דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

רשות החשמל מקלה על הקמת מתקנים סולאריים, ומחייבת את חברת החשמל להליך מהיר בחיבורם

חברת החשמל תחוייב לאשר אוטומטית מתקן ביתי בייצור של עד 10 קילו-ואט על גג תקני של עד 100 מ"ר | ההקלות יגדילו את הכדאיות הכלכלית של הקמת המתקנים ויכולים להגדיל את אחוז האנרגיה המתחדשת במשק החשמל

לוחות סולאריים על גג בית פרטי (צילום: חן לאופולד / פלאש 90)
לוחות סולאריים על גג בית פרטי (צילום: חן לאופולד / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל מקלה על הקמת מתקנים סולאריים ביתיים, שיזכו להליך אישור אוטומטי ומקוצר מול חברת החשמל, מה שישפר את הכלכליות שלהם. במקביל, רשות החשמל הוציאה שימועים, בכוונה לחייב את חברת החשמל לתשובות מפורטות יותר למקימי מתקני ייצור חשמל מבוזרים ולוחות זמנים לפינוי מקום ברשת החשמל.

לפי החלטת הרשות, הקמת מתקן ביתי תהפוך לפשוטה יותר במסלול מהיר. חיבור של מתקן ביתי בהיקף ייצור עד 10 קילו-ואט, (גג בשטח של עד 100 מ"ר) יקבל אישור אוטומטי בעבור מבנים שהוקמו כחוק. חברת החשמל תחוייב להעניק תשובה חיובית אוטומטית לבקשת החיבור, לעומת המצב כיום, בו לחברה יש 67 יום להשיב, והיא רשאית גם לסרב. דרישת התיאום הטכני בטרם הקמת המתקן בוטלה, מה שמשאיר למקים המתקן רק את בקשת הרישום באינטרנט, ויצירת קשר נוספת לאחר הקמת המתקן, כדי לתאם חיבור סופי.

ממלא מקום יו"ר רשות החשמל יואב קצבוי, אמר כבר לפני כ-9 חודשים לועדת הכלכלה בכנסת כי האישור יינתן תוך "חודשיים-שלושה". השימוע עצמו יצא די מהר, אך ההחלטה התעכבה. גם גודל המערכות במסלול המהיר הוקטן מ-15 קילו-ואט ל-10 קילו-ואט, כאשר הגדלת המסלול ל-15 קילו-ואט תהיה בבחינה למשך שנתיים בטרם תתקבל החלטה.

בינתיים, עשויה להתקבל הטיה של התקנת מערכות קטנות יותר, גם עבור בעלי גגות של 150 מ"ר. הסיבה היא שלא רק שההליך יתקצר למערכות קטנות, אלא גם שהכלכליות של המתקנים תשתפר. כבר היום מדובר בהשקעה שעשויה לשאת תשואה שנתית גבוהה של שבין 7% ל15% בסיכון נמוך יחסית.

שיפור המענה של חברת החשמל למתקני ייצור קטנים

כיום, כל אדם או גוף שרוצה להקים מתקן ייצור חשמל קטן מבוזר, נדרש להמתין להחלטת חברת החשמל לגבי מקום פנוי ברשת לקליטת המתקן. רשות החשמל יצאה בשימוע שנועד לחייב את חברת החשמל להעניק תשובות הרבה יותר מפורטות, שיעניקו ודאות רבה יותר ליזמים.

כך למשל, מוצע לחייב את חברת החשמל לפרט את פרויקטי הרשת שבהשלמתם תוכל החברה לחבר את ההספק המבוקש, לרבות לוחות הזמנים להשלמתם. מוצע גם לקבוע מנגנון הסתייגות על החלטת חברת החשמל והפחתת המשך של חלקים שונים בתהליכי אישור הבקשות.

במקביל, הרשות מפרסמת שני הליכים לטובת הגברת אמינות אספקת החשמל. האחד, הוא שימוע נועד לתמרץ את חברת החשמל להטמין קווי מתח גבוה בשטח בנוי. מדובר בהשקעה יקרה, שחוסכת הוצאות לאורך זמן, בשל הפחתת הצורך בתיקוני תקלות וגם תורמת לשיפור הנוף והבטיחות בשטח עירוני.

בהחלטה אחרת, הרשות קבעה תמריץ של עד 30 מליון ₪ לשנה לחברת החשמל, אם תצליח להפחית את משך אי-אספקת החשמל השנתי, בחלוקה לאזורים שונים בארץ. היעד בהחלטה הוא לצמצם את אי-האספקה ב30% בתוך עשור. תמריץ כזה עשוי להיות אפקטיבי בתחומי תחזוקת הרשת, אך איננו מסוגל לשפר את קצב בניית הרשת ובניית מתקני הייצור – שני תחומי ענק, שתלויים בגורמי רגולציה רבים, ובעיקר ברשויות התכנון.

״אנו מברכים על החלטת רשות החשמל לפתוח במסלול מהיר למערכות ביתיות", אומר אייל בהרב, מבעלי חברת גולן סולאר, המתמחה בייעוץ ליווי ופיקוח בתחום הסולארי, "הכדאיות הכלכלית למערכות עד 10 קילו-ואט היא נמוכה ולא הרבה בעלי נכסים מתקינים מערכות בגודל הזה. על מנת להתקרב ככל הניתן ליעדים רצוי כבר עכשיו לפתוח את המסלול לפחות למערכות ביתיות ללא מגבלת גודל (עד 15 קילו-ואט בזרם חילופין AC) ולהגדיל את היקף המערכות שיותקנו ובכך לסייע לרשות החשמל ולסביבה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!