דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

ספינת תבואה יצאה מאוקראינה לראשונה מפתיחת המלחמה: "צעד למניעת רעב בעולם"

ספינת המשא 'רזוני' נושאת למעלה מ-26,000 טון תירס המיועדים ללבנון | לדברי שר התשתיות של אוקראינה: "המשלוחים יסייעו לכלכלת אוקראינה המרוסקת" | הקרמלין שיבח את יציאת הספינה: "חיובית מאוד"

ספינת המשא רזוני מתחילה את דרכה מנמל באודסה עם תבואה לראשונה מתחילת המלחמה (צילום AP photo/Michael Steckel)
ספינת המשא רזוני מתחילה את דרכה מנמל באודסה עם תבואה לראשונה מתחילת המלחמה (צילום AP photo/Michael Steckel)

ספינה ראשונה הנושאת תבואה אוקראינית יצאה היום (שני) מנמל אודסה במסגרת עסקה בתיווך של האו"ם וטורקיה. ספינת המשא 'רזוני' נושאת למעלה מ-26,000 טון תירס המיועדים ללבנון.

שר התשתיות של אוקראינה, אולכסנדר קוברקוב, פרסם סרטון של כלי השיט יוצא באיטיות אל הים. קוברקוב הוסיף שאוקראינה היא יצואנית התירס הרביעית בגודלה בעולם, "היום אוקראינה, יחד עם שותפים, נוקטת צעד נוסף כדי למנוע רעב בעולם", הוסיף.

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, שיבח את יציאת הספינה כ"חיובית מאוד", ואמר כי היא תסייע לבחון את "יעילות המנגנונים שסוכמו במהלך השיחות באיסטנבול". שר ההגנה של טורקיה, הולוסי אקאר, אמר שהספינה צפויה לעגון ביום שלישי אחר הצהריים באיסטנבול בכניסה לבוספורוס, שם צוותים משותפים של גורמים רוסים, אוקראינים, טורקים ואו"ם יעלו עליה לבדיקות.

בראיון לסוכנות הממשלתית של אנדולו בטורקיה, הזהיר אקר כי משבר המזון העולמי מאיים לעורר "גל רציני של הגירה מאפריקה לאירופה ולטורקיה". לאחר מכן, התירס יפנה ללבנון, שנמצאת באחד המשברים הפיננסיים הקשים ביותר בעולם זה יותר מ-150 שנה.

טיל בשדה חיטה באוקראינה אחרי הפצצה של צבא רוסיה (צילום: Alex Chan Tsz Yuk / SOPA Images/ via Reuters Connect)
טיל בשדה חיטה באוקראינה אחרי הפצצה של צבא רוסיה (צילום: Alex Chan Tsz Yuk / SOPA Images/ via Reuters Connect)

רוסיה ואוקראינה חתמו על הסכמים נפרדים עם טורקיה והאו"ם, המפנים את הדרך לאוקראינה לייצא 22 מיליון טונות של תבואה ומוצרים חקלאיים אחרים שנתקעו בנמלי הים השחור בגלל פלישת רוסיה. העסקאות מאפשרות לרוסיה לייצא דגנים ודשנים. זמן קצר לאחר חתימת העסקה ב-22 ביולי, טיל רוסי כוון לאודסה.

משרד התשתיות של אוקראינה אמר כי 16 ספינות נוספות, כולן חסומות מאז תחילת הפלישה המלאה של רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר, ממתינות לתורן בנמלי אודסה. קוברקוב אמר שהמשלוחים יסייעו גם לכלכלת אוקראינה מרוסקת המלחמה. "פתיחת נמלים תספק לפחות מיליארד דולר בהכנסות ממטבע חוץ לכלכלה והזדמנות למגזר החקלאי לתכנן את השנה הבאה", אמר קוברקוב.

האו"ם בירך על ההתפתחות, ואמר בהצהרה שהמזכ"ל אנטוניו גוטרש מקווה שהמשלוחים "יביאו יציבות והקלה נחוצים לביטחון המזון העולמי במיוחד בהקשרים ההומניטריים השבריריים ביותר". חידוש משלוחי התבואה הגיע תוך כדי קרבות שהתחוללו במקומות אחרים באוקראינה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטיירז בקייב (צילום: Ukrainian Presidential Press Office via AP)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטיירז בקייב (צילום: Ukrainian Presidential Press Office via AP)

משרד הנשיאות של אוקראינה מסר כי לפחות שלושה אזרחים נהרגו ועוד 16 נפצעו מהפגזות רוסיות באזור דונייצק במהלך 24 השעות האחרונות. ממשלת דונייצק פבלו קירילנקו חזר על הקריאה לכל התושבים להתפנות. הוא הדגיש במיוחד את הצורך בפינוי של כ-52,000 ילדים שעדיין נותרו באזור.

בחרקוב נפצעו שני בני אדם מפגיעת רוסיה בבוקר. אחד נפצע בזמן שהמתין לאוטובוס, ואחר נפצע מפגז רוסי התפוצץ סמוך לבניין דירות. גם העיר מיקולאיב שבדרום המדינה התמודדה עם הפגזות חוזרות ונשנות, שגרמו לשריפות ליד מתקן רפואי, והרסו משלוח של סיוע הומניטרי שהכיל תרופות ומזון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!