דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"המעונות הפרטיים יתייקרו ב-500 שקלים, ורבים מהם ייסגרו"

מנכ"ל התאחדות המעונות הפרטיים מתריע שאם המעונות המפוקחים לא יוכלו להיפתח בגלל המחסור במטפלות, המעונות הפרטיים יתקשו למלא את מקומם | אחת הסיבות למחסור במטפלות, לדבריו, היא הדימוי הרווח בחברה של המטפלת המתעללת: "המקרה של כרמל מעודה רודף אותנו"

יניב בר אור (צילום: אלבום פרטי)
יניב בר אור. "המעונות יתייקרו בגלל עלות התקנה של היתר עסק חריג של משרד הפנים ושינוי התקינה של משרד החינוך" (צילום: אלבום פרטי)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

בימים אלו המעונות המפוקחים טוענים שאם לא ישנו את ועדת המחירים כך שמשכורתן של המטפלות-מחנכות תגדל, לא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים הבאה. 20% מהפעוטות במעונות המסובסדים אינם זכאים לסבסוד, לפי דו"ח מבקר המדינה. האם המעונות הפרטיים יוכלו להוות חלופה למעונות המפוקחים, אם האחרונים לא יוכלו לפתוח בשנה הבאה?

כבר כיום, כ-190.8 אלף תינוקות ופעוטות שוהים במעונות פרטיים, מתוך חצי מיליון במסגרות. אבל לדברי יניב בר אור, מנכ"ל התאחדות המעונות הפרטיים, לא יהיה ניתן לקלוט את התינוקות והפעוטות מהמעונות המפוקחים במעונות הפרטיים.

בר אור מסביר שעלות ההרשמה למעונות הפרטיים, שמלכתחילה גבוהה יותר ממעונות מפוקחים, צפויה לגדול ב-600-500 שקלים. "הסיבות לכך הן עלות התקנה של היתר עסק חריג של משרד הפנים ושינוי התקינה של משרד החינוך", הוא אומר ל'דבר'. "לכך נוספת עליית המחירים שכולנו מרגישים בכיס, בין אם במחיר הדלק או הירקות".

"חלק מהמסגרות פועלות מתחת לרדאר עם 7 ילדים"

בר אור טוען שחלק מהמעונות נסגרים מסיבות אלה. "סיבה נוספת", הוא אומר, "היא חוסר הרצון של חלק מהמסגרות לפעול תחת משרד החינוך". בר אור מתייחס להחלטה מינואר, שלפיה מסגרות שבהן שוהים יותר משבעה ילדים יפעלו תחת משרד החינוך. "חלק מהמסגרות מחליטות לא לסגור, אבל לקבל פחות משבעה ילדים ולפעול מתחת לרדאר".

המחסור במטפלות-מחנכות קיים גם במעונות הפרטיים. "זה נכון שברוב המעונות המשכורות גבוהות מהמעונות המפוקחים", אומר בר אור, "אבל יש מעונות פרטיים, בעיקר בפריפריה, שמציעים משכורות דומות למעונות המפוקחים". בר אור טוען שהסיבה למחסור במטפלות-מחנכות היא הדימוי הרווח בחברה של המטפלת המתעללת. "המקרה של כרמל מעודה רודף אותנו. הייתה לי מטפלת מחנכת שהתקשרה אליי בוכה ב-2:00 בלילה כי מישהו שהתחיל איתה עקץ אותה ברגע שהבין במה היא עוסקת".

חששם של ההורים הוביל לחובת המצלמות במעונות היום. בר אור טוען שצריך עוד לתקן את החוק כך שיגביר את האמון בין צוות המעון להורים. "כיום אם פעוט נפצע וההורה רוצה לדעת שזו פציעה בנסיבות טבעיות, אין לי איך להראות לו את הצילומים בלי בקשה מהמשטרה. זה מצב שצריך לתקן". לדבריו, יש מעונות יום פרטיים שהם און-ליין, כלומר זמינים בכל עת להורים, אבל הם נחשבים לפי החוק לעבריינים. "אני גם לא בעד שמעונות יהפכו להיות און-ליין. מטפלת-מחנכת היא משרת אמון".

חלק מהשיוך במשרד החינוך דורש העלאה של מספר המטפלות-מחנכות במעונות, ללא תמיכה כלכלית במעונות הפרטיים. בעיה נוספת, שייחודית למעונות הפרטיים, היא התשלום הגבוה על היתר שימוש חורג בדירות שמשמשות כמעונות פרטיים. לאחרונה הוקם 'המסלול הירוק' שבו מתאפשר להפעיל מעון עד 36 פעוטות עם היתר הפעלת מעון. "אנחנו עובדים על כך שהמסלול הירוק יהיה גם ליותר מ-36 פעוטות". לבר אור חשוב להבהיר שהיתר הפעלת מעון לא מוריד מהאחריות על הבטיחות הנדרשת, כמו אישור של חשמלאי ואמצעים מאושרים לכיבוי אש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!