דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

קופות החולים החלו בחיסונים לאבעבועות הקוף: "רוצה לדעת שאני מוגן"

בכללית זומנו מעל 500 תורים | החיסון מיועד לגברים שנולדו לאחר 1980 ומטופלים נגד הדבקה ב-HIV, או נשאים שנדבקו השנה במחלות מין | 5,600 מנות חיסון ראשונות מוך 10,000 שנרכשו נחתו בשבוע שעבר בישראל

אחות בשירותי בריאות כללית עם בקבוקון חיסון לאבעבועות הקוף (צילום: גרוגרי באדו)
אחות בשירותי בריאות כללית עם בקבוקון חיסון לאבעבועות הקוף (צילום: גרוגרי באדו)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מבצע החיסונים לנגיף אבעבועות הקוף, שמיועד לאנשים בקבוצת סיכון להידבקות בנגיף, החל היום (ראשון). בשירותי בריאות כללית הודיעו שעד שעות אחר הצהריים זומנו כ- 500 תורים לחיסון. גם ביתר קופות החולים, מכבי, מאוחדת ולאומית ניתן להזמין תורים לחיסון.

המתחסן הראשון, אריק ליבוביץ, הגיע למרפאת כללית בתל אביב ואמר "הגעתי להתחסן כי אני רוצה לשמור על הבריאות שלי ולדעת שאני מוגן. אני לא חושש, סומך על הרופא שלי״.

זימון תור לחיסון יתבצע מראש ויתאפשר לזכאים לקבלו בהתאם לקריטריונים ולהנחיות שקבע משרד הבריאות. מתן החיסונים החל בתל אביב, ובהמשך יתווספו נקודות נוספות בארץ.

לדברי ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה בכללית ״אנו ממשיכים, כארגון הבריאות הגדול במדינה, להוביל את המאבק בהתפרצות אבעבועות הקוף. נערכנו למתן חיסונים בצורה המיטבית תוך מתן דגש על הרגישות הנדרשת בחיסון של אוכלוסיות היעד, ובהתאם להתוויות משרד הבריאות״.

ד"ר רועי צוקר, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל תחום רפואת להט"ב בכללית, עם בקבוקון חיסון לאבעבועות הקוף (צילום: גרוגרי באדו)
ד"ר רועי צוקר, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל תחום רפואת להט"ב בכללית, עם בקבוקון חיסון לאבעבועות הקוף (צילום: גרוגרי באדו)

ד"ר רועי צוקר, מנהל תחום רפואת להט״ב ומומחה למחלות זיהומיות בכללית ״מתן החיסונים לאוכלוסייה שבסיכון היא חלק מהמאמץ לצמצום ההדבקות במדינת ישראל. אנו מעודדים את כל האנשים העונים להגדרת משרד הבריאות להגיע ולהתחסן״.

משלוח ראשון של 5,600 מנות חיסוני אבעבועות הקוף הגיע לישראל ברביעי האחרון, ובהמשך צפויים להגיע עוד כ-4,400 חיסונים.

לצד זאת, קופות החולים החלו בשבוע שעבר לבצע בדיקות לאבחון הנגיף גם במרפאות הקהילה, ולא רק בחדרי מיון בלבד כפי שהתאפשר עד כה.

משרד הבריאות פרסם בשבוע שעבר הנחיות לשימוש בחיסון ״Jynneos״ נגד אבעבועות הקוף. לפי המתווה, החיסון יינתן לגברים שנולדו אחרי 1980 ומקבלים את התרופה ״פרפ״ נגד הדבקה בנגיף HIV (הגורם למחלת האיידס), וגברים נשאי HIV שנולדו אחרי 1980, ואובחנו מתחילת 2022 במחלות עגבת, כלמידיה או זיבה.

משלוח ראשון של חיסונים לאבעבועות הקוף נוחת בנמל התעופה בן גוריון (צילום: דוברות משרד הבריאות)
משלוח ראשון של חיסונים לאבעבועות הקוף נוחת בנמל התעופה בן גוריון (צילום: דוברות משרד הבריאות)

עוד עולה מההנחיות למתן החיסון כי בגלל המספר המוגבל של מנות חיסון, מטופלים יקבלו רק מנה אחת, זאת למרות שהחיסון אושר כסדרה של שתי מנות.

משרד הבריאות הודיע במוצאי שבת שעברה כי עד כה אובחנו 105 גברים כחולים באבעבועות הקוף בישראל. בשבת הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום בינלאומי בעקבות התפשטות נגיף אבעבועות הקוף.

ד"ר רותי גופן, מנהלת שותפה של המרפאה הגאה של קופת חולים מכבי, אמרה: "הקריטריונים להתחסנות יאפשרו להגיע לאנשים שבסיכון להדבקה. אני מקווה שבעזרתם נצליח לעצור את העלייה המתמדת במספר החולים בארץ״.

בגלל נדירות המחלה: אין נתונים על יעילות החיסון בקרב בני אדם

פיטר מרקס, מנהל מרכז הבקרה של מנהל המזון והתרופות האמריקאית (FDA), אמר בשבוע שעבר במסיבת עיתונאים כי מנה אחת לא תטיל הגנה מספקת נגד המחלה בטווח הארוך. למרות זאת, רשויות ברחבי העולם, ביניהם ניו יורק ואנגליה, מחסנים גם הם במנה אחת של החיסון על מנת לאפשר לחסן כמה שיותר אנשים.

בגלל נדירות המחלה, אין נתוני יעילות על מניעת תחלואה של החיסון בקרב בני אדם. ניסוי שנערך ב-2008 בקרב קופים מצא כי מנה אחת של החיסון מגנה מתחלואה. וניסויים קלינים בקרב בני אדם מצאו כי נוצרים נוגדנים נגד נגיף אבעבועות הקוף גם אחרי מנה אחת של חיסון, וכי מנה שניה של חיסון מעלה את כמות הנוגדנים עד פי 6.

תופעות הלוואי השכיחות ביותר של החיסון הן כאב, פריחה, גירוד וקשיון באיזור הזריקה, כאבי שרירים, בחילה, כאב ראש, ועייפות. תופעות הלוואי הן דומות באנשים בריאים ובאנשים שמאומתים בHIV.

החיסון Jynneos מיוצר על ידי החברה הדנית Bavarian Nordic, שמפתחת בעיקר חיסונים נגד מחלות מדבקות. החיסון אושר לראשונה בארצות הברית ב-2019 לשימוש נגד אבעבועות הקוף. בנוסף אליו, גם החיסון נגד אבעבועות רוח יעיל נגד אבעבועות הקוף. לישראל יש מלאי אסטרטגי של חיסון זה, אבל החיסון מגביר סיכון לתופעות לוואי, ולא נעשה שימוש בו בארץ בהתפרצות הנוכחית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!