דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שירים נגד מתעמרים

טל גטרייטמן (צילום: הדס יום טוב)
טל גטרייטמן. "את מבינה מתי מעבירים עלייך ביקורת, ומתי מנסים לזרוע בך הרס וחוסר ביטחון כי הם יכולים" (צילום: הדס יום טוב)

אחרי שספגה אינספור התעמרויות מילוליות בעבודתה כפרסומאית, טל גטרייטמן החליטה להילחם: היא הפכה מסרים פוגעניים שקיבלו היא וחבריה לשירה | "ההתעמרות צריכה לעבור מהעולם. זה MeToo# הבא"

הדס יום טוב

טל גטרייטמן (36), פרסומאית, יוצרת ועיתונאית לשעבר מתל אביב, חוותה המון התעמרות בעבודה. "כשכיר אתה חווה את זה כל הזמן", היא מספרת. "עד היום יש אנשים שרק לשמוע את השם שלהם עושה לי לא טוב בגוף".

גטרייטמן מספרת שאמנם לא נתקלה בבוסים או בממונים מתעמרים במשרד שעבדה בו, "אבל בתחום הפרסום את עובדת עבור הלקוחות שלך. הם מהווים בתקופה שבה את עובדת עבורם גם לקוחות, אבל גם מעין ממונים. הם משלמים לך, ולכן הם בטוחים שהם קנו אותך. בתחום הספציפי הזה, המגפה השקטה של ההתעמרות נמצאת".

התעמרות בעבודה, לפי לשון החוק, היא "התנהגות מטרידה ומשפילה שאינה פיזית, המופנית כלפי עובדים באופן חוזר ונשנה". זה יכול להיות שפה לא מכבדת, חדירה לחיים הפרטיים שלא לצורך, העלבה מכוונת, התנכלות, נקמנות, שימוש בכוח של מעסיק או עובד אחר על עובד כדי להענישו (למשל, בשיבוץ משמרות או בשימוש במשאבים משותפים) ועוד, ויכולה להיחוות הן מצד מעסיק, הן מצד לקוח והן מצד עובד אחר.

"יש מקומות עבודה שחשבתי בהם פעמיים אם לדבר עם מישהו או לא, כי ידעתי שהוא יעקוץ אותי, יגיד לי משהו ארסי על כישורי הכתיבה שלי או יפיל עלי את כל הכעס שלו על המערכת"

משפטית, מדובר בהגדרה כללית ובעייתית, ופעמים רבות, בדומה להטרדה מינית, עובדים רבים שחווים התעמרות במקום העבודה לא מקבלים הכרה בכאבם. "התעמרות זה דבר חמקמק, אבל אי אפשר להתווכח עם החוויה הזו", טוענת גטרייטמן. "זה דבר אחד אם מבקרים אותך מקצועית, ודבר אחר אם מעליבים אותך שלא לצורך או לצורך הקטנה שלך או צבירת כוח על חשבונך. אבל את מבינה מתי זו ביקורת, ומתי אנשים מנסים לזרוע בך הרס וחוסר ביטחון כי הם יכולים".

איפה את מותחת את הגבול בין ביקורת לבין התעמרות?
"כשדברים נאמרים לא בצדק, או מתחילים לרדת לפסים אישיים. יש מקומות עבודה שחשבתי בהם פעמיים אם לדבר עם מישהו או לא, כי ידעתי שהוא יעקוץ אותי, יגיד לי משהו ארסי על כישורי הכתיבה שלי או יפיל עלי את כל הכעס שלו על המערכת.

"בחור שאני מכירה, מאוד בכיר בתעשיית הפרסום, אמר לי: 'היו תקופות שהייתי משקשק ללכת ליד אחד הבוסים שלי. כל פגישה איתו הרגשתי שיש לי חור בלב, ולא היו עושים כלום'"

"כשאומרים לך 'היא מדברת ככה לכולם', 'הוא עושה את זה לכולם', 'ככה הוא מדבר', 'ככה הוא מדרבן עובדים', כשאת שומעת שאחרים לא מוכנים לעבוד עם אותו בן אדם, את מבינה שיש פה מישהו שיוצר שרשרת חולה, שיוצר אווירה מסוימת במקום העבודה. אז אמרתי לעצמי, 'אין בעיה, אני אהפוך את זה לשירה'".

כך נולד הרעיון של "ערב שירה מתעמרת" שיתקיים מחר (חמישי) בתל אביב. "זה הולך להיות מאוד עצוב ומטריד, אבל גם מאוד מצחיק", אומרת גטרייטמן. "לקחנו מיילים והודעות ופירקנו את זה, חלק בסגנון הייקו, חלק בכל מיני סגנונות אחרים. זה ממש פיילוט, אבל אני בטוחה שנעשה עוד. אנשים מחפשים לפרוק".

הרעיון עלה במוחה אחרי שניסתה לעודד חבר לעבודה שקיבל מייל פוגעני, והפכה את לשון המייל לשיר. "פתאום ממעליב זה נהיה נורא מצחיק", היא מספרת, "והבנתי שיש פה מין תרפיה. אפשר לקחת את העלבונות האלה ולהתמודד איתם, לגעת בפצע הזה".

"הדור שלנו פשוט לא מוכן לשתוק יותר"

רוב השירים בערב מבוססים על טקסטים של עובדים בענפי הפרסום, העיתונות והמשחק. "אני בטוחה שזה נמצא בעוד מקומות, אבל פתאום הבנתי עד כמה יש מקצועות שאלוהים ישמור מה שהולך בהם. אני לא מכירה אחד בתחומים האלה שלא חווה התעמרות".

למה זה שכיח כל כך דווקא בענפים האלה?
"כי אלה ענפים שבנויים על התעמרות ושכרון כוח. הדבר הכי מעצבן זה ההצדקה. כשאומרים לך 'ככה זה במקצוע' ו'צריך לגדל עור של פיל'. בחור שאני מכירה, מאוד בכיר בתעשיית הפרסום, אמר לי: 'היו תקופות שהייתי משקשק ללכת ליד אחד הבוסים שלי. כל פגישה איתו הרגשתי שיש לי חור בלב, ולא היו עושים כלום'".

זה קשור גם למעבר מתקשורת מדוברת לכתובה?
"בטח. כיום כל כך קל לכתוב מה שרוצים ואיך שרוצים, וזה מגביר את התופעה. לכתוב מייל או הודעת ווטסאפ מעליבים זה הרבה יותר קל מלעשות את זה בטלפון או פנים אל פנים. זה צריך לעבור מהעולם, בדיוק כמו הטרדות מיניות, שרק בשנים האחרונות אנחנו מעזות להגיד להן לא, לא יהיה, אני בדור שבו זה יגמר. אני חושבת שנושא ההתעמרות בעבודה זה MeToo# הבא. הדור שלנו פשוט לא מוכן לשתוק יותר".

אנשים יקריאו בערב את השירים שנוצרו מההודעות שהם קיבלו?
"חלקם. חלקם מפחדים. הרבה אנשים שמקריאים בערב ביקשו לא לצלם אותם, כי הם חוששים. אבל אם אומרים דברים בקול רם, וביחד, מפחדים פחות. פתאום לראות את זה, לפרק את זה ולצחוק על זה, זה לשנות קצת את הסיטואציה, לשים ללעג את מי שפגע בך, מעין ריקליימינג".

שני שירים של גטרייטמן שיוקראו באירוע:

תַּגִּיד לִי, / לָמָּה אֲנִי מְשַׁלֵּם לְךָ? / גַּם עִם אִשְׁתְּךָ אַתָּה כָּזֶה גָּרוּעַ? / תַּגִּיד לִי, לָמָּה אֲנִי מְשַׁלֵּם לְךָ? / כָּל פִישֶׁר קָטָן הָיָה עוֹשֶׂה אֶת הָעֲבוֹדָה, / כְּמוֹ בֶּן זוֹנָה הָיָה עוֹשֶׂה / כִּי אִמָּא שֶׁלּוֹ יָדְעָה ש… / תַּגִּיד לִי, / אֵיפֹה הַכִּשָּׁרוֹן שֶׁלְּךָ, / הוּא גָּמוּר כָּמוֹךָ? / תַּגִּיד לִי, / לָמָּה אֲנִי מְשַׁלֵּם לְךָ? / לֵךְ תְּתַקֵּן אֶת הַמַּצֶּגֶת / תַּעֲמִיד לִי מַצֶּגֶת שֶׁתַּעֲמִיד לִי / לָמָּה, אֲנִי מְשַׁלֵּם לְךָ. 

***

יַאלְלָה, לַעֲבֹד / לֹא לְדַבֵּר – לְצַלֵּם / בָּאתָ לִרְקֹד אוֹ לָתֵת תּוֹצָאוֹת? / אָז מָה אִם שַׁבָּת וְהַמִּשְׂרָד לֹא מְשַׁלֵּם / יַאלְלָה לַעֲבֹד / הַכְּתִיבָה? גְּרוּעָה / הָעִצּוּב? חָרָא / הָרָמָה? שֶׁל כִּתָּה ה', הַכּוֹתֵב בֶּאֱמֶת בְּכִתָּה ה'? / אֲנִי מִתְבַּיֶּשֶׁת, זֶה מִשְׂרַד פִּרְסוּם זֶה? / יַאלְלָה לַעֲבֹד / לֹא לַעֲנוֹת וְלֹא לְהִתְוַכֵּחַ / לֹא לְהַגִּיד שֶׁלֹּא בִּקַּשְׁתִּי אוֹ לֹא אָמַרְתִּי / אֲנִי הַלָּקוֹחָה – אֲנִי מְשַׁלֶּמֶת / יַאלְלָה, יַאלְלָה / לַעֲבֹד.

***

"ערב שירה מתעמרת" יתקיים מחר (חמישי) ב-20:30 בבניין המרחב החברתי, אלנבי 43 (קומת הגג), תל אביב. מלבד הקראת השירים, תתקיים הרצאה של עו"ד ורדית אבידן, מתמחה בדיני עבודה ומומחית למניעת הטרדות מיניות והתנכלות בארגונים וקהילות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!