה שהם אומרים זה שמי שמגדיר את עצמו קודם כל ישראלי הוא בדרך כלל חילוני, מהשמאל, לא מחובר למסורת, ובדרך כלל אשכנזי. מי שמגדיר את עצמו יהודי, הוא בדרך כלל מסורתי, מחובר לזהות היהודית מאוד, מזרחי לרוב, ומצביע לימין. לא אני עשיתי את המחקר״.

"חילי טרופר נהנה מכל מה שאני עשיתי"

רגב מתגאה מאוד בתפקידה כשרת התרבות והספורט במשך 5 שנים, ומספרת שהשאירה אחריה מורשת.

מה עשית שונה ממה שמחליפך, השר חילי טרופר, עושה?
״
חילי נהנה מכל מה שאני עשיתי. נתתי לו במתנה מספריים, שילך לגזור את הסרטים של כל מה שאני עשיתי. מספריים ודיסק של מוסיקה אנדלוסית״.

מה את עשית?
״עשיתי מהפכה. הגדלתי את תקציב התרבות מ-700 מיליון שקלים ליותר ממיליארד שקלים. הבאתי תרבות לפריפריה. הבהרתי שהתרבות לא נולדה בתל אביב. הם לא בעלי הבית של התרבות. הקמנו תיאטרון בפריפריה ומוסיקה בפריפריה, פסטיבלים".

רגב בהיותה שרת התרבות במשחק בין בית"ר ירושלים לבני סכנין. ״לא הייתה ממשלה, ולא הייתה שרה במדינת ישראל, שנתנה כמוני כל כך הרבה למגזר הערבי״ (צילום ארכיון: רוי אלימה/ פלאש90)
רגב בהיותה שרת התרבות במשחק בין בית"ר ירושלים לבני סכנין. ״לא הייתה ממשלה, ולא הייתה שרה במדינת ישראל, שנתנה כמוני כל כך הרבה למגזר הערבי״ (צילום ארכיון: רוי אלימה/ פלאש90)

איזו תפיסת עולם כיוונה אותך?
״שתרבות היא זהות, וכל אחד יכול ליהנות ממנה. תרבות היא לא רק כינור ,היא גם עוד. אין תרבות גבוהה ותרבות נמוכה. יש במה שעליה כל אחד מנגן בכלי הייחודי שלו, וביחד מנגנים מנגינה נפלאה.

״דבר שני, כשנכנסתי לתפקיד אמרתי שאסגור את תיאטרון אל מידן, את אותם תיאטראות ואותם ארגונים שמשתמשים בכסף ציבורי כדי לשבח ולהלל מחבלים. אותו מחבל, וואליד דקא שרצח את משה תמם ז״ל, זה לא יקום ולא יהיה. ואכן סגרתי את אל מידן.

״בפרס אופיר, שרובו ממומן ממשרד התרבות, עמד תמר נאפר ושר שיר של דרוויש שאומר אנחנו נאכל את הבשר שלכם, של היהודים. ואני אומרת: עם כל הכבוד, שיר שאומר שיאכלו את הבשר שלנו, היהודים, זה שיר שלא מקובל עלי״.

כל שיר של דרוויש פסול?
״מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. אנחנו רוצים לחיות בשלום עם הערבים שחיים פה. לא הייתה ממשלה, ולא הייתה שרה במדינת ישראל, שנתנה כמוני כל כך הרבה למגזר הערבי – אם ברמת התרבות, אם ברמת מגרשי הספורט. כשבאתי לרהט, אמר לי ראש העיר: ׳אני לא אוהב את הליכוד, אבל אני מת עליך׳. אמרתי לו ׳אל תגזים׳. אמר לי: ׳כי את נתת לנו׳.

״נתתי תקציבים, נלחמתי ביועצת המשפטית כדי שתרבות במגזר החרדי ובמגזר הערבי תוכל להיות גם בהפרדה. הפרדה זו לא הדרה. דינה זילבר אמרה לי: ׳לא, אסור לעשות את זה, כי צריך לעשות הכול ביחד במרחב הציבורי׳. אמרתי: ׳למה הכול ביחד במרחב הציבורי? בואי נכבד את התרבות שלהם. אם הם מחלקים את האירוע לנשים לבד, וגברים לבד, שיעשו את זה, כל עוד יהיה גם לנשים, וגם לגברים׳. הבאתי את הבריכה הכי גדולה בדרום לרהט, כי חשבתי שזה נכון שכולם ייהנו.

״הקמנו גם תזמורות ערביות. אני אוהבת את תרבות המזרח. לכן בזמנו, לצד הפילהרמונית, הבאתי את האנדלוסית הלאומית. הקמתי 24 בתי מייסדים שיספרו את הסיפור של ההורים שלנו, שבנו את הארץ הזו״.

"אני לא צריכה את עבאס כדי לשלב את החברה הערבית"

את שונאת ערבים?
״חס וחלילה. מה פתאום שונאת ערבים. ההורים שלי באו ממרוקו ומספרד. הם חיו עם מוסלמים. יש לי המון חברים מוסלמים, יש בתנועת הליכוד המון חברים מוסלמים״.

את בעד שילוב של החברה הערבית בישראל?
״לא רק שאני בעד, אני חושבת שזה נחוץ וחשוב. ככל שיהיה פה שילוב של החברה הערבית נהפוך לחברה הרבה יותר חזקה ובריאה. אני חושבת שמה שהם רוצים זה בדיוק מה שאני רוצה – שהילדים שלנו ילמדו, שתהיה להם משכורת טובה, פרנסה טובה, אני מתנגדת לאלה שלא נאמנים למדינה ונותנים רוח גבית לארגוני הטרור״.

רע״ם זה לא ארגון טרור.
״רע״ם והתנועה האיסלאמית חושבים שמדינת ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה״.

הם בעד שילוב.
״לא, לא, לא. עבאס מטעה. הוא מחייך אבל בסופו של דבר הוא עובד במועצת השורא ואצל התנועה האיסלמית. הוא רוצה שהמדינה תהיה כלל אזרחיה. ואני מודיעה שאם יש משהו שאלחם עליו זה שמדינת ישראל תישאר מדינת העם היהודי והלאום היהודי. זה הכוח שלנו.

ח״כ מנסור עבאס. ״רע״ם והתנועה האיסלמית חושבים שמדינת ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה״ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח״כ מנסור עבאס. ״רע״ם והתנועה האיסלמית חושבים שמדינת ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה״ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

״מדינות דמוקרטיות יש רבות. הכוח שלנו זה החיבור שלנו לזהות היהודית, לסמלים היהודים, למנורה, לכותל. אם תלך ליהודה ושומרון, למערת המכפלה, לעיר דוד, כמה שתחפור לא תמצא מטבע פלסטיני בן 3,000 שנה, אבל כן תמצא מטבע עברי בן 3,000 שנה. כל עוד הם מכבדים את זה שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, אין לי שום בעיה איתם״.

את לא סומכת על עבאס שהוא באמת רוצה שילוב? הוא עשה צעדים מרחיקי לכת.
״אני לא סומכת עליו. חוץ מזה, אני לא צריכה אותו כדי לשלב את החברה הערבית. עשיתי את זה במשרד התחבורה והתרבות. בטקס המשואות נתתי למיעוטים להדליק משואה כחלק מהצלחת החברה הישראלית. שיניתי את כל התפיסה של הטקס. ממקום אליטיסטי של אנשים מוכרים, הבאנו את כל החברה הישראלית לקדמת הבמה.

מירי רגב בביתה. ״בעלי התפקד לליכוד, ומצביע לליכוד, גם הילדים״ (צילום: קובי וולף)
מירי רגב בביתה. ״בעלי התפקד לליכוד, ומצביע לליכוד, גם הילדים״ (צילום: קובי וולף)

״כשאדון קובי מידן מראיין את מאיר שלו ושואל אותו: ׳למה בספרים שלך זה אנשים מאותו די.אן.איי?׳, ושלו עונה לו: ׳כי האחרים לא היו שם׳, אני שואלת את מאיר שלו: ׳לא ראית את החלוצים במגדל העמק ששמרו על נהלל? אז תדע שהם היו פה, ובנו את הארץ הזו, ופשוט נראו אחרת. הם היו עם כיסוי ראש ועם פאות וגלביות, והם בנו את הארץ הזו'.

"הסיפור הישראלי צריך להיות סיפור מלא. צריך לספר את הסיפור של הקיבוצים, אבל גם את הסיפור של ההורים שלנו, המושבים בצפון, עיירות הפיתוח, הם גם היו פה וגם בנו את הארץ הזו״.

"בעלי מצביע לליכוד"

בעלך עדיין מצביע למפלגות המרכז שמאל?
״(צוחקת…) לא. בעלי מצביע לליכוד. בעלי היה מפא״יניק בתקופתו. הוריו מפא״יניקים שהתחנכו על ברכי יגאל אלון. אבא שלו היה ממקימי הזורע. בעלי התפקד לליכוד, ומצביע לליכוד".

והילדים?
"גם. ברור למי הם יצביעו בפריימריז. מספר המזל בכל רשימה – 169״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!