דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

פרשת "הסרסור בסוהרות": רה"מ ביקר בכלא עופר ודרש חקירה, שר הביטחון הורה לבחון מחדש שירות חיילות בשב"ס

לפיד הוא ראש הממשלה הראשון מזה 37 שנה שמבקר בכלא ביטחוני | הנשיא הרצוג: "איך הגענו למצב שבו דווקא נשים המגינות עלינו - גופן הפקר?" | שר הביטחון הורה להפסיק הצבת חיילות בקרבת אסירים ביטחוניים ובחינה מחודשת של הצבתן בשב"ס

ראש הממשלה יאיר לפיד בביקור בשב"ס (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בביקור בשב"ס (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה, יאיר לפיד, ביקר היום (שלישי) בכלא עופר, לאחר שנחשפו עדויות מטרידות בפרשת "הסרסור בסוהרות". לפיד הוא ראש הממשלה הראשון שמבקר במתקן כליאה שברשות שירות בתי הסוהר מזה 37 שנים. ראש הממשלה האחרון שביקר במתקן מסוג זה הוא שמעון פרס, בשנת 1985.

הפרשה החלה בעקבות תלונות של חיילות ששירתו כסוהרות בכלא גלבוע בשנים 2014-2017, שסיפרו שקצין המודיעין בכלא, ראני באשה, העביר אותן מהאגף הפלילי לאגף הבטחוני לבקשתו של אחד האסירים בכלא, בתמורה למידע ולשקט באגפי האסירים. חלק מהסוהרות טענו שהוטרדו מינית על ידי אסירים בכלא, ובשבוע האחרון פורסם על סוהרת שהתלוננה שנאנסה על ידי אסיר בטחוני.

היחידה לחקירות סוהרים במשטרה פתחה בחקירה אך התיק נסגר. הפרשה התעוררה בשנית כאשר מפקד כלא גלבוע הנוכחי, פרדי בן שטרית, אישר את הדברים בעדותו בוועדת החקירה לבריחת האסירים מכלא גלבוע, ואמר שהם קרו לפני שנכנס לתפקידו. בעקבות זאת פתחה המשטרה בחקירה מחודשת, וקצין המודיעין בכלא לשעבר, ראני באשה, פוטר משירות בתי הסוהר

"אתם קו ההגנה האחרון בפני כאוס וזו חשיבותו של הארגון הזה, ובגלל זה רציתי לבוא הנה. ארגונים חזקים, ואתם ארגון חזק וטוב, יודעים לבחון את עצמם בגילוי לב, וללכת לכל המקומות הכי קשים", אמר לפיד, והתייחס ישירות לחשדות שעלו כלפי אונס של סוהרת בשירות חובה.

"אנחנו נחקור, אנחנו נדע", הוסיף לפיד, "מדינת ישראל לא תעמוד מנגד על החשש שסוהרת חובה במדינת ישראל נאנסה, או הוטרדה בידי מחבלים. אבל אנחנו נשמור על הארגון הזה כי הארגון הזה – חיי כל אזרח בישראל תלויים בעוצמתו, בכוחו ובתקינותו".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, התייחס הבוקר לפרשה בטקס שנערך בבית הנשיא ואמר "כשאני שומע את עדויותיהן של הסוהרות בימים האחרונים אני מתמלא בזעזוע וכאב, וחש בחילה. נדמה לי שזו התחושה בקרב כלל הציבור בישראל", אמר הרצוג והדגיש שהוא חש חובה לומר דברים נוקבים בנושא.

"כל אישה בישראל צריכה להיות מוגנת, כל מי שפועלת בשם המדינה חייבת להיות מוגנת. איך הגענו למצב המחריד שבו דווקא נשים המגינות עלינו – גופן הפקר?", אמר הרצוג, "חשוב שנזכור שהפגיעות והצלקות שהחיילות סובלות מהן לא חולפות לעולם. הן נחרטות בגופן, בנפשן ובנשמתן של הקורבנות. עלינו לרדת לעומק חקירת המקרים כך שכל האחראים ייתנו את הדין במלוא החומרה. זו המחויבות שלנו"

שר הביטחון, בני גנץ, פנה אתמול (שני) לשר לביטחון פנים, עמר בר-לב, ודרש ממנו לאסור מיידית על הצבה של חיילות בשירות חובה המשרתות בשב"ס, במחיצת אסירים ביטחוניים. כן הנחה גנץ גורמים במשרד הביטחון לבחון מחדש את הצו המאשר הצבה של משרתות חובה בשירות בתי הסוהר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!